degradatiekaarten revisited (8)

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

degradatiekaarten revisited (8)

Post by Floris »

4t/-/N

West
(sp) A9862
(ha) HVB
(di) A842
(cl) A

(p) - p - (2 (ha) *) - ??
* zwak met majors
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: degradatiekaarten revisited (8)

Post by K-J »

2 (sp) . Qua puntenkracht iets te sterk voor een simpel volgbod, maar mijn punten en lengte zitten vooral in de kleuren rechts van mij, dus ik hou me in wat bieden betreft. Ik vind niet dat ik sterk genoeg ben om na doublet en een bod bij maat nog eens met 3 (sp) of 3SA langs te komen.
Kan mis zijn als maat een leuke ruitenkaart heeft met weinig puntenkracht, maar in alle andere gevallen lijkt me dat 2 (sp) het vaakst goed zal gaan.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: degradatiekaarten revisited (8)

Post by Martin »

Ik bied 2NT, dat vertelt mijn puntenkracht heel behoorlijk, als maat wat punten heeft komen we in ieder geval in 3NT, wat de meest waarschijnlijke manche is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
wouterf

Re: degradatiekaarten revisited (8)

Post by wouterf »

2NT, eens met martin, puntje teveel maar matige shape en 10punten in je majors.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: degradatiekaarten revisited (8)

Post by Floris »

--------------- (sp) 3
--------------- (ha) T54
--------------- (di) B5
--------------- (cl) HT98732
(sp) A9862 -------------- (sp) H4
(ha) HVB ------ N/ - --- (ha) 76
(di) A842 --------------- (di) T973
(cl) A -------------------- (cl) VB654
--------------- (sp) VBT75
--------------- (ha) A9832
--------------- (di) HV6
--------------- (cl) -

(p) - p - (2 (ha) *) - ??
* zwak met majors

2 (sp) kon ik in deze situatie niet bieden, want dat zou take-out op schoppen geweest zijn. 2SA lijkt mij het beste. Omdat in deze positie en kwetsbaarheid 2 (ha) werkelijk op ALLES kon zijn, (een zeer sloeberige 4441 is mogelijk: Erik houdt er nogal van), en omdat ik ondertussen wel wist dat we de punten nodig hadden, stretchte ik, en bood 3SA. Hier hele maal fout natuurlijk, en -2.

Toch maakt het niet veel uit of je 2SA of 3SA biedt, want de Noordhand is de hand van probleem 13! Ons nevenpaar taxeerde die hand anders dan Hugo, en opende 3 (cl) (had ik ook gedaan, trouwens) en toen zaten ze in dikke problemen...

3 (cl) - (p) - p - (Dbl)
p - (p) - 3 (ha) ? - (Dbl)
p - (p) - 3 (sp) ! - (Dbl)
4 (ha) - (p) - p - (Dbl)
a.p.

Iedereen was het er van afloop over eens dat Zuid hier nogal (*ahum) onhandig aan het rennen was geslagen (een rdbl over 3 (cl) X lijkt veel beter), maar dat telde niet meer, want 4 (ha) X ging voor 500 en dus weer 12 impen naar Dombo!
Post Reply