Paniekvoetbal

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Paniekvoetbal

Post by Floris »

Tijdens een kroegentocht kwam ik dit spel tegen:

Paren/W/OW
(sp) T6
(ha) 72
(di) BT93
(cl) AHBT2


(sp) AH2
(ha) H3
(di) H8642
(cl) 984

het bieden:
(pas) - pas - (2 (ha) )* - 3 (di) (?)
(3 (ha) ) - 4 (di) - a.p.
*zwak, majors

Hoe dan ook, je zit in 4 (di) .
West start met (sp) 3 (1e, 3e, 5e), via (sp) T en (sp) V voor jouw (sp) A. Je incasseert (sp) H en troeft de laatste (sp) in dummy (west blijkt van (sp) Bxx te zijn gestart). wat wordt je volgende stap?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Paniekvoetbal

Post by Floris »

Dit was het hele spel:

Paren/W/OW
-------------- (sp) T6
-------------- (ha) 72
-------------- (di) BT93
-------------- (cl) AHBT2
(sp) B43 -------------------- (sp) V9875
(ha) AT865 ----------------- (ha) VB94
(di) A7 ---------------------- (di) V5
(cl) 753 --------------------- (cl) V6
-------------- (sp) AH2
-------------- (ha) H3
-------------- (di) H8642
-------------- (cl) 984

(pas) - pas - (2 (ha) )* - 3 (di) (?)
(3 (ha) ) - 4 (di) - a.p.
*zwak, majors

Na (sp) 3, (sp) T, (sp) V, (sp) A. Speelde de leider (sp) H en troefde de laatste (sp) in dummy.
Ik had nu inderdaad (di) B voorgespeeld. Hetzij om hem te laten rennen, hetzij als 'lokboer' (overigens moet je wel een ontiegelijke chimpansee zijn om deze lokboer te dekken, maar het blijft natuurlijk wel een kroegentocht...).

anyways, onze leider taxeerde mij waarschijnlijk net als jullie terecht op (ha) A en dacht dat de kans klein was dat ik naast (sp) B dan ook nog (di) A zou hebben. Hij speelde echter niet (di) B, maar de KLEINE ruiten voor!
Oost (de dunne) legt natuurlijk klein, en de leider probeert (di) H voor mijn (di) A. In mijn ogen is dit een briljante zet: ga nu eens op mijn stoel (west) zitten en kijk nog eens naar het bieden en spelen. Dankzij deze manouvre lijkt Zuid nu toch wel heel erg op:

(sp) AH2
(ha) ??
(di) HVxxxx
(cl) ??

In dat geval is het 'nu of nooit' met onze hartenslagen! Of hij nou nog (cl) V heeft of niet. Dus hup (ha) A en (ha) na... AUW!
Post Reply