Voor het blok

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Hugo
Posts: 180
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Voor het blok

Post by Hugo »

Viertallen kwetsbaar tegen niet:

Je raapt op:
(sp) Axx
(ha) HV
(di) xxx
(cl) AHVxx

En voor je wordt 4 (ha) geopend, wat te doen??
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Voor het blok

Post by Martin »

Ik vind pas te laf, zeker omdat 4 (sp) niet tegen wel op alles kan. Daarom doubleer ik toch maar. Maat zal met een gebalanceerde hand snel passen. Doublet is zeker wel eens fout als maat 4 (sp) biedt op een 4-kaart en de troeven scheef zitten, maar passen lijkt me op de lange duur niet winnend.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Voor het blok

Post by Gary McAlley »

misschien kun je 4 Nullo -conventionele bieding zonder vierkaart (sp) en zonder fatsoenlijk alternatief- proberen. Anders zou ik inderdaad doubleren en de kans op 4 (sp) spelen met een 3-3 fit voor lief nemen.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Voor het blok

Post by Martin »

@Wombat, ik mag toch hopen dat maat geen 4 (sp) gaat bieden op een 3-kaartje. Een 4-3 fit lijkt me al wiebelig genoeg.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Voor het blok

Post by Gary McAlley »

Martin wrote:@Wombat, ik mag toch hopen dat maat geen 4 gaat bieden op een 3-kaartje. Een 4-3 fit lijkt me al wiebelig genoeg.
ik vind dat dbl op 4 (ha) in 90% van de gevallen een 4krt (sp) hoort te beloven; dat is dus ook mijn bedenking bij dbl hier. Heb zo'n soort situatie (waarbij we in de 3-3 terecht kwamen) in de praktijk meegemaakt waarna partner en ik elkaar aan zaten te kijken: "jij hebt toch een 4krt (sp) beloofd?" Daarbij: wat antwoordt partner met een magere 3-2-4-4? Of heb je dan een 4SA-gadget tot je beschikking?
Hugo
Posts: 180
Joined: 04 Feb 2010, 15:00

Re: Voor het blok

Post by Hugo »

Mijn maat doubleerde net als de meeste van jullie, ik bood uit pure ellende 4 (sp) met de volgende rommel:

(sp) xxxx
(ha) x
(di) VBxx
(cl) Bxxx

Nu bood links nog 5 (ha) probleem opgelost zou je denken 8-)
Nee, Erik verhoogde na lang denken naar 5 (sp) :o hij wilde niet uit slem geluld worden...
We mogen dit ongedoubleerd spelen :shock:
De troefen zaten 6-0 tegen :lol:
Resultaat 5 (sp) -6 (ontsnapt aan -1700 8-) )
Verloor 5 IMP omdat het nevenpaar 4 (ha) mocht spelen
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Voor het blok

Post by Martin »

met een matige hand zegt partner gewoon pas. Doublet belooft een fatsoenlijke kaart, dus ook als je weinig hebt is er een redelijke kans dat 4 (ha) gewoon down gaat. Bieden doe je alleen als je verwacht dat het contract tegenover een normaal doublet redelijk goede kansen heeft. Ook met een 4324 met een paar zakkerige punten pas ik dus regelmatig. Op een 3-kaart zeg je volgens mij nooit 4 (sp).
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Voor het blok

Post by Martin »

Ik vind Erik's 5 (sp) niet bepaald fraai. Maat doet geen slempoging, je hebt maar een 3-kaart (sp) en je hebt lelijke punten in (ha). Ik vind dat er een forcing pas situatie is ontstaan, (we hebben kwetsbaar een manche geboden) en dan nog zou ik dubbelen i.p.v. passen om aan te geven dat ik niet graag verder wil.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Tjebbe
Posts: 91
Joined: 10 Nov 2009, 09:23

Re: Voor het blok

Post by Tjebbe »

Hoi,

Het 5 (sp) bod was niet handig maar de 4 (ha) opening was ook niet gebruikelijk.

-
AB986432
AH94
T

grt Tjebbe
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Voor het blok

Post by Martin »

(sp) -
(ha) AB986432
(di) AH94
(cl) T

Ik zou met bovenstaande hand ook 4 (ha) openen. Bij mij belooft een semi-forcing opening ook verdediging en ook wel een puntje of 18. Nu heb je wel wat verdediging in de vorm van (di) AH, maar de hand is vooral geschikt om zelf te spelen en het is nog steeds goed mogelijk dat de tegenstanders op 5-niveau iets kunnen maken.

Natuurlijk mis je wel eens een slem door 4 (ha) te bieden (al is maat natuurlijk niet uitgesloten van bieden), maar je voorkomt ook dat de tegenstanders rustig kunnen uitzoeken of het 4 (sp) of 5 (cl) voor hen is en je neemt ook af en toe lekkere hapjes mee als ze over de 4 (ha) opening gaan bieden en maat de zwarte kleuren heeft.

Het alternatief is voor mij 1 (ha) openen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Post Reply