een onverwacht tussenbod...

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

een onverwacht tussenbod...

Post by Raoul »

Het is viertallen en je bent kwetsbaar tegen niet. Je raapt de volgende hand op en mag openen
(sp) H B x x
(ha)
(di) A B T 9 8 x x
(cl) A H

Je besluit 1 (di) te openen. Dit is in principe een ongebalanceerde hand met (di) en kan met de 18/19 range ook gebalanceerd zijn. Links past en maat biedt 1 (ha) . Rechts besluit 2 (ha) te volgen wat niet gealerteerd wordt en dus reëel is. Wat zou je volgende stap zijn...
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Martin »

Ik zou toch even vragen aan mijn linkertegenstander wat 2H is (natuurlijk zou het echt moeten zijn nu er niet gealerteerd is, maar wie wet zegt hij, "geen idee, geen afspraken"), maar ervan uitgaande dat het echt is bied ik nu dom 2 (sp) . Dat is nog steeds reverse en zal behoorlijk distributioneel zijn, met een 4153 zeg je waarschijnlijk doublet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by wouterf »

Eens met Martin
Tegenspelen met een renonce is zelden echt winstgevend, zeker op 2 niveau. Als maat past met een goede 4krt tegen ga je ze zomaar met een 9krts fit op 2niv opknopen.

2 (sp) lijkt je hand prima weer te geven.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Floris »

Ik ben het ONeens met Martin wat betreft het vragen. Dat creëert alleen maar ellende:

1. Ik heb niks aan het antwoord. Dat is of "echt" of "geen afspraken". In beide gevallen bied je 2 (sp) .
2. Doordat het antwoord op het gevraag niet van invloed op jouw beslissing is, mag je je afvragen of vragen wel zo netjes is. Is de reflex van het vragen niet voortgekomen uit dat kleine kwade stemmetje in ons hoofd dat zegt dat je moet vragen zodat het ook voor partner duidelijk wordt dat de tegenpartij zich misschien op glad ijs bevindt? Nu heb je een renonce, maar als je bijv 3+hartjes hebt, is vragen in mijn ogen echt heel onethisch: zeg dan maar meteen: "he, wat grappig, ik heb ook harten!"
3. Tegenstanders antwoorden zelden "geen afspraken" maar komen dan altijd met een antwoord dat begint met "ik denk...." dat leidt dan weer tot Ongeoorloofde Informatie, en trapjespsychologie, met alle haken en ogen vandien... Zeker op lagere niveaus...

Gewoon 2 (sp) bieden dus. Als de oppies toch een misverstand blijken te hebben loopt het zonder vragen vast slecht voor ze af.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Martin »

Floris wrote:Ik ben het ONeens met Martin wat betreft het vragen. Dat creëert alleen maar ellende:
Doordat het antwoord op het gevraag niet van invloed op jouw beslissing is, mag je je afvragen of vragen wel zo netjes is.
Door in dit soort situaties standaard te vragen, ook als het antwoord geen invloed heeft op mijn bieden, heeft maat geen idee wat eraan de hand is. Als ik alleen vraag naar de betekenis met een kaart waarbij mijn bieden afhangt van de uitleg, dan geef ik maat informatie waarop hij geen recht heeft.

Stel we spelen Multi-Landy tegen een 10-12 SA en DONT tegen een 12-14 SA en mijn rechtertegenstander opent met1SA en dat wordt gealerteerd. Stel ik heb een yarborough. Als ik nu niet vraag weet maat dat ik geen bod heb, ongeacht of ze een 10-12 of een 12-14 SA spelen. Dat geeft maat informatie waar hij geen recht op heeft.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Floris »

Martin wrote:Door in dit soort situaties standaard te vragen, ook als het antwoord geen invloed heeft op mijn bieden, heeft maat geen idee wat eraan de hand is. Als ik alleen vraag naar de betekenis met een kaart waarbij mijn bieden afhangt van de uitleg, dan geef ik maat informatie waarop hij geen recht heeft.

Stel we spelen Multi-Landy tegen een 10-12 SA en DONT tegen een 12-14 SA en mijn rechtertegenstander opent met1SA en dat wordt gealerteerd. Stel ik heb een yarborough. Als ik nu niet vraag weet maat dat ik geen bod heb, ongeacht of ze een 10-12 of een 12-14 SA spelen. Dat geeft maat informatie waar hij geen recht op heeft.
Ho ho! als 2 (ha) WEL gealerteerd was, ben ik het helemaal met je eens: altijd vragen, want anders gaat er een suggestie vanuit. Echter, je gaat nu vragen naar een NIET-gealerteerd bod, en dat doet niemand 'altijd'. Je vraagt ook niet 'altijd' of een 1 (ha) antwoord op 1 (cl) echt is, als dat niet is gealerteerd. Mijn punt is dat je volgens mij heel voorzichtig moet zijn in het vragen naar ONgealerteerde biedingen, omdat dit altijd aangeeft dat dit bod onverwacht is. zie dit voorbeeld:

Je speelt tegen een gelegenheidspaar van twee saaie bridgers die nooit wat geks doen. nu gaat het:

(3 (di) ) - pas - (4 (sp) ) - ??

als je nu met een klauw vol schoppens zit en doublet info zou zijn, lijkt het me niet erg ethisch om te gaan vragen wat 4 (sp) betekent. 4 (sp) is niet gealerteerd, en vragen lijkt nu vooral tot doel te hebben partner te informeren dat hier wel eens gepsyched zou kunnen zijn.
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Martin »

Mee eens, vragen om partner wakker te schudden mag natuurlijk niet. Het bieden van de kleur van de tegenpartij als echt is echter een stuk ongebruikelijker dan de andere twee voorbeelden die je geeft. Er is natuurlijk een grijs gebied maar doorgaans vraag ik liever te veel dan te weinig, ik wil graag weten wat eraan tafel gebeurt ook om mijn rechten te beschermen.

Als de tegenstanders 2 (cl) niet alerteren in de sequentie (1NT) pas (2 (cl) ) ga jij er dan blind vanuit dat de arbiter je een goede score geeft als je met HVTxxx van (cl) geen uitkomstdoublet hebt gegeven omdat 2 (cl) niet gealerteerd was.

De voorbeelden geven wel aan dat bridge zonder schermen al snel tot ethische problemn leidt, met schermen kun je gewoon lekker alles vragen wat je wilt weten,
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een onverwacht tussenbod...

Post by Floris »

Martin wrote:
Als de tegenstanders 2 (cl) niet alerteren in de sequentie (1NT) pas (2 (cl) ) ga jij er dan blind vanuit dat de arbiter je een goede score geeft als je met HVTxxx van (cl) geen uitkomstdoublet hebt gegeven omdat 2 (cl) niet gealerteerd was.
Dan vraag ik inderdaad. Want je moet volgens mij 2 (cl) over 1SA altijd alerteren: óf het is artificieel óf het is echt, en dat laatste is zó ongebruikelijk dat het zeker gealerteerd zou moeten worden. Maar ik snap je punt. Ik weet dat het zo werkt, dat "jezelf voldoende beschermen", al blijf ik dat een beetje rare regel vinden.
Martin wrote: De voorbeelden geven wel aan dat bridge zonder schermen al snel tot ethische problemn leidt, met schermen kun je gewoon lekker alles vragen wat je wilt weten,
Amen!
Post Reply