denkpauze

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

denkpauze

Post by K-J »

De afgelopen viertallenwedstrijd tussen Dombo 1 en Victoria heb ik denk ik mijn langste denkpauze ooit in een bridgespelletje genomen. Met de onderstaande handen zat ik in 6 (sp) (tegenpartij heeft niet geboden).

(sp) 8743
(ha) -
(di) V10974
(cl) HV63

(sp) AVB9
(ha) AB873
(di) AH
(cl) A4

West startte met (cl) B en toen mocht ik een speelplan bedenken.
Hoe zouden jullie dit spel aanpakken?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: denkpauze

Post by Erik »

Rekening houden met veel mogelijkheden is niet mijn sterkste kant, dus maar mijn eerste ingeving volgen:
(ha) getroefd, (sp) naar de V.
Als die wint is het een eitje want je troeft nog een tweede harten, herhaalt de snit en heb je nog communicatie in klaveren om op (cl)V en (di)V een harten weg te gooien voor +1. (of contract met de (sp) 1-4)
Als die verliest krijg je klaveren na. Dan (sp)A, (di) AH, (ha) getroefd, (ha) weg op (cl)V en nog één op (di) V.

Werkt volgens mij met:
- de (di) 3-3, (dan is er nooit een probleem)
- de 3kaart (sp) bij 4kaart (di),
- 4kaart (di) links met de (ha) 4-4
Al met al een redelijke kans lijkt mij, maar ik zal wel weer een paar beren op de weg over het hoofd hebben gezien.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: denkpauze

Post by nijn11 »

Ik zou à tempo (om KJ te pesten) (cl) A, (sp) A (di) AH en (sp) V spelen. Die (sp) 8 gaat me toch niet lukken.

Overigens is (cl) A, (sp) A, (di) H, (ha) A (ruiten weg) de opgelegde koffiehuistruc.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: denkpauze

Post by Arnaud »

Ja lastig spelletje (had ik ook). Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen te nemen op tafel en schoppen naar de vrouw te spelen. Heb er ook nog over gedacht om in de hand te nemen en schoppen aas schoppen na te spelen, maar dan krijg je toch klaveren na dus daar schiet je niks mee op.

Als die verliest en de schoppen zitten 3-2 moeten de ruiten zich gedragen. Dummy komt aan slag trekt in twee keer troef, speelt de lage kleuren, harten getroefd en speel ruiten vrouw en klaveren vrouw (2x harten weg). Nu maar hopen dat ruiten boer naar beneden komt zetten.

Als die schoppen vrouw wint speel ik schoppen aas en daarna de lage kleuren platen. Vervolgens harten getroefd en ruiten+klaveren vrouw. Als er dan met schoppen heer wordt getroefd heb ik genoeg in de xruf. Als ik een ruiten moet vertroeven dan doe ik dat dan troef ik een kleine harten, wordt er niet overgetroefd dan doe ik op de laatste ruiten harten aas weg ;). Deze speelwijze werkt altijd met schoppen heer derde of dubbel goed.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: denkpauze

Post by K-J »

Al het denken op dit spel bleek redelijk voor niks, want het maakt niet zoveel uit hoe je het spel aanpakt. Het zit nogal gunstig:

............. (sp) 8743
............. (ha) -
............. (di) V10974
............. (cl) HV63
(sp) 652 .................. (sp) H10
(ha) H954 ................ (ha) V1062
(di) 86 ................... (di) B532
(cl) B1098 ............... (cl) 752
............. (sp) AVB9
............. (ha) AJ873
............. (di) AH
............. (cl) A4

Ik heb nog steeds geen idee wat de beste speelwijze is. De speelwijze van Arnaud (de eerste slag nemen in de dummy) lijkt mij niet goed. Je verspeelt meteen je klaverentree. Als schoppen naar de vrouw vervolgens houdt, wil je die schoppensnit natuurlijk nog een keer te herhalen (de schoppens zitten zomaar 4-1), maar oversteken met een hartenaftroever zorgt er nu voor dat je geen entrees meer in de dummy hebt, dus moet je wel spelen op de schoppens 3-2.

Wat dat betreft is de speelwijze van Erik volgens mij veel beter. Of het de beste speelwijze is weet ik niet, want als (sp) H fout zit, worden je maakkansen wel in één keer een stuk kleiner. Maar met (sp) H goed ga je het spel zo'n beetje altijd maken (ook als de schoppens 4-1 zitten). En zoals het spel nu zit maak je zelfs 13 slagen.

Ik heb echter uiteindelijk de speelwijze van Hubert gevolgd (niet zijn koffiehuistruuk), dus (cl) A, (sp) A, (di) AH en (sp) V na. Deze speelwijze werkt altijd met de schoppens 3-2 en de ruitens 4-2, tenzij er een uppercut in ruiten mogelijk is. Omdat (sp) 10 naar beneden komt is dat op dit spel niet het geval, dus ik maakte 12 slagen. Maar of deze speelwijze beter is dan die van Erik weet ik niet. Het leverde in ieder geval wel een slag minder op. :)
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: denkpauze

Post by Arnaud »

Afspel van Erik is denk inderdaad beter. Moet je echter als de snit houdt niet eerst ruiten aas en heer slaan? Als links slim is duikt ie namelijk een keer met troef Heer derde, pakt de tweede en speelt klaveren na. Dan ben je alsnog je entree voor ruiten vrouw kwijt.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: denkpauze

Post by K-J »

Dat is niet nodig, want er ligt nog een troef op tafel. Je kan de tafel dus nog bereiken met een hartenaftroever. Dus als west de tweede troefronde opeens wel met de heer op de proppen komt en vervolgens klaveren naspeelt dan kan je daarna (di) AH meenemen, een harten aftroeven, vervolgens op (cl) V en (di) V nog twee hartens wegdoen (en ondertussen duimen dat er niet afgetroefd wordt). Daarna moet je oversteken naar je hand met (waarschijnlijk) een klaveraftroever en weer hopen dat west niet overtroeft met (sp) 10.
Het wordt dus allemaal heel eng, maar het direct meenemen van (di) AH is dus niet nodig.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: denkpauze

Post by Arnaud »

Die zijn dan toch op?

Slag 1: klaveren naa de hand
Slag 2: harten getroeft (3 troeven resterend)
Slag 3: schoppen naar de vrouw (2 troeven resterend)
Slag 4: harten getroefd (1 troef resteren)
Slag 5: schoppen naar de boer (geen troeven meer) voor de heer
Slag 6: klaveren door (geen entree meer, ruiten blokken)

Dat was toen een beetje mijn redenerig om maar gelijk klaveren in dummy te pakken, een harten introef entree wordt niet zomaar weggespeeld.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: denkpauze

Post by K-J »

Arnaud wrote:Die zijn dan toch op?

Slag 1: klaveren naa de hand
Slag 2: harten getroeft (3 troeven resterend)
Slag 3: schoppen naar de vrouw (2 troeven resterend)
Slag 4: harten getroefd (1 troef resteren)
Slag 5: schoppen naar de boer (geen troeven meer) voor de heer
Slag 6: klaveren door (geen entree meer, ruiten blokken)

Dat was toen een beetje mijn redenerig om maar gelijk klaveren in dummy te pakken, een harten introef entree wordt niet zomaar weggespeeld.
Ai :oops: , je hebt helemaal gelijk. Dus je moet inderdaad na je eerste troefronde (di) AH meenemen als je west ervan verdenkt (sp) H wel eens gedoken te kunnen hebben.
Post Reply