Waar mik je?

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
Jannes

Waar mik je?

Post by Jannes »

Hoihoi

Een sectional in Santa Cruz.

(sp) AHTxxxx
(ha) -
(di) Txxx
(cl) xx

Partner opent 1 (ha) , jij 1 (sp) en openaar herbiedt 1NT (12-14). En nu?
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Waar mik je?

Post by nijn11 »

Ik mik 3SA. Contract in maats hand lijkt me sowieso beter en 9 slagen zijn dichterbij dan 10.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Waar mik je?

Post by Erik »

Toch maar 2 (di) en over maat's 2 (ha) bied ik 2 (sp) dan is mijn hand toch wel duidelijk? En als maat past op 2 (di) hebben we ook niets gemist toch?
3NT is grappig gokwerk maar alleen als maat Vx van schoppen heeft hoeft hij in 3NT niet van slag af. Anders moet hij een schoppen uitduiken en krijgt alsnog het naspel door zijn zwakke kleur heen. Als het al een manche is dan is het 4 (sp) , maar ik geloof er pas in als maat over mijn 2 (di) een 3 (di) op tafel legt.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Waar mik je?

Post by K-J »

Was 4 (sp) zo erg mis dat dit een biedprobleem is?
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Waar mik je?

Post by Tijntje »

Tja, in de praktijk ligt er natuurlijk 4 (sp) op tafel voordat ik er erg in heb. Nu ik er eens rustig over nadenk, ben ik wel een beetje geneigd het met Nijn eens te zijn. 3NT is zo gek nog niet. 2 (di) is een ouderwetsch onzinbod. (Vraagje: wat bied je met K10xx, x, AQ9xxx, xx na 1 (ha) - 1 (sp) ; 1NT?)
Ik zou ook bepaald onpasselijk worden als maat op 2 (di) een groen kaartje zou produceren.

Je zou hier natuurlijk allerlei Checkback-truken uit de kast kunnen halen; zeker als je two-way Checkback speelt. Niet populair in Nederland, maar in de VS komt het vaker voor. Kan je ook meteen je conclusies trekken uit het al dan niet gedoubleerd worden van 2 (cl) en/of 2 (di) en aan de hand daarvan het verkeerde contract kiezen :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Waar mik je?

Post by Remco »

Ik neem aan dat het viertallen is. Zo niet dan vind ik het schieten van 4 (sp) te agressief. Maat heeft hiervoor een erg mooi aansluitende hand nodig. Zelfs als de schoppens lopen dan nog moet maat 3 slagen meenemen voodat we er 4 kwijt zijn. Ik ben wel een beetje bang voor 3 (cl) in de balance positie als je slechts 2 (sp) biedt. Dadelijk vinden ze nog het koude 5 (cl) . Ik bied dus 3 (sp) wat hopelijk inviterend is en dus niet voor het slem. Helaas kan maat zijn hand niet goed waarderen maar hij zal hopelijk hartenplaten afwaarderen.
Vindaloo

Re: Waar mik je?

Post by Vindaloo »

3SA. 3 (sp) kan ook maar die zevende (sp) is in 3SA misschien nog wel meer welkom dan in 4 (sp). Maatje heeft zeker een dubbelton voor ons mee, als-ie niet meer van slag mag moeten ze maar 2-2 zitten. 4 (sp) lijkt me alleen maar kansrijk met niet teveel in (ha) bij maat.
Jannes

Re: Waar mik je?

Post by Jannes »

Na lang wachten dan toch eindelijk de oplossing, maat hield vast:

(sp) Vxx
(ha) BTxxx
(di) AVB
(cl) Vx

5 (sp) zit op de (di) snit. Mijn maat bood wat zakkig slechts 2 (sp) , einde. Kost toch een bakkie impen.
Post Reply