Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Erik »

Viertallen, wij kwets

(sp) VB3
(ha) AHVB43
(di) -
(cl) AHV3

Je trapt eens af met een MF opening. Links knalt ering met 5 (di). Na 2x pas mag je weer. Wat zeg je dan?

Als je daar geen antwoord op weet mag je deze proberen:
2 (cl)* - (pas) - 2 (di) - pas
2 (ha)** - 3 (di) - pas - pas
4 (cl) - (pas) - 4 (ha) - pas
??

* Zwak met ruiten, (S)MF met (cl) (ha) (sp), 24+NT
** MF met harten, kan nog een 2e kleur bij zitten
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by K-J »

In beide biedingen zou ik eerst willen weten wat de pas van partner na de ruitenbieding van de tegenpartij betekent, zodat ik daar mijn biedbeslissing op kan baseren.
wouterf

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by wouterf »

Erik wrote: 09 Jan 2018, 21:59 Je trapt eens af met een MF opening.
Echt MF of zwak iets of sterk?

- Als de opening 100% MF dan is maats pas forcing, punten aangevend zonder al teveel ruiten punten. In dat geval is slem wel geindiceerd, 6 (ha) of iets als 5NT (pick a slem).
- als de opening ook zwak kan zijn dan bied ik 5 (ha) , zal toch meestal wel maken neem ik aan. Maat heeft in elk geval niet veel ruitens tegen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Erik »

@KJ. In beide situaties belooft pas van maat helemaal niets.
@Wouter: In situatie 1 is de opening 2 (di) wat alleen maar MF is. Situatie 2: zie *
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Erik »

________ (sp) VB3
________ (ha) AHVB43
________ (di) -
________ (cl) AHV3
(sp) 872 ________ (sp) A4
(ha) T975 _______ (ha) 8
(di) A32 ________ (di) HVB8764
(cl) BT5 ________ (cl) 762
________ (sp) HT965
________ (ha) 62
________ (di) T95
________ (cl) 984

Scenario 1. Noord opent 2 (di), 100% MF. Theo of Jeroen vliegt erin met 5 (di). De pas bij zuid (weer die van de azen) is zeker niet bedoeld als forcing. Dus vond Noord dat 6 (ha) goede kansen moest hebben en bood dat ook.

Scenario 2. Kan er bij Hugo nu nog een keer 5 (di) vanaf? Twijfelachtig. Zijn pas kan ik hem niet helemaal kwalijk nemen. KJ vindt dat je goed afgesproken moet hebben wat bij Zuid pas over 3 (di) nu betekent en wat doublet zou betekenen. Wij hebben geen bijzondere afspraken, dus pas is niet veel en doublet kort in ruiten en wat punten. 3 (sp) zou toch ook wat meer moeten betekenen dan wat ik hier heb. Mijn HT9xx past echter briljant bij zijn hand. We leveren er dus nog eens 13 in.

Even resumerend
Post 1 gemiste kans voor +12
Post 2 -11
Post 3 wash
Post 4 -5
Post 5 -9
Post 6 -6
Post 7 -13
Totaal -44 op 5 bizarre spellen. We verloren uiteindelijk maar met 12 verschil......
Last edited by Erik on 16 Jan 2018, 19:15, edited 1 time in total.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Erik »

Ja Jan, je bent te kritisch. Je verklaart nu eigenlijk doodleuk dat we heel slecht hebben gespeeld.
Zo zie ik het:

Spellen samengevat:
1. Normaal resultaat. Kans was aanwezig om 12 imp te winnen.
2. Nevenpaar waardeert hand te licht waardoor slem gemist wordt, terwijl de opps de hand te sterk waarderen maar verknoeien vervolgens het bieden waarna ze per ongeluk in het juiste contract struikelen: Kost 11 imp.
3. Hand te moeilijk voor beide partijen.
4. Goed door ons geboden aan beide tafels. Pech dat 3NT niet gemaakt wordt. Kost 5 imp.
5. Het normale contract zit niet daardoor betaalt debiele actie opps uit. Kost 9 imp.
6. Wij verzuimen ze (dubieus) op te knopen en opps kiezen de slechtste optie die echter wel beloond wordt. Kost 8 imp.
7. Slem is lastig te bieden en ook niet een heel briljant slem. Achterlijk solo bieden van opps geeft ze de hoofdprijs. 13 imp.

Balans opps:
2x te moeilijk (kost niets)
1x mazzel dat goed tussenbieden Dombo toch 5 imp oplevert
1x slecht bieden levert 8 imp op
3x debiel bieden levert 33 imp op

Balans voor ons
1x te moeilijk (0 imp)
1x lastige beslissing "verkeerd" genomen, opps hebben daar niet eens aan geroken (0 imp)
1x lastige beslissing "verkeerd" genomen, opps doen het slecht (-8 imp)
1x lastige beslissing "verkeerd" genomen, opps doen achterlijk (-13 imp)
1x hand verkeerd gewaardeerd en opps doen debiel (-11 imp)
1x goed geboden, pech met resultaat (-5 imp)
1x goed geboden, opps doen debiel (-9 imp)

Je kunt argumenteren dat lastige beslissingen verkeerd nemen ook als "te moeilijk" te classificeren is, maar het forum hier was ook niet bepaald éénduidig in die gevallen. Op spel 1 heb ook ook zelf na andere argumenten gehoord te hebben je mening bijgesteld.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Erik »

willemm wrote: 15 Jan 2018, 16:56
Erik wrote: 10 Jan 2018, 13:15 @KJ. In beide situaties belooft pas van maat helemaal niets.
dat kan natuurlijk niet - je zit wel in een mancheforcing situatie, dus pas betekent wel degelijk iets.

Het lijkt me overwaarde, of in ieder geval zeer korte harten. Met niks en 2+ harten bied je 4H neem ik aan.
"Belooft niets" wil zeggen dat er geen afspraken zijn over deze situatie. Komt immers vrijwel nooit voor. Je kunt alleen maar aannemen dat maat in actie komt als hij iets te melden heeft.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Degradatiekaarten (bridge kun je het niet noemen) 7

Post by Floris »

ik had in scenario 1 zeker 6 (ha) geboden (en geen 5 (ha) ) je hebt slechts één kaart bij partner nodig!

in scenario 2 heb ik blijkbaar geen afspraken over de pas van maat op 3 (di) . Dan zal hij wel geen goed bod hebben op dat moment (geen hartensteun, geen ruitenstop). Dat komt goed uit want dan kan ik na 4 (ha) bij maat gewoon Azenvragen (ondanks mijn renonce), met (di) A had partner vast dbl/3SA geboden!

O wat ben ik toch slim! Helaas weet ik na het Azenvragen 0 azen, secundaire steun in harten en relatief korte klavers bij maat. ergo: als ik nu 6 (ha) bied speel ik hem 100% op (sp) H. Dat gaat me te ver en zo mis ik met al mijn slimmigheid toch het koude slem! :(
Post Reply