Wat is 3h?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
roeld

Wat is 3h?

Post by roeld »

Niet tegen wel:

Je hebt (maakt niet veel uit): JT xxx JT9xx Kxx

Het bieden start links van je:
(1 (sp) ) - 2 (ha) - (2 (sp) ) - pas
(3 (cl) )* - 3 (ha)

3c: helpsuit trial voor 4 (sp) .

De tegenstanders zijn manche aan het onderzoeken en zijn kennelijk forcing t/m 3 (sp) .

1. Wat kunnen de redenen zijn voor het 3 (ha) bod? Vraagt het om een uitnemer?

2. Na 4 (sp) rechts, ga je niet tegen wel uitnemen? (shape is gebalanceerd, maar is de hand voor de rest vrij offensief? i.e.: weinig punten, alleen (cl) K als neutrale kaart die nuttig kan zijn in de verdediging, 3-krt (ha) mee waardoor maat niet veel slagen in harten kan meenemen, JT9xx als ongeboden vijf-kaart ernaast die misschien wat waard lijkt na de geaccepteerde klaveren helpsuit trial + we mogen 3 down terwijl maat eigenhandig 3 (ha) geboden heeft?)
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat is 3h?

Post by Erik »

Maat heeft hartens van schokbeton en was te sterk om 3 (ha) te bieden in zijn eerste biedbeurt. Hij weet dat je niets hebt, ziet 4 (sp) nu van verre aankomen en wil graag uitnemen, maar kan dat niet solo. Hij heeft dus teveel losers. Waarschijnlijk heeft hij naast (ha) AHV nog een vedwaalde vrouw en boer ergens.

4 (sp) zal niet down gaan. Als de opps in een 5-3 fit zitten, dan zijn er 7 hartenslagen en is uitnemen al niet goed. Zitten ze in een 6-3 fit (en gezien dat ze met 23 pt. in de manche zitten is dat zeer wel denkbaar) dan heb je maar 6 hartenslagen en is uitnemen heel erg fout. In de zijkleuren heb je helemaal niets zinnigs mee. Zoals Jan zegt: (cl)H is waardeloos. Uitnemen doe je voor -4 of -5. Pas dus.

Als je in paren heel erg achter staat kun je met 5 (ha) wel 2% omhoog of omlaag in de stand, maar ik zou niet mijn geld zetten op omhoog.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
wouterf

Re: Wat is 3h?

Post by wouterf »

Om eerlijk te zijn vind ik 3 (ha) helemaal niet zo uitnodigen voor uitnemen, maat had makkelijk iets anders kunnen bieden om dit duidelijk te maken (3 (di) 3NT, 4 (ha) 4m etc). Die invite van de opps maakt mij weinig uit, dit kan makkelijk gewoon op shape geboden zijn. 3 (ha) lijkt mij gewoon een zeer sterke kaart aangeven, puntje of 15-17 met 6+ hartens. Uiteraard mag uitnemen met een geschikte kaart.

Wat betreft jouw kaart: deze is ronduit waardeloos en vooral defensief!
- balanced, 5332 zonder introef waarden (misschien 1schopje)
- (cl) H is niet neutraal maar punten in de kleur van de opps, verdediging dus.
- 5krt (di) is te zwak om snel slagen in te ontwikkelen, maat heeft maximaal 3 ruitens (gezien niet 3 (di) geboden) dus je hebt zo ongeveer AHV mee nodig om iets waard te zijn.
- Geen punten in maat zijn kleur, die 3krt steun is absoluut geen offensieve waarde

Wat verder nog meetelt is het viertallen principe van conservatief uitnemen. Je neemt geen manche uit die at best +3imp gaat opleveren, 5 (ha) gaat (aangenomen dat 4 (sp) maakt) zeker -3 voor 500. Tegenover 620 is de winstverwachting zeer matig.
Neemt 2 situaties
- 5 (ha) gaat 3down tegen 4S dat maakt, wint 3
- 5 (ha) gaat 3 down tegen 4S dat niet maakt, kost 12
Conclusie: voor elke keer dat 4S down gaat moet 5 (ha) 4x goed gaan alleen maar om breakeven te draaien. Laat staan de keren dat 5 (ha) 4 of 5 down gaat (veel grotere kans dan 2 down)
Post Reply