En nu

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

En nu

Post by HenkU »

(sp) A10983
(ha) 73
(di) V102
(cl) AB4

Paren, niemand kwetsbaar

1 (cl) - 2 (di) - 2 (sp) - 3 (di)
3 (ha)- Pas - ???

1 (cl) vanaf een vierkaart, 2 (di) zwak en 2 (sp) uiteraard forcing. En nu ben je weer aan de beurt. Wat nu en waarom?
User avatar
Gary McAlley
Posts: 851
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: En nu

Post by Gary McAlley »

3SA zou ik zeggen. Ik ga ervan uit dat tegenstanders samen 9 (di) s hebben en dat RHO twee honneurs heeft. Partner heeft een 2-4-1-6 ofzo. Bij ruitenstart voor A of H en (di) na vertrouw ik in paren op gokinstinct en leg de goeie. Als (cl) s lopen zijn er al 8 slagen en als partner ook nog (sp) H of (ha) A heeft ben ik er.
Hm, als je alle aannames op een rijtje zet is dit misschien toch niet helemaal een 50% speelwijze. Maar wat moet je anders. Er zijn denk ik ook wel zitstels te verzinnen waarbij 6 (cl) in zicht komt, maar met (di) start en troef na weet ik niet of ik van mijn potentiële (ha) losers afkom.
Last edited by Gary McAlley on 23 Oct 2009, 07:59, edited 1 time in total.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En nu

Post by nijn11 »

Volgens mij is een 2-4-1-6 de ideale verdeling voor een negatief doublet, dus dat zal maat niet hebben.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: En nu

Post by Martin »

Ik zie ook weinig intelligenters dan 3NT bieden. Maat heeft een distributioneel spel, anders had hij wel gedubbeld. Maat heeft hoogstens 2 schoppens (als hij een 3406 heeft gehad horen we de schoppens na 3NT ook nog wel), dus 4 (sp) lijkt niet echt waarschijnlijk als beste contract. 5 of zelfs 6 (cl) zou zomaar goed kunnen zijn, maar dat kan ik niet uitzoeken zonder 3NT voorbij te gaan, en dat wil ik niet, want maat heeft zomaar een keer een (di)-plaat.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En nu

Post by nijn11 »

3SA geeft volgens mij de verkeerde informatie als je eventueel nog verder wilt. Zoveel ruitenpunten heb je nou ook weer niet. Het stopje zal wel werken, maar daar is ook alles mee gezegd.
Ik vraag me af hoe maat 4 (di) zou interpreteren, maar dat lijkt me al gauw te onduidelijk worden.
En dus bied ik 4 (cl) , en na 4 (di) bij maat, 4 (sp) bij mij moet maat een aardig beeld hebben van mijn spotcards. Als het dan slechts 5 (cl) is: jammer dan. Er zullen dan ook wat minder snel 10 slagen in sans zijn. Zeker na een passieve klaverstart.
Eigenlijk zou ik het liefst harten vaststellen als troef, azen vragen en dan in klaveren aanleggen...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: En nu

Post by K-J »

Ik denk dat partner door zo te bieden een 6/5 (cl) / (ha) aangeeft (met vier hartens verwacht ik dat partner doubleert). Geef partner (sp) x (ha) AHxxx (di) x (cl) HVxxxx en 6 (cl) heeft aardige kansen. Ik wil dat toch nog wel een beetje onderzoeken en bied nu 4 (cl) . Op 4 (di) van partner zeg ik nog een keertje 4 (sp) en dan laat ik het verder aan partner over.
3SA lijkt me helemaal niks. Na een ruitenstart kan je je slagen cashen, maar moet je nog een keer van slag voor je 9 slagen hebt, dan kan je je contract vaarwel zeggen.
Last edited by K-J on 27 Oct 2009, 23:43, edited 1 time in total.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: En nu

Post by Martin »

De belangrijkste vraag bij dit probleem is wanneer maar past, wanneer hij 3 (di) doubleert en wanneer hij 3 (ha) biedt.
Is pas op 3 (di) forcing? Het lijkt me niet, maar als het wel forcing is dan zal bieden shape beloven en kan ik meegaan met de 4 (cl) bieders. Als pas niet forcing is, dan zal maat veel eerder doubleren. De vraag is dan wanneer je doubleert en wanneer je biedt. Als je doubleert zal maat normaal gesproken passen, 3 (ha) bieden, 3 (sp) bieden of 3SA bieden. De vraag is dus of je moet doubleren als je na een van deze antwoorden klem zit. Neem bijv. de volgende hand.
(sp) H
(ha) HVBX
(di) Bx
(cl) HVxxxx
Ik zou na doublet niet bij zijn met pas of 3 (sp). Ik bied daarom denk ik maar 3 (ha) om het probleem bij maat neer te leggen. Maar wat je met dit soort 'niet-minimale bagger' doet lijkt me bepalen of je met de gegeven probleemhand 3SA biedt of niet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En nu

Post by nijn11 »

Martin wrote:De belangrijkste vraag bij dit probleem is wanneer maar past, wanneer hij 3 (di) doubleert en wanneer hij 3 (ha) biedt.
En waarom zou je met de hand die jij schetst niet passen, en na dubbel bij maat 3 (ha) bieden? De situatie is nogal forcing, lijkt me (anders speel je 2 (sp) maar als 8-11). Al die haast van die jongeren toch...
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: En nu

Post by Martin »

Dat zei ik al, als pas forcing is, is het probleem veel eenvoudiger en voel ik ook voor 4 (cl) bieden. Maar aangezien iedereen met 11 punten opent en met 11 punten ook forcing 2 (sp) mag bieden, is het ook wel handig om een mechanisme te hebben om uit de manche te blijven. Als maat met redelijke handen op 3 (di) mag passen, mag je zelf in de uitpas niet passen op 3 (di) en is de situatie dus eigenlijk MF geworden. Want of je met de probleemhand na pas bij partner nu 3NT biedt omdat je een (di)-stop hebt of dat je dubbelt en na maat's 3 (ha) dan alsnog 3NT biedt, de manche zul je nu wel bereiken?
Om dit soort dunne manches te vermijden, denk ik dat maat's pas op 3 (di) niet forcing is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: En nu

Post by nijn11 »

Maar Martin, hoe zou je dan 3 (di) ooit willen opknopen?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply