Succes ligt om de hoek

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Succes ligt om de hoek

Post by Jannes »

Hoihoi

Een avondje paren, softe tegenstand (niemand kwets).
(sp) Bx
(ha) HVBxx
(di) AVTx
(cl) xx

Je opent 1 (ha) , links volgt 2 (cl) en na Pas - Pas mag je weer.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Erik »

Zie je een mottig 13 puntertje met veel directe verliezers of zie je 2 kleuren met potentieel? Ik ben toch meer van de laatste en 2 (cl) verdedigen ziet er niet uit als een lekkere parenscore. Ik roep dus nog even 2 (di), daarna ben ik ook wel klaar met bieden.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Martin »

Ik wil maat's strafpas beschermen, dus ik bied ook 2 (di).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Roelf »

Ik zeg doublet.
Ik weet niet hoe het in de VS is maar bij de softe tegenstand die ik ken is 2 (cl) ongeveer vanaf HBxxx met 2 vrouwen ernaast. Ik wil p dus wel de optie van opknopen geven. En als p nu zijn 5 kaart (sp) biedt is dat ook vast goed. In mijn ervaring is het sowieso goed om vaak doublet te zeggen in dit biedverloop.
Baka
Posts: 62
Joined: 06 Jun 2009, 14:08
Contact:

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Baka »

Ook ik kies voor een 2 (di) bod, maat mag kiezen en weet precies mijn lengte in beide kleuren. Doublet lijkt me onnodig verwarrend, maar dat kan goed aan mijn simpele ziel liggen. ;)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Gary McAlley »

ik ga de tussenstand 3-2 maken en ook dbl roepen, met dezelfde argumentatie als Roelf. Lijkt me niet dat daar hele grote ongelukken van komen. Behalve wellicht als partner een beroerde 4-2-4-3 of 4-2-3-4 ofzo heeft en (sp) probeert ipv (di) of (ha) . Maar de kans dat partner inderdaad een strafpas had lijkt me groter en in paren probeer ik dat gewoon.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Succes ligt om de hoek

Post by nijn11 »

Dubbel lijkt me wel zo'n beetje verplicht. Het belooft niet eens per se een 4-kaart (sp) , dus waar zit het probleem? Maat heeft ook al geen 4-kaart (sp), wegens geen negadubbel en toch ongeveer 8 pt.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Jannes

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Jannes »

Tja, ik voel zelf het meest voor dubbel. Dat gaat ongeveer alleen (een beetje) fout als maat een brakke 5-1-3-4 heeft, en geen zin heeft om 2 (cl) op te knopen.

Ik snap alle 2 (di) - bieders niet echt. Als je dubbelt, en maat biedt zijn/haar 4krt (di), dan ben je toch ook goed terecht gekomen? Maat heeft altijd nog een fall-back naar 2 (ha) op een doubleton. En qua verdediging stelt je hand ook wel wat voor, toch?

Dan nu de ontknoping, er was gevolgd op:
(sp) Vxx
(ha) xx
(di) xxx
(cl) AHBxx

Ik zat daarachter met een paar Azen en (cl) VT98. Yummie!
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Martin »

De corresponderende vraag is: Wat moet maat bieden met een zwakke hand met een:
4144
4243
5143
5233
5242
als je zowel dubbelt met een 2542 als met een 4531 (en ook met een 4522)?
Ik vind het zelf wel prettig als ik op (sp)-tolerantie kan rekenen als er gedubbeld wordt.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Succes ligt om de hoek

Post by Roelf »

4144: 2 (di) of 2 (sp)
4243: 2 (ha)
5143: 2 (sp)
5233: 2 (sp)
5242: 2 (sp)

Alleen in het eerste geval zul je de helft van de keren in de 4-2 fit eindigen, in alle andere gevallen zie ik geen probleem.
Post Reply