6-6 hoog

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Eldert
Posts: 150
Joined: 01 Apr 2009, 17:30

6-6 hoog

Post by Eldert »

Een spelletje van afgelopen avond.

Je partner opent 1 (di) en jij hebt:

(sp) KVTxxx
(ha) KBTxxx
(di) -
(cl) x

prtnr - rho - jij - lho
1 (di) - pas - ?

Er is vast een standaard conventie om aan te geven dat je alleen de hoge kleuren hebt?

De uiteenlopende uitslagen op dit spel kun je vinden bij de uitslagen van de 3de zomercompetitie spel 15.
partner heeft (dacht ik):
(sp) xxx
(ha) x
(di) KVBTxxx
(cl) Ax
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: 6-6 hoog

Post by Gary McAlley »

grappige hand dit, had hetzelfde probleem als jij. Bij ons ging het:

1 (di) - pas -1 (sp) - 2 (cl)
2 (di) -3 (cl) -??

en nu? belooft 3 (ha) niet een zwakkere hand, is dat eigenlijk wel forcing? Het liefst zou ik 4 (ha) bieden maar straks vat partner dit op als splinter. Dus ik bood laf dbl. Vervolg:

... ... -dbl - pas
3 (sp) - pas - 4 (ha) - dbl
4 (sp) -dbl- pas - pas
5 (di) -dbl - 5 (sp) - dbl a.p.

gewoon keihard tegen elkaar schreeuwen wat je hebt dus. voelde niet echt goed. Ik weet het ook niet. Wellicht is het met deze hand handiger om met 1 (ha) te beginnen ipv 1 (sp) ?
User avatar
frank
Posts: 267
Joined: 19 May 2009, 16:12

Re: 6-6 hoog

Post by frank »

Een conventie hiervoor ken ik niet, maar eerst 1 (sp) en als partner niks raars biedt dan 4 (ha) zal de hand aardig omschrijven.
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: 6-6 hoog

Post by Tijntje »

Michael's Cuebid tegen partner is natuurlijk wel aardig - maar niet voor partner, die het heel onschuldig op gaat vatten als inverted minor.

Ik zou ook gewoon met 1 (sp) beginnen om vervolgens harten te bieden tot iedereen z'n muil houdt.

In het Wombat-biedverloop zou ik na mijn dbl geen 4 (ha) meer bieden, maar gewoon 4 (sp) . Dan gaat maat toch niet meer naar 5 (di) ?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: 6-6 hoog

Post by Gary McAlley »

nogal consensus zo te horen. Maar laten we even uitgaan van het ongestoorde biedverloop 1 (di) -1 (sp) -2 (di) - 4 (ha) : speelt niemand dit dan als splinter?
Of bijv (bij een andere hand) 1 (sp) -2 (cl) -2 (sp) -4 (di), is dat wel een splinter?
:roll: Wat is een werkbare definitie wij zitten hier constant mee te hannessen splinters zijn het meest verwarrende onderdeel van het spel en ook nog hoe splinter te onderscheiden van gewone controle en wat te doen als de tegenstanders wel tussenbieden? grrrr :roll:
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: 6-6 hoog

Post by Tijntje »

Bij tussenbiedende tegenstanders heb ik de afspraak dat we alleen kunnen splinteren in een door hen geboden kleur. Misschien niet optimaal, maar wel helder.

Een vuistregel voor de vraag of iets wel of niet een splinter is, is de volgende:
Een onnodige of dubbele sprong in een nieuwe kleur is een splinter.

Dat wil zeggen dat wanneer een enkele sprong nodig is om het bieden forcing te houden, het geen splinter is. In je eerste biedverloop (1 (di) - 1 (sp) ; 2 (di) - ???) is 2 (ha) niet-forcing*. Hierdoor is de sprong naar 3 (ha) nodig om het bieden forcing te houden en is 4 (ha) de splinter. Ook hier kan je andere afspraken over maken, uiteraard.

*: althans, zonder nadere afspraken. Bourke Relay bij voorbeeld.

Na 1 (sp) - 2 (cl) ; 2 (sp) (tweede biedverloop) zou 3 (di) al forcing zijn. 4 (di) is dus de splinter.

Het onderscheid tussen splinters en 'gewone' controles is inderdaad soms lastig te maken. Een en ander heeft ook te maken met de basisstructuur van je systeem. Als begin kan ik wel zeggen dat 1 (sp) - 2 (sp) ; 4 (cl) een splinter zou moeten zijn en 1 (sp) - 3 (sp) ; 4 (cl) een gewone controle.

Als je meer specifieke dingen wilt weten, mag je me altijd mailen. Of op het forum verdergaan ;)
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 852
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: 6-6 hoog

Post by Gary McAlley »

thx. dat met die onnodige sprongen spelen wij ook, alleen over tussenbiedingen geen enkele afspraak. Maar beter een suboptimale heldere afspraak dan geen afspraak blijkt hier maar weer. Om terug te keren naar de draad van Eldert kun je na 1 (di) - 1 (sp) - 2 (di) - ?? dus in eerste instantie weinig anders dan 3 (ha) bieden als 4 (ha) een splinter is.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 6-6 hoog

Post by nijn11 »

Als je een splinter hebt, heb je meestal gek genoeg resterende kaarten om een tweede kleur goedkoper in de aanbieding te doen. En dan later een controle, die (als maat net zo goed kan tellen als jij) vanzelf kortheid belooft.
Zwaar overschat, die splinters. De belangrijkste merite is dat maat zijn punten in jouw splinterkleur door het toilet kan spoelen als hij zijn kaart moet waarderen.

Ik zou trouwens met de eigenlijke hand zomaar gepast hebben en later een konijn uit de hoed getoverd, 5 (cl) of zo. Dat is helemaal geen goed bridge, maar het is zo leuk als het lukt. 8-)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply