Districtsbeker 2

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Districtsbeker 2

Post by K-J »

Nou, vooruit toch nog een aardige biedbeslissing:

(sp) H732
(ha) H9865
(di) AB53
(cl) -

Niemand kwetsbaar opent partner in de eerste hand 2 (sp) , zwak (kan een vijfkaart zijn). Rechts past, je hoopt met 4 (sp) het bieden te laten eindigen, maar helaas, links komt met 5 (cl) om de bocht. Na tweemaal pas mag je beslissen wat je nu moet doen.
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Districtsbeker 2

Post by Raoul »

Maat opent zwak in eerste hand, geeft aan dat het niet helemaal op gruis gebaseerd is. Ik heb mijn twijfels of 5 (cl) maakt en pas
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Districtsbeker 2

Post by Floris »

zet mij maar op een laffe pas. ik bied alleen 5-over-5 als ik zeker weet dat het goed is 8-)
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Districtsbeker 2

Post by K-J »

De beslissing hangt misschien af van de afspraken die jij met je partner hebt gemaakt over de kwaliteit van jullie zwakke openingen (bij ons zijn die bij niemand kwetsbaar redelijk degelijk, in ieder geval geen brandhout).
Laten we ervan uitgaan dat je 5 (cl) niet gaat doubleren. Daarvoor heb je toch wel erg weinig verdediging. Dan gaat de beslissing tussen passen en 5 (sp) bieden.
Passen is in deze biedsituatie in drie gevallen fout: als 5 (cl) maakt, als 5 (sp) maakt of als beide contracten maken. 5 (sp) bieden is slechts op twee manieren fout: als 5 (sp) teveel down gaat en als beide contracten down gaan.
Dat 5 (sp) teveel down gaat wil er bij mij niet in. Ik vind de kans dat 5 (sp) maakt groter dan dat het drie down zou gaan. Dus eigenlijk is de verhouding 3 om 1. Ik bood dus 5 (sp) en dat bleek de juiste beslissing.
Patrick had namelijk zijn vertrouwde degelijke zwakke 2:

(sp) AVB865
(ha) 73
(di) 9
(cl) 9843

Toen de tegenpartij niet met troef startte haalde Patrick eenvoudig 11 slagen in de crossruff. Maar ook met troefstart wordt 5 (sp) gemaakt, want de harten zitten 3-3 bij de tegenpartij:

Noord/-
.............. (sp) AVB865
.............. (ha) 73
.............. (di) 9
.............. (cl) 9843
(sp) 4 .................... (sp) 109
(ha) AV10 ................ (ha) B42
(di) H62 ................. (di) V10874
(cl) AVB765 ............. (cl) H102
.............. (sp) H732
.............. (ha) H9865
.............. (di) AB53
.............. (cl)
Raoul
Posts: 373
Joined: 14 Jul 2014, 09:30

Re: Districtsbeker 2

Post by Raoul »

Geef Patrick een (di) meer en een (cl) minder. Nog steeds een 2 (sp) opening en zowel 5 (cl) als 5 (sp) gaan down. Ruikt een beetje naar OB. Nee, niet het merk dameshygieneproducten maar Opportunistisch Bridge :D
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Districtsbeker 2

Post by Remco »

Raoul wrote: 02 May 2018, 15:20 Geef Patrick een (di) meer en een (cl) minder. Nog steeds een 2 (sp) opening en zowel 5 (cl) als 5 (sp) gaan down. Ruikt een beetje naar OB. Nee, niet het merk dameshygieneproducten maar Opportunistisch Bridge :D
5 (cl) kan nog steeds gemaakt worden. Gewoon even (di) 9 dubbel pinnen door ruiten 10 voor te spelen 8-)
Post Reply