Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by Erik »

Viertallen zij kwets en jij mag beginnen.

(sp) 7
(ha) -
(di) AV8654
(cl) HV9753

Hoe zou je dit nou aanpakken?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
PatrickG
Posts: 94
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by PatrickG »

4SA openen
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by K-J »

Hoewel het een verschrikkelijke afspraak is (ik speel 'm zelf), is dit wel een 4SA opening als je dat als minors speelt. Je bent weliswaar een beetje sterk voor 4SA, maar er is meer te winnen met de preëmptieve actie (twee kwetsbare tegenstanders die je voor het blok zet) dan te verliezen (één niet-kwetsbare partner die nu geen slem meer zal bieden, terwijl dat er wel inzit).

Als ik 4SA niet als minors speel zou ik gewoon 1 (di) openen.
wouterf

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by wouterf »

Weinig aan toe te voegen, als de opps nog 5M bieden doubleer ik om aan te geven dat ik wat sterker ben dan normaal, heel misschien kan maat er dan alsnog 6 van maken. Zelfs als 5M voor de opps maakt zal dit niet veel kosten.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by Raoul »

Hand is inderdaad wat sterk voor een 4SA opening, wat een meer preëmptief karakter heeft. 1 (di) openen en in de 2e ronde 5 (cl) bieden
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by Erik »

________ (sp) AV4
________ (ha) T987
________ (di) BT93
________ (cl) A6
(sp) 7 __________ (sp) T862
(ha) - __________ (ha) AHVB6
(di) AV8654 _____ (di) H
(cl) HV9753 _____ (cl) B84
________ (sp) HB953
________ (ha) 5432
________ (di) 72
________ (cl) T2

Ik vond de hand teveel potentie hebben voor een 4NT opening. Toch kon ik het bieden niet goed vooruit bedenken. Hugo antwoordde 1 (ha) waarna ik volstond met 2 (cl). Daarop bood Hugo de 4e kleur en sprong ik naar 4 (cl), pragmatisch door Hugo opgehoogd naar 6 (cl). Wash.

We hebben naderhand nog even gekeken of er een meer verantwoorde aanpak mogelijk was. Normaal spelen we Kickback, maar dat kan niet in deze situatie. Hij kan met 4 (di) de ruitens vaststellen en met 4 (ha) de klaveren. Over 4 (ha) bied ik altijd 4 (sp) en als Hugo dan keycards vraagt met 4NT krijgt hij 5NT terug. Het is dus onmogelijk om na mijn 4 (cl) bod uit 6 te blijven.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by Erik »

Dat met een 6-6 al een controle in schoppen zeker is, dat had ik nog niet bedacht. Dan heb je gelijk. Dan zou 5 (cl) inderdaad beter zijn na 4 (ha).
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by Floris »

ik had vast 4SA geopend, en dan eindigt het in 5 (cl) ... weer geen blunder!

@wouter: als je 4SA opent en later op 5M doubleert, is dat geen "ik wil door doublet" ipv dat het extra kracht toont?

@ willem: mag ik iets raden? Die 4SA opening van jou staat al 30 jaar op je systeemkaart en je wacht nog steeds op de eerste keer dat je een kaart krijgt om die afspraak in praktijk te brengen :)
wouterf

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 3

Post by wouterf »

Floris: je wilt toch ook door? je hebt een 6-6ipv 6-5 en zeer gecentreerde waardes in je minors. Daarnaast heb je tegen 5M weinig maar wel iets in de verdediging. Als maat past op doublet zal dat (meestal) ook goed zijn.
Sterker is inderdaad niet echt het goede woord, het is meer: maat mijn hand is sterker/extremer dan 4NT doet vermoeden. dbl is als straf is tamelijke onzin (met veel major punten heb je geen 4NT opening en 2x AH in minors is een 1opening)
Post Reply