Een aardig kaartje

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Een aardig kaartje

Post by K-J »

2e divisie 4tallen

Niet kwetsbaar tegen wel raap je de volgende 'aardige' kaart op:

(sp) AH109752
(ha) -
(di) AH
(cl) AHV8

Je zit in de 3e hand en gelukkig begint het bieden met tweemaal pas. Je opent 2 (cl) (zwak met ruiten of mancheforcing) en links volgt 2 (ha) . Partner (de sukkel) verwacht blijkbaar een zwakke hand bij je en biedt 3 (di) . Na tweemaal pas laat je met 3 (sp) weten dat dat niet het geval was. Daarop biedt partner 3SA.

Wat biedt je nu? (en wat zou je bieden als partner 4 (sp) had geboden)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een aardig kaartje

Post by Floris »

onhandig biedverloop inderdaad, dit soort spellen zijn denk ik de reden dat ze in Amerika niet zo enthousiast zijn over zwakke varianten in een sterke 2k...

Moeilijk probleem, 4 (sp) of 5 (sp) is duidelijk te weinig... meteen 6 (sp) zou kunnen, maar dat doet de deur dicht naar een mogelijke 7 (sp) ... ik doe maar eens 4 (ha) en over elk antwoord bied ik wild 6 (sp) . met een renonce schoppen bij maat is dat ws al te hoog, maar het lijkt me het beste...
meteen 5 (ha) is in me opgekomen, maar dat is maat raadsels voorschotelen, aangezien ik geen afspraken hierover heb...
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Een aardig kaartje

Post by Martin »

Ik denk dat ik maar eens 4 (cl) biedt, ik heb tenslotte best een aardige 4-kaart. Dit heeft als voordeel dat je zo ongeveer 7 (cl) kunt bieden als maat de klavers steunt.

Als maat 4 (sp) had geboden lijkt 5 (cl) me ook niet zo gek. Ik denk dat je kleurtjes bieden maat helpt om de juiste beslissing te nemen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Een aardig kaartje

Post by Erik »

Waarom zeggen we "partner" of "maat" terwijl "niet-vijandig obstakel" beter op zijn plaats is? :mrgreen:
Ik voel veel voor Floris zijn 4 (ha) bod, gewoon omdat ik wil vertellen dat ik 11 slagen in mijn klauwen heb. Martin is natuurlijk weer de verstandigste, maar ik ben veel te bang dat maat 4 (cl) als een geldig excuus ziet om te passen.

Maat heeft 1 van 2 kaarten nodig om het 6 te laten zijn, namelijk (sp)V of (cl)B, en beide om het 7 te laten zijn. (cl)xxxx mag natuurlijk ook. (ha)A werkt alleen als ook daadwerkelijk harten gestart wordt. Ik ga het volgens mij niet voor elkaar krijgen om achter beide te komen. Teveel kansen op 6 en te weinig mogelijkheden om verantwoord 7 te bieden. Geen raadseltjes dus. Ik knal gewoon 6 (sp). Al was het alleen maar omdat ik dat leuker vind. :P
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een aardig kaartje

Post by Floris »

ik ben het bij nader inzien eens met Martin. Ik had niet over 4 (cl) gedacht... als partner over 4 (cl) 4 (sp) zegt, kun je mooi 5 (ha) bieden...
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: Een aardig kaartje

Post by frank »

Wat wil je in hemelsnaam bereiken met 4 of 5 (ha) ? Goed partner mag zijn harten niet vol meerekenen. Maar in de andere kleuren heeft ie geen azen en heren dus wat verwacht je nog van hem?

Martins 4 (cl) lijkt me het enige juiste bod want als het groot slem is, is dat in klaveren. Vrouw derde van schoppen heeft ie niet, 4 klavertjes kan nog makkelijk. Als je dat niet biedt zou ik maar meteen 6 (sp) knallen, dat moet kansen hebben.

Overigens zou 5 (cl) over 4 (sp) van maat normaal toch een cue zijn, of heb je daar specifieke afspraken over Martin?
User avatar
Tijntje
Posts: 519
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Een aardig kaartje

Post by Tijntje »

Ten eerste: maat is natuurlijk niet helemaal onbemiddeld, wegens zijn vrijwillige bod.
Dat gezegd hebbende: na 3NT bied ik 4 (cl) , met de bekende argumenten.
Na 4 (sp) voel ik wel wat voor 5NT pick a slam (of, om met Hubert te spreken, slam your pick)... met het idee om 6 (cl) eentje te verhogen en om in andere gevallen in 6 (sp) te eindigen. Alhoewel... na 4 (sp) moet 7 (sp) een soort van kans hebben. Noteer mij maar voor hup 7 (sp) .
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Een aardig kaartje

Post by Floris »

oplossing??
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een aardig kaartje

Post by K-J »

Ik zal nog even het hele spel geven:

................. (sp) 86
................. (ha) B104
................. (di) 753
................. (cl) 109764
(sp) B3........................... (sp) V4
(ha) AHV9876................... (ha) 532
(di) V62......................... (di) B10984
(cl) 5............................ (cl) B32
................. (sp) AH109752
................. (ha) -
................. (di) AH
................. (cl) AHV8

Ik zou met de noordhand over 3 (sp) nooit 3SA geboden hebben, maar 4 (sp) . 7 (cl) zou dan volgens mij niet meer bereikt worden, want 5 (cl) lijkt me nu een slempoging voor schoppen en niet een harde tweede kleur. Die slempoging zou ik met de noordhand toch maar afwijzen. :)

Het bieden bij ons aan tafel ging inderdaad zoals Jan al aangaf. Dus noord gaf zijn partner mooi de ruimte, maar die werd door zuid niet echt benut.
Post Reply