4t dombo1

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

4t dombo1

Post by wim »

er is nog wat mis met de kaartsymbolen (of ligt dat aan mijn installatie?)
Dus lelijke opmaak
2 4t spelletjes van afgelopen zondag (17-11 verloren (tijdstraf tegenstanders)
Hier de eerste dure

Spel 9
N/OW
(sp) H97
(ha) A54
(di) H96543
(cl) 6

Oost
(sp) B53
(ha) V9
(di) 8
(cl) AHVB1095

Zuid
(sp) V10642
(ha) H108632
(di) B
(cl) 3

West
(sp) A8
(ha) B7
(di) AV1072
(cl) 8742

Noord opent 2kl als zw met ru (niet goed denk ik (?))
rechts 3kl. Ik pas (of moet ik met een zwakke 2 in ruiten bij maat toch wat bieden?, want voor een 56 bestaat toch geen theorie...?).
Links 3sa (nu dan in de uitpas alsnog bieden, en watdan ?). Start kleine ru en hoe het +2 kan weet ik ook niet maar iig gemaakt.
Als wij 4 ha spelen kan dat natuurlijk ook down door de ruiten introever.
Vermoedelijk gaat het zonder opening in noord 3sa gambling. Je komt dan echter in noord
met harten aas uit lijkit me.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 4t dombo1

Post by Roelf »

even ter op- en aanvulling vanaf de andere tafel:
wim wrote:Als wij 4 ha spelen kan dat natuurlijk ook down door de ruiten introever.
Dat lijkt me niet, want die troef je over. Wel moet je de (sp) goed doen als de verdediging die niet aanbreekt.
wim wrote:Vermoedelijk gaat het zonder opening in noord 3sa gambling. Je komt dan echter in noord
met harten aas uit lijkit me.
Dan wordt het wel gemaakt, want kan kan de leider zuid de (ha) start verbieden :oops:
Maar dat is niet van belang want west ziet het (ha) lek en corrigeert naar 4 (cl) .
Ook dat gebeurde bij ons niet, want het ging:
pas - 3SA - 4 (ha) - 5 (cl) - 5 (ha) .ap.

5 (cl) wordt gemaakt omdat de (di) boer valt. Het leek me nogal gelukkig voor ops dat ze de 5 (ha) uitnemer vonden.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 4t dombo1

Post by nijn11 »

Even opgepoetst:

Spel 9
N/OW
................ (sp) H97
................ (ha) A54
................ (di) H96543
................ (cl) 6

(sp) A8........................ (sp) B53
(ha) B7........................ (ha) V9
(di) AV1072.................. (di) 8
(cl) 8742..................... (cl) AHVB1095

.............. (sp) V10642
.............. (ha) H108632
.............. (di) B
.............. (cl) 3

2 (cl)* - 3 (cl) - pas - 3SA
a.p.

Ik vind de noordhand eerder een 1 (di) -opening dan een zwakke 2, maar vooruit. Als je maat dit kan verwachten dan kan het ook een zwakke zijn. Verder zou ik 3SA niet hebben laten staan, maar 4 (cl) hebben geboden. Dat is nu niet meer voor de ruitens, omdat ik eerst gepast heb, maar voor de hoge kleuren. Dan zal het wel 4 (ha) worden (omdat dat nu eenmaal de onderste van de 2 driekaarten is) en daarna... Dubbel? 5 (cl) ? Geen idee.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
wim
Posts: 266
Joined: 09 Dec 2010, 23:08

Re: 4t dombo1

Post by wim »

dank voor reacties.
Mijn verwarde eigen commentaar (tegenspel analyse met uitkomen aan verkeerde kant en
niet zien dat ruiten getroefd overgetroefd kan worden) heeft waarschijnlijk met mijn slechte
opmaak te maken.
Om terug te komen op de opening. Voor 1 (di) vind ik de hand niet mooi genoeg. Het nadeel
van 2 (cl) is weer dat een (ha) of (sp) contract moeilijker gevonden kan worden (aan de andere
kant wij spelen 2 (ha) / (sp) op een 2 (cl) opening als niet forcing maar inviterend en dan kan je met deze hand de bal juist mooi inkoppen). Verder is de (di) kleur van slechte kwaliteit.
Nou ja, resumerend 2 (cl) is niet debiel, kwestie van smaak en pet.
Ik ben het met nijntje eens dat na 3sa je in de uitpas nog wel 4 (cl) kunt (moet?) bieden.
De tegenstanders onderzoeken ook geen hoge kleur dus de kans dat er nog een fitje is in een
hoge kleur is aanzienlijk en kwetsbaarheid is gunstig. Mea culpa
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 4t dombo1

Post by nijn11 »

De ruitenintroever is nog best lastig in 4 (ha) als die met (ha) V gedaan wordt, omdat je daarna nog steeds B9 in troef mist en die maar moet zien te vinden.
Gelukkig kun je ook een klavertje kiepen. :P

... en toen had rechts natuurlijk klaver aas, ruiten na verzonnen
... dus toch maar overgetroefd met het aas
... heel goed harten 10 voor
... gedoken ...
... tja, de vrouw zien vallen, hmpfr restrictedchoicedussecmaarboertienlinksnietgedektraarhoorzaldantochwelvrouwboersecgeweestzijnhoewelisdatwelzo

Hm. 4 (ha) gaat zo te zien niet alleen down, maar levert ook nog een tijdstraf van 3 vippen op. Goed geboden Wim!
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 4t dombo1

Post by Roelf »

wim wrote: Ik ben het met nijntje eens dat na 3sa je in de uitpas nog wel 4 (cl) kunt (moet?) bieden.
De tegenstanders onderzoeken ook geen hoge kleur dus de kans dat er nog een fitje is in een
hoge kleur is aanzienlijk en kwetsbaarheid is gunstig. Mea culpa
Tot troost kan ik toevoegen dat dit niet had uitgemaakt, aangezien er over 4 (ha) vast nog 5 (cl) komt wat gemaakt wordt. Dat je dan de 5 (ha) uitnemer mist, die onze tegenstanders verzonnen :roll: , daar hoef je echt niet voor te schamen lijkt me.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: 4t dombo1

Post by nijn11 »

Roelf wrote:
wim wrote: Ik ben het met nijntje eens dat na 3sa je in de uitpas nog wel 4 (cl) kunt (moet?) bieden.
De tegenstanders onderzoeken ook geen hoge kleur dus de kans dat er nog een fitje is in een
hoge kleur is aanzienlijk en kwetsbaarheid is gunstig. Mea culpa
Tot troost kan ik toevoegen dat dit niet had uitgemaakt, aangezien er over 4 (ha) vast nog 5 (cl) komt wat gemaakt wordt. Dat je dan de 5 (ha) uitnemer mist, die onze tegenstanders verzonnen :roll: , daar hoef je echt niet voor te schamen lijkt me.
5 (cl) gemaakt? Verlies je niet 2 harten en een schoppen?
Harten, harten na, schoppen na, ruiten aas, ruiten vrouw/heer/hoog getroefd, troef terug, ruiten T, maar dan kan er nog steeds maar één schoppen weg.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: 4t dombo1

Post by Roelf »

Roelf wrote:5 (cl) gemaakt? Verlies je niet 2 harten en een schoppen?
Harten, harten na, schoppen na, ruiten aas, ruiten vrouw/heer/hoog getroefd, troef terug, ruiten T, maar dan kan er nog steeds maar één schoppen weg.
Dat klopt helemaal. Ik het verhaal van 5 (cl) contract uit een andere wedstijd, (de hele 2e div speelt dezelfde spellen) en daar werd niet met (ha) gestart.
Post Reply