Een leuke 5 ruiten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Vindaloo

Een leuke 5 ruiten

Post by Vindaloo »

Viertallen, kwets tegen niet. Met

(sp) 10
(ha) H965
(di) AH1092
(cl) A103

Open je 1 (di) . Links volgt 2 (sp) , maat 3 (di) (positief), rechts 3 (sp) en je maakt het af op 5 (di) .
Start is (sp) H:

(sp) A75
(ha) 10
(di) VB876
(cl) V643


(sp) 10
(ha) H965
(di) AH1092
(cl) A105

Je neemt het aas, (ha) 10 wordt opgestapt met het aas door rechts, die troef naspeelt waarop links zich ontdoet van een (sp) .

Speelplan?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een leuke 5 ruiten

Post by K-J »

Links lijkt een 6-3-0-4 verdeling te hebben. Wat mij dan wel een aardige speelwijze lijkt is de volgende:
schoppen en harten strippen en dan klaveren naar de 10. Links (aan slag met (cl) B anders is het contract als gemaakt) zit nu ingegooid en zal dus klaveren moeten spelen. Tja, nu zal je moeten kiezen wie (cl) H heeft. Ik speel links op (cl) H, aangezien hij een vierkaart heeft.
O ja, als links op de derde hartenslag niet meer bekend, dan stop ik met het troeven van de harten en schoppen, maar trek ik troef en speel (cl) A en klaveren naar de vrouw, aangezien links dan vijf klavers lijkt te hebben.
Vindaloo

Re: Een leuke 5 ruiten

Post by Vindaloo »

K-J wrote:Links lijkt een 6-3-0-4 verdeling te hebben. Wat mij dan wel een aardige speelwijze lijkt is de volgende:
schoppen en harten strippen en dan klaveren naar de 10. Links (aan slag met (cl) B anders is het contract als gemaakt) zit nu ingegooid en zal dus klaveren moeten spelen. Tja, nu zal je moeten kiezen wie (cl) H heeft. Ik speel links op (cl) H, aangezien hij een vierkaart heeft.
O ja, als links op de derde hartenslag niet meer bekend, dan stop ik met het troeven van de harten en schoppen, maar trek ik troef en speel (cl) A en klaveren naar de vrouw, aangezien links dan vijf klavers lijkt te hebben.
Links heeft inderdaad een derde (ha) , en wel de vrouw. Verandert dat nog iets aan je speelwijze?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Een leuke 5 ruiten

Post by K-J »

Is in de derde schoppenronde (sp) B rechts gevallen?
Zo nee, dan heeft links (sp) HVBxxx, (ha) Vxx, (di) - en (cl) HBxx. Dat wordt volgens mij toch echt teveel voor een zwakke jump overcall (niet kwets tegen wel). Vooruit, je haalt me over om rechts te spelen op (cl) Hx. Tenzij OW geen zwakke jumps spelen natuurlijk 8-)
Vindaloo

Re: Een leuke 5 ruiten

Post by Vindaloo »

Laat ik dan maar proberen iets intelligents te zeggen (maar wellicht kan ik ook beter m'n mond houden): Gegeven dat de (cl) 's 4-2 (lijken te) zitten leek a priori de kans op Bx of Hx rechts me even groot als H(B/x)xxx links (beide 66%). Met HB rechts winnen beide speelwijzen. Naast dat het spelen op Honneur-klein rechts natuurlijk eleganter oogt dan duf (cl) A en (cl) naar de V, bedacht ik me ook dat er ook een kansje is dat de andere tafel 3NT moet thuisbrengen (met (sp) -start). En dat lukt toch echt alleen als (cl) H niet bij de lange schoppens zit. Ergo, ik speelde daarop.

Daarbij 'vergat' ik op (ha) H een schopje weg te doen (ik liet een (cl) bijspelen omdat het toch niet uitmaakte) zodat ik me naderhand ook niet meer kon bedenken. Links, aan slag met (cl) B speelde schoppen na en toen moest (cl) H vallen.

Dat gebeurde en tevreden met mijn redenering (correct of niet) schreef ik +600 (aan de andere tafel 3 (di) C).

Hoewel, tevreden? k had me met de verkeerde dingen bezig gehouden, want in het echt waren de kaarten net iets anders:

(sp) A75
(ha) 10
(di) VB876
(cl) V873


(sp) 10
(ha) H965
(di) AH1092
(cl) A105

Ik had de schoonheid van (cl) 87 niet opgemerkt. Nu heb je een bijna dichte speelwijze door inderdaad netjes te elimineren en een kleine klaver naar de 10 te spelen. Op de nagespeelde (cl) kun je dan de 8 leggen, dat verliest alleen als Rechts begon met (cl) 9x.
Post Reply