Echt of Transfer?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Echt of Transfer?

Post by Remco »

Gewoon alleen een simpel biedverloop maar wat betekent het laatste bod van 2 (di) .

1 (di) - 1 (sp) - pas - pas
1Sa - pas - 2 (di) ??

Hopelijk eens een keer een unaniem forum :shock:
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Echt of Transfer?

Post by Erik »

Echt!
Maat belooft 18-19 met een schoppenstop. Waarom zou je daaruit weg willen lopen? Of je had een strafpas, dan bied je nu 3, 4 of 6NT, of je hebt helemaal niets. Moet je dan met 0 punten en 7 klaveren of ruiten al op 3 niveau gaan spelen? als je dat kunt dan zal 1NT toch ook geen ramp worden? We gaan hiet toch geen stayman en Jacobi spelen voor dat ene gevalletje waarin je een zwakke 5kaart harten hebt en dat contract in de hand van je maat wilt hebben? Lijkt me schromelijk overdreven.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Echt of Transfer?

Post by een domme aap »

Zonder bijzondere afspraken lijkt me dit echt. Zeker als de 1 (di) opening een 5-kaart belooft (zo speel ik dat), dan wil je soms liever in een troefcontractje zitten met maar 2 boeren en een 5-3 fit.
Als je 1 (di) opent vanaf een 4 (of zelfs 3)-kaart, dan is er meer voor te zeggen om het als transfer af te spreken. Maar dan nog zou ik het gewoon als echt spelen - de frequentie van deze situatie is te laag, het voordeel niet al te groot en het is nogal misverstandgevoelig...
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
wim
Posts: 267
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: Echt of Transfer?

Post by wim »

Vroeg Elske me ook al (gefeliciteerd trouwens met de mooie 25-5 overwinning op nr 1 !).
Geen twijfel over mogelijk: Echt, zwak NF, contractverbetering (inderdaad vooral veel voorkomend
als (ook zoals bij Obelix en ondergetekende) 1 (di) bijna altijd een 5krt en ongebalanceerd is) .
Je kon ook al geen
dblt voor harten ophoesten. Dus alleen lange zwakke hartenkaart is nog relevant.
Met een erg lange zwakke (ha) kaart kun je 2 (ha) harten bieden (en dat komt
dan inderdaad helaas in jouw hand) maar dat doe je niet zo maar. Er is een redelijk kans dat maat
weinig hartens heeft. Met sterke (strafpas) hand bied je bv 2/3/4/5/6/7sa of 2sch. Zou inderdaad wel eens
unaniem kunnen worden.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Echt of Transfer?

Post by Floris »

+1 voor echt
User avatar
nijn11
Posts: 721
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Echt of Transfer?

Post by nijn11 »

Azen vragen, lijkt me :mrgreen:
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply