broedermoord

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

broedermoord

Post by Floris »

paren/ W/ OW

(sp) A
(ha) HT943
(di) AHV964
(cl) 8


(sp) HT8543
(ha) AV72
(di) 3
(cl) A3

Na een ongestoord biedverloop waarbij Oost een conventioneel klaverbod voor de uitkomst doubleert, zit je in 7 (ha) .
West start (cl) 4, via (cl) 8, (cl) T, voor (cl) A.
en nu? (als je de troeven trekt gooit Oost bij de tweede ronde een klaver af...)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: broedermoord

Post by Floris »

voor wie zich afvraagt hoe je dit contract in Zuid krijgt:

(pas) - 1 (cl) * - (pas) - 1 (ha) **
(pas) - 1 (sp) *** - (pas) - 1SA **
(pas) - 2 (cl) *** - (pas) - 2SA **
(pas) - 3 (cl) *** - (dbl) - 3 (ha) **
(pas) - 3 (sp) *** - (pas) - 4 (sp) ****
(pas) - 4SA *** - (pas) - 5 (sp) *****
(pas) - 5SA *** - (pas) - 6 (di) *****
(pas) - 7 (ha) - a.p.

* 16+
** bij elkaar: 6412
*** relay
**** 5 controle punten (A=2, H=1)
**** bij elkaar: (sp) H?????(niet (sp) V), (ha) AV??, (di) ?, (cl) A?(niet (cl) H)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: broedermoord

Post by K-J »

Helaas, Willem. Had je niet door dat de ruitens 6-0 zaten? :lol:
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: broedermoord

Post by Floris »

willemm wrote: in dat geval speel ik hartenaas, ruitenaas, ruiten getroefd, schoppen naar de aas, ruiten hoog getroefd, schoppenheer ruiten weg als ze 5-1 zaten, en via de troefsnit haal ik 13 slagen.
Ja grapjas, maar dat doe je dus alleen omdat je van tevoren het troefzitsel weet... je bent nu dus down als de hartens 2-2 zitten met de vrouw offside...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: broedermoord

Post by K-J »

Lastig wat de beste kans is. Er zijn vele mogelijkheden.

Dit lijkt een aardige:
Ik neem (cl) A, (sp) A en (ha) A. Als de hartens niet 4-0 zitten troef ik een schoppen met (ha) 9. Zitten de schoppens niet slechter dan 4-2 dan speel ik daarna (ha) HV (in die volgorde) en troef nog een schoppen. Op (di) AH ruim ik mijn klavertje op en (di) V troef ik af (gewoon omdat het kan), waarna mijn hand hoog is (en ik natuurlijk (sp) 8 als 13e slag claim).
Zitten de schoppens 5-1 dan hoop ik dat ik nog niet down ben (als oost zou overtroeven met (ha) B). Nu moeten de ruitens maar niet 5-1 (of 6-0 ;) ) zitten. Ik trek troef (als ze 2-2 zitten is het spel een eitje) en speel (di) A, ruiten getroefd. Zitten de ruitens niet slechter dan 4-2, dan ben ik weer binnen (helaas geen (sp) 8 in de laatste slag).
Nadeel van deze speelwijze is dat je down bent met de schoppens 5-1 (singleton bij oost) én (ha) B (niet singleton) bij oost, terwijl de hartens 2-2 kunnen zitten.

Een andere mogelijkheid:
Je neemt (cl) A en je speelt (ha) AH. Zitten de (ha) 2-2 dan is het spel weer een eitje. Zitten ze 3-1 dan cash je (sp) A en speel je harten naar de vrouw. Nu troef je een schoppen. Daarna ga je kijken of de ruitens niet slechter dan 4-2 zitten. Je maakt 7 (ha) nu als de ruitens niet slechter dan 4-2 zitten, maar ook als de schoppens 3-3 zitten (of (sp) VB sec).
Nadeel van deze speelwijze is dat je down bent met de ruitens 5-1 en de schoppens 4-2 (en de troeven niet 2-2).

Tja, ik weet niet welke speelwijze kansrijker is (ze zijn allebei best wel kansrijk), maar bij de eerste speelwijze heb je de kans om (sp) 8 in de laatste slag te maken, dus daar ga ik dan natuurlijk voor 8-)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: broedermoord

Post by Floris »

In de praktijk speelde ik suf af: ik trok de troeven in 3 rondjes (zaten 1-3) en zorgde voor een ruitenintroever.
Toen die 5-1 zaten, kon ik het niet meer maken... ik zag toen al dat ik het te gehaast gespeeld had, en een klein kansje in schoppen had kunnen (moeten!) meenemen. en inderdaad: die zaten 3-3 :x

Het spel komt uit de 'sibling drive' die ik mede georganiseerd heb. Alle paren in 7 (ha) gingen down, behalve de uiteindelijke winnaars Frank en Ton Bakkeren.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: broedermoord

Post by K-J »

Dat te snel spelen vind ik niet erg, zou ik zelf waarschijnlijk ook gedaan hebben. Maar dat je deze speelwijze verkiest boven een kansrijkere speelwijze waarmee je ook nog eens (sp) 8 in de laatste slag gemaakt zou hebben, is natuurlijk onvergeeflijk! ;)
Post Reply