Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Erik »

KJ organiseert gelukkig regelmatig kaartavondjes. Erg gezellig en ook daar komen leuke spelletjes voorbij.

Wat doe je bijvoorbeeld met:
VBxxx
BT9x
A
HTx
als je maat (Dennis) 1 (ha) opent? (Je hebt afgesproken Bergen raises te spelen)
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Kees »

ik begin maar eens met 1 (sp) . Daarna ga ik naar 4 (ha) . Harten steunen wordt alleen lastig als partner een sterk steunbod in schoppen geeft, maar dat is een luxeprobleem.
User avatar
Geert
Posts: 188
Joined: 15 Oct 2009, 21:42

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Geert »

Kennelijk is het vanzelfsprekend dat je niet (ha) direct steunt. Ik lees namelijk helemaal niet de overweging om dat wel te doen. Je speelt Bergen raises, er is een 5-4 fit, de keuze is met deze mooie kaart is dan tussen 3 (di) en 4 ruiten (di) . Ik zou als 1 (ha) een 5 kaart belooft toch voorstander zijn van direct (ha) steunen.

Als Dennis dan 3 (sp) herbiedt, controle, kan er veel duidelijk worden.

Geert
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by K-J »

Hmm, voor 3 (di) , 10-11 pt. met een vierkaart harten (invite) heb je wel een heel erg mooie kaart. Als je de hartens direct wil steunen is deze hand wel een splinter, 4 (di) , waard. Nadeel is alleen dat je een secce aas hebt en dat partner zijn kaart verkeerd gaat beoordelen (iets als (di) HVxx gaat hij als een slechte holding beschouwen). Daarnaast neemt 4 (di) erg veel biedruimte weg. Partner kan alleen maar een slempoging doen door over 4 (ha) heen te gaan en met veel handen zal hij dat niet aandurven, terwijl het nog wel slem is.
Daarom zou ik ook eerst 1 (sp) bieden. Het steunen van de hartens kan later alsnog. Nu vertel je je partner dat plaatjes in schoppen erg waardevol zijn. Hierdoor kan hij later beter uitzoeken of een slem tot de mogelijkheden behoort of niet.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Tijntje »

Ook ik bied gewoon 1 (sp) . Nadeel is wel dat maat korte schoppen gaat afwaarderen (x, AKxxx, xxx, AQxx is wel een droomhand). Ik hou niet van splinteren met een singleton Aas.

Je hebt wel een aardige hand, maar zo mooi is ie nou ook weer niet; allemaal plaatjes in je korte kleuren. Voor de liefhebbers: de Kaplan-Rubens Hand Evaluator geeft 'm 11.20, terwijl een hand als AQxxx, KJxx, x, xxx (puntje minder, geen tienen) al 11.85 heeft. (http://www.jeff-goldsmith.org/cgi-bin/knr.cgi)

Edit: klavertje verwijderd :oops:
Last edited by Tijntje on 18 May 2010, 09:06, edited 1 time in total.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by HenkU »

Tijntje wrote:Ook ik bied gewoon 1 (sp) . Nadeel is wel dat maat korte schoppen gaat afwaarderen (x, AKxxx, xxx, AQxxx is wel een droomhand). Ik hou niet van splinteren met een singleton Aas.
In mijn dromen heb ik ook vaak 14 kaarten. Best wel handig, zo'n extra kaart, is meestal een extra slag.

Serieus: 3 (di) lijkt me onderboden, dus 1 (sp) en dan 4 (ha) .
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Remco »

Harten direct steunen heeft als groot nadeel dat de kans dat je zelf speelt erg klein wordt. En dan moet die prutser aan de overkant weer spelen. Dus 1 (sp) lijkt opgelegd. We zijn tenslotte niet naar KJ gegaan om een avondje dummy te zijn. Waarschijnlijk zelfs heeft maat al op een 4krt harten geopend. :D

Maar goed nu even het echte probleem. Al het gras is reeds weg gemaaid maar ook ik begin met 1 (sp) . Vooral omdat splinteren met een Aas mij tegenstaat. Beginnen met 3 (di) bergen lijkt me niet goed want met deze hand wil ik minimaal 4 (ha) spelen. Ik heb dus nauwelijks mogelijkheden om mijn kaart goed te omschrijven. Dus moet ik er maar op hopen dat ik een goed beeld krijg van maats kaart zodat ik de beslissing kan nemen. Om zoveel mogelijk ruimte aan maat te geven om zijn hand te omschijven kun je dus het beste beginnen met 1 (sp) .
User avatar
Geert
Posts: 188
Joined: 15 Oct 2009, 21:42

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Geert »

Beste Erik,

Ik ben nu wel benieuwd hoe dit afliep. Er is een behoorlijke concensus, zelfs mijn poging om mensen van 1 (sp) af te praten lukte niet. Wat is de kwestie nou uiteindelijk op het kaartavondje geweest. Maar ook benieuwd wat Dennis nou vond in zijn eeste reactie na een mislukt spelletje (er zal toch wel iets misgegaan zijn) en in zijn tweede meer doordachte reflectie nadat de emotie wat weggeebt was.

Of heb je zelf gewoon 1 (sp) geboden verliep het verder prettig en zei Dennis na afloop " mooi gespeeld" en jij "maar dat 1 (sp) schoppen dan, Dennis, was dat niet heel knap van mij?", en Dennis weer: " hoezo wat moet er met dat bod zijn?"

kortom vertel hoe het afliep.

Geert
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Vertel maar eens aan je maat wat je hebt

Post by Erik »

Natuurlijk doe ik dat Geert.

Eerst 1 (sp) bieden en daarna 4 (ha) vond ik veel ruimte wegnemen zonder dat maat op de hoogte was van de mogelijke potentie van mijn hand. Ik doe dat liever met handen met betere schoppens, zodat maat dan weet dat er een solide slagenbron voorhanden is.
3 (di) bieden vond ik toch tamelijk onderboden. (er wordt wel gezegd dat je een secce aas voor 7 punten mag tellen)
3NT (balanced met hartensteun, 12-15) heb ik ook nog overwogen maar vond ik toch de waarheid teveel geweld aan doen.
4 (di) (12-14) is de naarste splinter aanwezig omdat er onder de beoogde manche geen ruimte meer is tot slemonderzoek. Bovendien is de secce aas niet erg optimaal. Toch heb ik hiervoor gekozen omdat mijn maat dan de beste informatie heeft over de shape van mijn hand.

We eindigden in 6 (ha) en dat werd door Dennis (hij had 2 of 3 pukken in ruiten) vlot gemaakt. Natuurlijk keek ook hij wat verrast naar de (di) A, maar achteraf alle mogelijke biedseries afgaande kwamen tot de conclusie dat het gewoon niet makkeijk is om te bepalen wat nu de beste aanpak moet zijn. Hier werkte het, (de andere tafel bleef in de manche steken) maar ik moet het met KJ eens zijn dat het verkeerd kan uitpakken tegenover een maat die (di) HVxx heeft. Aan de andere kant geeft Martijn hetzelfde argument tegen 1 (sp) , omdat er weinig verloren is aan een singleton of renonce bij maat tegenover deze brakke vijfkaart. De consensus op dit forum, die er nooit is als je hem nodig hebt :evil: heeft mij dus ook verbaasd.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply