opgejaagd

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: opgejaagd

Post by K-J »

Mijn voorgepaste partner heeft vast niet veel in harten. In ruiten valt ook al niet veel te halen, dus ik start klaveren 8-)
Een ontzettende viertallenstart, maar waarschijnlijk ook de juiste start nu het als probleem gegeven is :P
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: opgejaagd

Post by K-J »

cor wrote:KJ
Je moet niet overal iets achter zoeken omdat het als probleem gegeven is.
Ik ben gewoon benieuwd waar jullie de meeste kansen in zien, een agressieve singleton start of degelijk met je ruitens of zoals jij doet iets exotisch omdat het als probleem gegeven is.
Hetzelfde geldt overigens ook voor het biedprobleem over 3 (sp) , ook daar hoef je niet iets achter het probleem te zoeken, anders dan wat jij wijs vindt om te doen.
Ik start ook geen klaveren omdat het als probleem gegeven is hoor, dat was maar een grapje (vooral omdat ik verwacht dat niemand anders (behalve Hubert :P ) deze start bedenkt). Ik start 'm hier vooral om aan te geven dat deze start minder exotisch is dan je denkt.
De hartenstart kan goed zijn als je een aftroever krijgt, maar het contract is dan nog niet down en je hebt nu waarschijnlijk de hartenkleur van de tegenpartij hoog gespeeld voor het dumpen van allerlei verliezers. Ruitenstart is veilig en goed als 5 (sp) gewoon te hoog is en wij recht hebben op 3+ slagen. Klaverstart is goed als daar onze (te ontwikkelen) slagen liggen. Ik verwacht dat vooral mijn RHO een vrij extreme verdeling heeft en dat zou zo maar iets als een 5-5 hoog kunnen zijn. Dan zie ik allerlei klaververliezers verdwijnen op de hooggespeelde hartens. Het is natuurlijk wel de start die het snelst een slag zal weggeven, dus is het meer een viertallenstart dan een parenstart.
Overigens weet ik niet zeker of ik 'm aan tafel ook daadwerkelijk zou doen, omdat je met deze start nogal tegen het veld speelt.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: opgejaagd

Post by nijn11 »

Who? Me? Ik start gapend (cl) H. Die wordt namelijk door de leider gebadkuipt.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: opgejaagd

Post by Erik »

cor wrote:Partner had na ruitenaas gewoon klaver moeten spelen
Hoezo gewoon? Jij kiest voor een passieve start en nu moet maat bedenken dat hij van passief moet overschakelen naar agressief en de dodelijke switch moet vinden. Hij zit tegen een 3334 aan te gluren met boer-vierde van klaver. Normaal niet een lekkere holding om vanaf te spelen. Wissel bij jou ff 2 klavertjes in voor 2 hartjes van de leider. Dan gaat de hartenkleur misschien niet lopen want de leider heeft mogelijk een HB beslissing in die kleur. Dat jij (ha) VT8 hebt is toch niet ondenkbaar? Met een voorgepaste maat kun je zelfs een 4kaart harten hebben en een schoppen minder. Dan lost een klaverenswitch een probleem voor de leider op. Dus passief terugspelen lijkt niet heel gek. Ik heb nu de tijd om er rustig over na te denken en dan nog vind ik het lastig om sluitend te kunnen beredeneren wat de juiste tegenspelwijze is.

Paren is altijd lastig, net als het 5 niveau. Je weet niet of ze te hoog, te laag of precies goed zitten. Volgens mij is de kans dat een ruitenslag doorkomt niet groter dan dat maar een aas heeft in één van de twee hoge kleuren. Als downspelen het doel is dan moet je naar mijn idee zelf agressiever starten. Vanuit maats perspectief zitten ze precies goed in 5 (sp) en is er een downkans als de leider één van de twee zijkleuren verkeerd aanspeelt. hij heeft dus de meeste reden om passief te spelen.

Maar dat is slechts de analyse van een simpele ziel. Misschien zie ik wel iets onnozels over het hoofd.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply