degradatiekaarten revisited (2)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
wouterf

Re: degradatiekaarten revisited (2)

Post by wouterf »

Erik
Wat is uberhaupt de gedachtegang van niet alerteren boven 4 niv?
Ik snap dat dergelijke biedingen niet snel zijn besproken binnen de meeste partnerships maar ik vind het vrij vreemd dat dit bod niet moet worden gealerteerd. Sterker nog, als er 4Kl geboden wordt en ik heb zelf die klavers dan is vrij logisch dat ik vragen ga stellen --> p weet automatisch dat er iets aan de hand is. Je krijgt volgens mij door niet alerteren veel meer ethische problemen. Als Floris direct verteld psyches zijn mogelijk dan heb ik verder geen vragen meer (en zal hopelijk niet aan partner doorgeven).
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: degradatiekaarten revisited (2)

Post by Erik »

Het idee is dat alerteren op 4 niveau vaker tot OI zal leiden dan dat het de tegenstanders helpt. Denk aan een biedserie als 2NT - 3 (ha) // 3 (sp) - 4 (cl). Wanneer gealerteerd wordt weet de 4 (cl) bieder dat zijn bod als controle voor schoppen is opgevat en wanneer dat juist niet gebeurd, het als echt is opgevat. Zonder biedschermen is dit probleem niet op te lossen. Je moet ergens een grens trekken en die is dus op 4 niveau gelegd.

Er zijn hierom ook voorstanders voor het volledig afschaffen van het alerteren, maar dat heeft als nadeel dat de tegenpartij echt alles moet gaan opvragen en dat leidt weer tot veel grotere problemen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply