Multi

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Multi

Post by Remco »

Kwets tegen niet, Butler

K10xx
AVx
K7xx
Ax

2 (di) * - 3 (cl) - pas - ??

*Multi

Kennen jullie Adam ook? ;)
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Multi

Post by Roelf »

Ik speel 4SA hier als kwanti en dat lijkt me wel een zinnig bod.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Multi

Post by Erik »

Kwets tegen niet heeft partner sowieso een degelijke opening. 3 (di) bieden is wel forcing, maar wat moet maat daar nu mee? Bovendien moet NT in mijn hand gespeeld worden, dus maar zo snel mogelijk garanderen. Ik zou dus 4NT azen vragen bieden om even te checken of er niet toevallig 2 keycards buiten zijn (vooropgesteld dat 5 (cl) nu 1 aas belooft). Anders maar gewoon 6NT
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Multi

Post by K-J »

Deze keer ga ik met Roelf mee :) :
Ik speel 4SA hier als kwanti en dat lijkt me wel een zinnig bod.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Multi

Post by nijn11 »

Adam? Nope. Kom wel verdacht dicht bij Abraham.
4SA kwanti lijkt me het niet helemaal - ik zit al hard aan 7 (cl) te denken. Ik heb alleen geen flauw idee wat het juiste pad is. Ik begin maar met 3 (di) , dan gaat maat vanzelf wel een hoge-kleurenstop bieden. Of niet. Daarna maar eens 4 (cl) en dan zien we wel verder.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Multi

Post by Remco »

Bij ons werd er 4Sa geboden zonder hele goede afspraken. Gelukkig waren we een KJ-Patrick partnership --> Geen afspraken maar elkaar wel op de een of andere manier begrijpen. En we vatten dit beide op als kwanti. Nu is de vraag wat 5 (di) betekent over kwanti.

2 (di) - 3 (cl) - pas - 4Sa
pas - 5 (di)

en 5Sa (deze is wel heel discutabel want dat hangt van persoonlijke afspraken af)

2 (di) - 3 (cl) - pas - 4Sa
pas - 5 (di) - pas - 5 (ha)
pas - 5Sa
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Multi

Post by nijn11 »

Ik moet waarschijnlijk tellen hoeveel vrouwen en kinderen ik heb, en die eerst overboord gooien :?
Het zal wel iets positiefs zijn met een 6-4 of zo. En daarna 5SA? Waarom heb ik dat trouwens niet zelf geboden?
Ik bied eens 6 (di) . Als maat groen uitslaat gaat-ie vast naar 7 (cl) , mij best.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Multi

Post by Erik »

Het bieden wordt steeds zotter. Het zal wel hogeschoolbridge zijn maar zolang niemand mij kan uitleggen waarom 4NT nu kwanti moet zijn, is het in mijn simpele brein zo dat het gewoon lekker troef vaststelt en gaan we op zoek of het 5, 6 of 7 moet zijn. Volgens mij staat kwantitatieve NT nog steeds in de top 3 van biedmisvertanden en deze lijkt daar aardig aan te kunnen bijdragen.

na 5 (di) : Maar stel dat iemand mij overtuigd heeft om hier 4NT als kwanti te bieden. Wat moet een 5 (di) antwoord dan voor iets zots voorstellen? Ik vraag toch om 6NT of pas? Is het zo iemand die als hij de kwanti aanneemt antwoord geeft in het aantal azen? Dat zie ik wel vaker gebeuren, vooral uit voorzorg voor het geval de kwanti toch geen kwanti is geweest. Moet het iets anders positiefs zijn? Nou dan bied ik maar 7NT. Het bieden is toch al van het potje los.

na 5NT : Blijkbaar heb ik misgegrepen in mijn biedbak. Nog een keer 7 NT bieden
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Multi

Post by K-J »

Erik wrote:Het bieden wordt steeds zotter. Het zal wel hogeschoolbridge zijn maar zolang niemand mij kan uitleggen waarom 4NT nu kwanti moet zijn, is het in mijn simpele brein zo dat het gewoon lekker troef vaststelt en gaan we op zoek of het 5, 6 of 7 moet zijn. Volgens mij staat kwantitatieve NT nog steeds in de top 3 van biedmisvertanden en deze lijkt daar aardig aan te kunnen bijdragen.
Hoezo is het onduidelijk dat 4NT hier kwanti is? Een jump naar 4NT (dus je springt over 3NT heen) is kwanti als er nog geen fit is vastgesteld en je de kracht van je hand nog niet hebt kunnen vertellen. Dat is echt niet misverstand gevoelig, je moet het alleen afgesproken hebben.
En het is erg prettig om je partner te kunnen vertellen dat je een NT hand hebt, maar teveel punten voor 3NT (zoals hier: 3NT bied je nu ook met een leuke 10 punter, maar je hebt een mooie 16 en dus ga je een niveautje hoger).
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Multi

Post by Erik »

K-J wrote: Een jump naar 4NT (dus je springt over 3NT heen) is kwanti als er nog geen fit is vastgesteld en je de kracht van je hand nog niet hebt kunnen vertellen. Dat is echt niet misverstand gevoelig, je moet het alleen afgesproken hebben.
Deze zijn dus allemaal kwanti? (even los van het feit dat er ernstig biedruimte wordt verspild hier)
1 (ha) - 1 (sp)
3 (ha) - 4NT

1 (ha) - 1 (sp)
3 (cl) - 4NT

1 (ha) - 2 (cl)
2 (sp) - 4NT

En als partner in dit voorbeeld van Remco geen 3 (cl) maar 3 (sp) had gevolgd was het dus ook kwanti?

Vergeet niet, ik ben maar een simpel sufferdje
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply