Wat is wijsheid?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Fleur
Posts: 208
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Wat is wijsheid?

Post by Fleur »

Je speelt tijdens het Nederlands Studentenkampioenschap 4-tallen in de laatste ronde tegen de (bijna) kampioenen en je wilt eigenlijk nog wel een leuke afsluiter. Je krijg de volgende hand toebedeeld:
(sp) xx
(ha) AHx
(di) A10xxx
(cl) Hxx
Voor je wordt 3 (sp) geopend, je bent kwetsbaar tegen niet. Wat doe je?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Wat is wijsheid?

Post by Erik »

Kun je ze nog dwars zitten? En wil je dat ook? Of valt er nog wat te "verdienen" door ze dit spelletje te laten winnen? 't kan maar belangrijk zijn. 8-)

Wil ik echt voor de hoofdprijs gaan dan doubleer ik. Het meest flexibel hier denk ik. Als ik heel saai en verantwoord wil bieden dan ga ik voor 4 (di) en als ik het allemaal allang zat ben dan denk ik niet langer na en pas ik gewoon.

Tja dus 9 van de 10 keer zal ik doubleren en in de jou geschetste situatie dus ook.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wat is wijsheid?

Post by Martin »

Toch maar doublet. Bieden is riskant, maar passen riskanter in deze situatie. Ik heb de korte (sp)'s, dus ik moet in principe actie ondernemen. Als maat 4 (ha) biedt ben ik niet heel ongelukkig, maar hopelijk biedt maat 3NT (of zegt hij pas). 4 (di) komt niet in me op (ook als het geen wereldconventie is). Je gaat 3NT voorbij en je hebt ook nog maar 5 (di)'s waarvan de kwaliteit matig is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Wat is wijsheid?

Post by Tijntje »

4 (di) zou ik niet echt 'heel saai en verantwoord' willen noemen, eerder 'wild en ongecontroleerd'. Zeker aangezien het in mijn boek inderdaad een 5-5 rood belooft ;)

Passen is mij te link, dus ik ga ook voor een doublet.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Wat is wijsheid?

Post by Martin »

@Willem

Als je met de gegeven hand past, vind je dan dat maat met bijvoorbeeld
(sp) Hxx
(ha) Vxxx
(di) Hx
(cl) ABxx
moet openhouden? Dat lijkt me minstens zo suicidaal.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Wat is wijsheid?

Post by nijn11 »

Ik pas ook.
@ Martin: ja.

Maar ik verwacht eigenlijk 4 (sp) terug te krijgen. En dan: ogen in de lucht en dubbelen. :roll:
(ik snap ook geen ruk van dat hele bieden altijd)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Fleur
Posts: 208
Joined: 20 Jul 2009, 14:39

Re: Wat is wijsheid?

Post by Fleur »

Achteraf hebben we geconcludeerd dat een doublet in ons systeem waarschijnlijk de beste optie is. Gelukkig bood Guus in dit geval toch 4 (di) , waardoor we na 4NT - 5 (ha) in 6 (di) terechtkomen. Had je hier na een doublet (of een pas) nog met goed fatsoen in terecht kunnen komen?

Je maat had namelijk:
(sp) AHxx
(ha) xxx
(di) Hxxx
(cl) AV

Overigens is dit in één van de weinige spellen die punten vor ons opgeleverd heeft; op de andere tafel blijven ze steken in 5 (di) .
Kees

Re: Wat is wijsheid?

Post by Kees »

Na doublet blijf ik in 3 Schoppen steken. Dat lijkt tussen de 500 en de 1100 te zijn, een beetje afhankelijk van de distributie bij de tegenstanders.
Post Reply