een licht ethische kwestie

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

een licht ethische kwestie

Post by Gary McAlley »

een praktijkgeval uit de tweede klasse. Je zit in 6 (sp) , de troefkleur is zoiets als dit:

A1065 (dummy)

H9874 (hand)

je moet de troefkleur voor 0 verliezers spelen en je hebt geen info uit de bieding. Je speelt de 9 uit de hand en links speelt bepaald niet vlot de B, maar nou ook weer niet na een hele lange tank. Je hebt totaal geen zin in arbitragetoestanden, ook omdat je weet dat dit nergens toe gaat leiden. Hoe speel je nu in de praktijk deze kleur, gegeven deze informatie?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een licht ethische kwestie

Post by Floris »

HUH?

ik begrijp dit probleem niet...

(sp) AT65

(sp) H9874

en op (sp) 9 speelt west na enig aarzelen (sp) B...

Je neemt toch met (sp) A en speelt (sp) x van tafel... dan weet je toch direct wat het idee was? (sp) B sec heeft hij nu toch echt niet meer...

Als hij die wel heeft dan zou ik sowieso de arbiter roepen. al was het maar ter voorkoming dat ik die goed-geroerde koffie over hem heen flikker! Waarom "geen zin in gedoe"? Je speelt toch een wedstrijd? Ik zou overigens ook even zeer theatraal boos worden. Ben je d'r zelf lekker vanaf, en de tegenstander zit daarna lekker out-of-his-comfortzone te kaarten. Daar halen we die gestolen punten vast wel mee terug.

PS. Mocht de arbiter mij geen gelijk geven dan gooi ik die koffie over de arbiter heen ipv over de tegenstander.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: een licht ethische kwestie

Post by nijn11 »

Nou Floris, als jij theatraal boos gaat worden heb je me inderdaad uit mijn comfort zone. Ik lig namelijk rollend van het lachen onder tafel. :lol:

Anyway, dit probleem is eenvoudig op te lossen door RHO een drankje aan te bieden. Of toch in ieder geval je aandacht op hem/haar te richten (voordat je de B neemt). Als RHO aan het wegdommelen is kun je veilig slaan.
Principle of restricted noise, heet dat.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: een licht ethische kwestie

Post by Gary McAlley »

@Cor: de beschrijving is niet heel duidelijk, maar de situatie was ook niet heel duidelijk. Maar in ieder geval duidelijk genoeg om de hesitatie te registreren voor mij. Setting: het was de tweede helft, wij stonden 22 imps voor. Vlak daarvoor hadden wij via een tamelijk langdradig biedverloop 6 (ha) geboden en gemaakt. Tegenstanders lieten merken niet erg van langdradige biedverlopen te gediend te zijn (‘zo wordt het nog een latertje!’). LHO was dus al een beetje knorrig. Er stond geen koffie op tafel en meneer zat met zijn rug naar de charmante bardame. Nog nooit eerder tegen hem gespeeld, hij kwam minzaam over, had een klein baardje en verzorgde handen, tamelijk nette schoenen. De volgende ochtend moest hij vroeg weer uit de veren. Er werd geen alcohol genuttigd.
Nu die 6 (sp) . Ik legde uiteraard A en speelde kleintje, rechts kleintje. Toen ging ik toch maar eens nadenken. Zowel nadenken met VB als nadenken met B sec lijkt niet heel ethisch. In mijn theorie heb je in deze situatie drie typen spelers: (I) de handige minder ethische speler en (II) de anderszins minder ethische speler en (III) de niet noodzakelijk minder ethische speler die nog namijmert over hoe het in slag 3 van spel 16 beter had de. Als je gaat nadenken met VB behoor je natuurlijk tot categorie II. Dus ik probeerde wat eerdere acties van hem door mijn hoofd te laten gaan en schatte hem in op type I of III. Snijden dus! Dat werkte gelukkig. Aan de andere tafel zaten ze ook in deze onzalige 6 (sp) maar daar speelde de leider in de eerste troefslag ongelukkerwijs klein naar de H, waarna je altijd down gaat.
Na dit spel vroeg LHO mij waarom ik nadacht: ‘je had toch geen enkele keus?’… dank voor de goede tips! Ik ga binnenkort zeker een keer koffie over de arbiter gooien. Verder zit ik zelf meestal ook niet meer in comfort zone als tegenstanders daar niet in zitten.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: een licht ethische kwestie

Post by Erik »

Willem Wombat wrote:Dus ik probeerde wat eerdere acties van hem door mijn hoofd te laten gaan en schatte hem in op type I of III. Snijden dus! Dat werkte gelukkig.
Briljante analyse en tablepresence. Een welverdiende score
Willem Wombat wrote:Verder zit ik zelf meestal ook niet meer in comfort zone als tegenstanders daar niet in zitten.
Helemaal mee eens
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Post Reply