Niet op het APIH forum kijken!

Deel hier je bied problemen/vraagstukken/verhalen
Post Reply
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Niet op het APIH forum kijken!

Post by een domme aap »

In een butlercompetitie - niemand kwetsbaar - heb je:
(sp) Ax
(ha) AVxx
(di) Ax
(cl) HV109x

Na pas - 3 (sp) besluit je om 3NT te bieden. Doublet is natuurlijk een alternatief, maar je maat zal geen 3NT kunnen bieden als dat de juiste manche is... Een keuze, maar hier een gegeven. Je zal het er mee moeten doen.
Vervolgens doubleert links, maat past en rechts past.

Blijf je zitten of ga je weg? En vooral waarom?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by Martin »

Er is geen garantie dat er een beter contract beschikbaar is, dus pas is zeker niet gek.
De andere opties zijn redoublet, 4 (cl) en 4 (ha).
Het nadeel van redoublet (doubtshowing), is dat je niet zo zeer twijfel hebt over je (sp)-stop, maar meer of je genoeg slagen hebt. Als maat geen schoppenplaatje heeft, maar wel 5 of 6 (di), zal hij wel weglopen naar 4 (di), ook als hij (cl) aas erbij heeft. Aan de andere kant, zoveel punten zal maat niet hebben, dus de kans op de goede hand voor 3NT is vrij klein.
4 (cl) heeft als nadeel dat de (ha)'s uit beeld zijn, ik vind dat suggereren dat je 3NT een gambling karakter had. Wat dat betreft lijkt 4 (ha) bieden beter, dat zal ook wel een tweede kleur beloven, anders had je gelijk wel 4 (ha) geboden.
Blijft natuurlijk de vraag wat maat's pas betekent. Als simpele ziel lijkt me dat weinig betekenen, je hebt meestal geen idee waarop maat 3NT biedt, dus pas lijkt me vooral dat je geen andere manche ziet die veel waarschijnlijker is.
Kortom, opties te over, maar redoublet lijkt me het meest flexibel. Ik blijf dus niet zitten, maar ben ook nog niet weg.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by Erik »

Als je in 3NT blijft zitten en de schoppens zitten 3-1-7-2 dan verlies je 6 schoppens en klaveren aas en ben je dus 3 down voor 500. Als je naar 4 (cl) vlucht heb je een verliezer minder maar ben je dus nog steeds 3 down. Ook 4 (ha) is geen feest al heeft maat 4 kleine hartjes. Je kan de hartens niet aan, moet introeven aan de kant met de harten punten en verliest dus 1 schoppen, 3 hartens, 1 ruiten en 1 klaveren, weliswaar 1 minder down, maar niet echt een hoofprijs.

Zitten de schoppens echter 2-2-7-2 dan heb je met (cl) B bij maat al 8 slagen. Geef hem er een een rode heer bij of (ha) V en dan is het bijna zeker gemaakt. Meer dan 3-4 juist geplaatste punten heb je dus niet nodig. Vluchten voorkomt geen grotere rampen maar blijven zitten bied je dus de meeste kansen.

Ik laat mij door mijn tegenstanders niet uit een verantwoord bod wegjagen
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by Roelf »

Ik vind het verhaal van Erik zeer overtuigend.
User avatar
Martin
Posts: 572
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by Martin »

Ik ben het met Erik eens dat 3NT een verantwoord bod was, maar het doublet lijkt toch te suggereren dat dit niet het juiste moment was om erin te komen. Ik geloof niet dat de tegenstanders dubbelen omdat wij altijd weglopen (veel te riskant dat we blijven zitten) en verwacht daarom dat 3NT down gaat (is het niet op de (sp)'s dan wel op de (di)'s).

De vraag is dus of er een beter contract beschikbaar is, en die kans lijkt me heel behoorlijk.
Op een goede dag is het zelfs 4 (ha) voor je, geef maat
x
BTxxx
xxxxx
xx
en 4 (ha) heeft al kansen, terwijl 3NT waarschijnlijk 3 down gaat.

Natuurlijk zal je wel eens 1 meer down gaan door weg te lopen, maar ik denk dat dat relatief weinig extra kost in de butler terwijl de winst, als weglopen goed is, vrij groot is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by nijn11 »

Ik vraag me af waar dat doublet op gebaseerd is. Is dat (cl) A en 3 schoppens? Is dat (cl) A en (di) HVBTxxx? Is dat gewoon 8 miljard punten? Ik word er in ieder geval niet zo vrolijk van dat doubleerder zelf mag starten, dat suggereert dat hij wel een apie in z'n mouw heeft.
Maat heeft geen uitgesproken éénkleurspel, want voorgepast en ook niet weggerend. Een klaverfit zit er dus wel in, tenzij links ruiten heeft en maat paste met een vierkaart schoppen (niet onbegrijpelijk). En dan dreigt 4 (cl) in een 5-2 fit te zitten met crossruffende tegenstanders :?

Bleeeeeeeh wat een kuthand! Ik bied 4 (cl) , de azigheid van mijn hand moet me maar redden.

... en toen parkeerde maat mij uph in 6, want de pas was business...

Lange leve butler! In ieder geval geen nevenpaar die je verrot scheldt!
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by HenkU »

Dit spel komt me ergens bekend van voor en nee, ik heb niet op het APIH forum gekeken. Ik wist niet eens dat dat bestond.

Enfin, ik heb iets wat redelijk op een 3NT na 3 (sp) lijkt. Partner heeft dat ook gehoord en geeft de suggestie dat hij het ook wel goed vindt. Ik heb voorlopig meer vertrouwen daarin, dan in de beslissing van LHO om te doubleren. Natuurlijk, het zal wel eens down gaan maar als je ziet wat voor een rommel 3 (sp) tegenwoordig allemaal kan zijn, kan het ook zo maar de verkeerde verkeerde beslissing van LHO zijn. Dan ga ik niet +550 of zo inruilen voor +130.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by een domme aap »

Tja, voor meer commentaar en de 'post mortem' verwijs ik U graag door naar:

http://apih.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4 ... 513#p28513
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Tijntje
Posts: 525
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Niet op het APIH forum kijken!

Post by Tijntje »

een domme aap wrote:Tja, voor meer commentaar en de 'post mortem' verwijs ik U graag door naar:

http://apih.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4 ... 513#p28513
Toch jammer dat we niet op het APIH-forum mogen kijken...
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply