Twee biedsituaties

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Twee biedsituaties

Post by K-J »

Je speelt de NBB beker (viertallen) en raapt de volgende niet onaardige collectie op:

(sp) AVx
(ha) Axx
(di) x
(cl) HV109xx

Allen kwetsbaar zit je in de tweede hand.
Aan een aantal tafels wordt er voor je 2 (sp), muiderberg, geopend. Wat doe je?
Aan een andere tafel wordt er voor je gepast. Je opent 1 (cl) en partner biedt 1 (ha). Wat doe je?
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Twee biedsituaties

Post by wim »

Misschien een beetje flauw want ik heb ook deze hand gehad. Maar sta nog steeds achter mijn bod van 2sa na 2sch rechts. Voordelen: 1: Je vertelt je sterkte, 2: in een sa contract heb je slagenpotentieel met je klaverenkleur en een dubbele stop in schoppen, 3 je komt makkelijk achter een 5-3 fit harten en kunt de ru dan aan de korte kant introeven. Nadeel; het ruitengevaar (na muiderberg) in sa. Nou zat ik helaas lekker aan mijn broodje kroket te knabbelen en toen .. :oops: Maar ik zal het spel nog niet verklappen voor evt extra reacties. Na pas recht is er na 1kl pas 1ha pas, 3kl het normale bod (15-17 en mooie 6+krt kl), met je singleton en 3krt ha mee zou je 3ha kunnen bieden maar vind ik te ver gezocht.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Twee biedsituaties

Post by Tijntje »

Bij ons aan tafel een derde begin: rechts 2 (di) , Multi vanaf 0 hcp en vanaf een vijfkaart - preëmpten verplicht.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Twee biedsituaties

Post by een domme aap »

K-J wrote:Je opent 1 (cl) en partner biedt 1 (ha). Wat doe je?
Ik neem aan dat we T-walsh spelen? Dan heb ik nl. geen biedprobleem :)
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Twee biedsituaties

Post by K-J »

een domme aap wrote:
K-J wrote:Je opent 1 (cl) en partner biedt 1 (ha). Wat doe je?
Ik neem aan dat we T-walsh spelen? Dan heb ik nl. geen biedprobleem :)
Nee je speelt geen T-walsh (dan was dit inderdaad een erg suf biedprobleem :roll: )
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Twee biedsituaties

Post by Erik »

Na de muiderberg bied ik simpelweg 3 (cl). Na een zwakke 2 in schoppen zou ik 2NT herbieden, maar in dit geval verwacht ik wel een ruitenstart en is 2NT me veel te speculatief. Omdat ik zeker een goede schoppenstop zal hebben voor mijn 2NT bod zal rechts nog eerder de ruitenstart vinden.

Na 1 (cl) - 1 (ha) bied ik toch maar 3 (cl) alhoewel de neiging om op een 3kaart te steunen wel sterk in me opkomt. Dan zou ik echter 3 (ha) moeten bieden en dan ben ik toch bang maat teveel op het verkeerde spoor te zetten.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Twee biedsituaties

Post by K-J »

Partner had
(sp) xxx
(ha) HVxxx
(di) xxx
(cl) Bx

en met de hartens 3-2 en de rest ook niet al te beroerd (dat (sp) H goed zit wist je al uit het biedverloop) is het een ijskoude 4 (ha) en het mag zelfs ook nog wel wat beroerder zitten.
Na een 1 (cl) opening wordt het echter erg lastig om hierin te komen (partner biedt 1 (ha), jij 3 (cl) en einde biedverloop), tenzij je T-Walsh speelt, want dan kan de openaar meteen zijn driekaart hartensteun aangeven.
Na de Muiderbergse 2 (sp) heb je wel goede kansen om in 4 (ha) terecht te komen, maar dan moet je wel 2SA volgen en niet zo'n suf konijn zijn zoals ik die 3 (cl) uit z'n bak trekt, wat einde biedverloop betekende.
Na 2SA zal partner een transfer geven naar harten en dan zou ik met deze schitterende kaart meteen de manche volgooien. Afijn, aan de andere tafel ging het biedverloop hetzelfde, waarna het spel uitsloeg in 3 (cl) +3.
Post Reply