Potentie in de minors?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Potentie in de minors?

Post by Roelf »

Ik denk dat ik na al die biedingen, forcing of niet, 3 (cl) bied.
En als daar 3SA op zou komen, in elk geval in viertallen ook nog 4 (cl) .
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Potentie in de minors?

Post by nijn11 »

Ik zou 5 (cl) bieden. Maat, ik hep ruitus en klaverus en veul dervan. Maar ook weer niet een supersterke hand. En van die renonce in maats kleur wordt ik ook niet helemaal nat. Vrolijk, bedoel ik.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Potentie in de minors?

Post by K-J »

Nou, de laatste dagen wordt ik continu nat, maar niet van deze hand. Zowel over 2 (ha) als over 2NT zou ik graag een inviterend klaverbod willen doen. Helaas is dat niet mogelijk, dus ga ik een forcing klaverbod doen: 3 (cl). Als partner hierop 3NT biedt pas ik. Partner heeft dan namelijk een 3-5-2-3 verdeling met goede schoppens of hij heeft nog minder kaarten in de lage kleuren.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Potentie in de minors?

Post by een domme aap »

K-J wrote:Nou, de laatste dagen wordt ik continu nat, maar niet van deze hand.
Ehm - ik weet niet of ik het moet vragen - maar, je hebt toch geen operatie ondergaan? :shock:
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Potentie in de minors?

Post by nijn11 »

Ik was overigens aan het antwoorden op de oorspronkelijke vraag. Over 2 (ha) ga ik geen 5 (cl) bieden (dat is vragen om misverstanden), maar eerst 3 (cl). Over 2SA bied ik wel 5 (cl) , ook al omdat ik bang ben dat 3 (cl) wordt begrepen als vage truc.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Potentie in de minors?

Post by Erik »

Wat een mooie verhalen toch allemaal, dank voor de inbreng. Ik weet echter nog niet wat ik er nu van moet denken.

(sp) V4
(ha) -
(di) A87632
(cl) HB943

1 (ha) - 2 (di)
3 NT - ??

Ik was er aan tafel van overtuigd, en ben ik eigenlijk nog, dat 3NT 18-19 belooft. 2NT zou 12-14 zijn (en dus mag erop gepast worden) en als je met 15-17 geen 1NT hebt kunnen openen heb dus je of 2 (sp) of 3 (cl) of 3 (ha) ter beschikking om het bieden MF te maken en ook iets meer biedruimte over te houden.

Uiteraard had ik de voor mij karakteristieke slemvisioenen alweer voor ogen. 4 (cl) leek mij nu mijn hand wel te omschrijven en maat legde een voor mij plezante 4 (di) (positiever dan 5 (di) toch?) op tafel, op mijn beurt weer gevolgd door een 4 (ha) cue. Er kwam een azenvraag en daar beging ik mijn zonde, ik bood 6 (di) om mijn oneven aantal azen aan te geven en een renonce in één van de hoge kleuren. Gewoon 1 aas aangeven met 5 (cl) was denk ik achteraf toch beter geweest. Die renonce in maat's openingskleur hoeft helemaal niet zo'n feest te zijn. We zaten dus 1 te hoog.

Maat legde in de dummy
(sp) H975
(ha) AT873
(di) HT
(cl) AV

Met 3NT wilde maat aangeven niet verder te willen, wat mij dus deed besluiten jullie naar de betekenis van 3NT te vragen.

Nog even een antwoord op Kees zijn vragen:
Na 2NT biedt ik maar praktisch 3NT. Eén van de lange kleuren moet maar slagen gaan opleveren. Mocht 2NT forcing zijn dan bied ik 3 (cl) .
Na 2 (ha) (forcing of niet) bied ik sowieso 3 (cl) . Zelfs een 5-2 fit klaveren speelt beter dan een 6-0 fit harten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Tijntje
Posts: 526
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Potentie in de minors?

Post by Tijntje »

Raar 3NT-bod van maat. Waarom zou je niet verder willen? En waarom zou je je vierkaart schoppen en je overwaarde niet melden? Kan maat niet AQxx, x, AQxxxx, Kx hebben?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply