Waar gehakt wordt...

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Plato

Waar gehakt wordt...

Post by Plato »

4-tallen, allen kwets.

Noord
(sp) AQx
(ha) J8xx
(di) Ax
(cl) AJ8x

Zuid
(sp) K10xx
(ha) AK10x
(di) Jxx
(cl) Kx

Biedverloop (NOZW):
1 (cl) - (pas) - 1 (ha) - (pas)
3 (sp) - (4 (di) ) - X - (pas)
6 (ha) - a.p.
Noord dacht na mijn doublet op 4 (di) ongetwijfeld "+1400 is niet genoeg"... en dan zeggen ze dat ik een houthakker ben :mrgreen:

Afijn, je zit dus binnen een minuut bieden in een torenhoog slem en je krijgt (cl) 2 uit (4e van boven). Het spel stinkt aan alle kanten maar zoals Dennis altijd zegt "we zijn nog niet down"...
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Floris »

hmmm... wat een rare dingen gebeuren hier aan tafel... waarom houdt Oost eerst zn mond? spelen ze soms intermediate sprongvolgbiedingen? waarom start West klaveren en geen ruiten? wie zitten er eigenlijk naast me? Start West echt 4e van boven tegen slem?

anyways, de ruitens zitten ws 2-6 (west zou een singleton vast starten), en de klavers 4-3 (Als west tenminste eerlijk is). dat zijn al 9 kaarten voor Oost die daarnaast vast geen renonce heeft (geen doublet gezien). Als dit allemaal klopt lijkt het erop dat de slag die ik moet afstaan een ruitenslag moet worden.

ik leg eerst maar eens de (cl) 8, gedekt voor mijn (cl) H. Nu wordt het tijd voor de hartens. Ik kies ervoor om ze te slaan: met (ha) Vxx of Vxxx in West ben ik immers sowieso al down. Bovendien lijkt Oost maximaal 3 hartens te hebben (anders een renonce schoppen). Flauw als Oost precies (ha) Vxx blijkt te hebben want dan heb ik het verprutst, terwijl de Ierse oma's van Willem het slem allemaal keurig raak snijden.

Als (ha) V wel valt trek ik de 3e troef, strip Oosts schoppens met (sp) A, en (sp) H, en speel (di) A en met (di) B (!!!) eruit. Oost komt aan slag (die heeft toch wel (di) HV?):

--------------- (sp) V
--------------- (ha) 8
--------------- (di) -
--------------- (cl) ABx
(sp) Bx -------------------- (sp) -
(ha) - --------------------- (ha) -
(di) - ---------------------- (di) Hxx
(cl) Vxx of xxx ----------- (cl) Vx of xx
--------------- (sp) Tx
--------------- (ha) T
--------------- (di) x
--------------- (cl) x

Oost mag nu of (cl) naar de vork spelen, of Partner squeezen met een ruitje. In dat laatste geval troef ik de klavers namelijk vrij ongeacht de lokatie van (cl) V.

Hierna maakt de Dunne een diepe buiging voor me en haalt vrolijk bier
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Arnaud »

Wat een spel.. En wat heeft die 4 (di) bieder nou weer? Ik denk dat ik gewoon dom doe en begin met (cl) 8 naar de heer en dan troef aas en heer. Ik speel eigenlijk wel op (ha) Vxx fout. Valt troef vrouw dan probeer ik 2 klaveren in zuid te vertroeven. Valt troef vrouw niet, dan moet ik van mijn ruiten loser af. Ook dan speel ik (cl) A - (cl) getroeft, (sp) A, (cl) getroeft. Dan (sp) V en (sp) naar de H. Hopen dat (sp) B is gevallen zodat op (sp) 10 de verliezender ruiten we kan.

Als het erg meezit werkt dit ook met (ha) V9xx in west. Dan speel ik aan het eind eerst (di) A dan schoppen naar de heer. Als oost (sp) Jx had dan kan ik op (sp) T de laatste ruiten in noord wegspelen en naar (ha) J8 toespelen (laatste twee kaarten). Dan had west wel een 4414, wat gegevens de start wat vreemd is. Maar het is sowieso vreemd. Rechts zou dan gehad hebben:
(sp) Jx
(ha) x
(di) HVTxxxx
(cl) Vxx

Waarom dit geen zwakke opening is weet ik niet, dus dit zitsel in onwaarschijnlijk.

Een andere mogelijkheid is dat west een 5404 heeft gehad. Dan kan ik het volgens mij niet maken.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Floris »

ok Arnaud, mocht (ha) V niet vallen dan speel ik zoals jij 8-)
Plato

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Plato »

Het was een spelletje op BBO maar ik weet eerlijk gezegd niet meer welke jokers precies aan tafel zaten. Wat ik wel wist is dat West al een aantal keer eerlijk was gestart en Oost mij onbekend was maar tot dan toe geen rare dingen had gedaan qua bieden; hij moet op de valreep een paar extra virtuele (di) gevonden hebben of zoiets...

Hoe dan ook, ik begon inderdaad met (cl) 8 voor de heer en daarna (ha) A, klein, klein.. waarop Oost renonceert?!

*edit: (cl) 8 werd gedekt met de 9.
Last edited by Plato on 15 Aug 2014, 09:55, edited 1 time in total.
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Arnaud »

Tsja dan worden mijn kansen er niet beter op. Wat kan west hebben? een 3514, een 2524 (dat laatste kan verklaren waarom west niet preemt). Indien west een 3514 heeft dan is mijn enige kans dat klaveren vrouw goed zit Ik speel nu in ieder geval Klaveren naar de boer, klaveren aas, klaveren getroefd. Dan schoppen naar aas, schoppen vrouw, ruiten aas, schoppen naar heer en schoppen tien voor.
Dit is er over

.................... (ha) J8x
.................... (di) x

(ha) V9xx

.................... (sp) T
.................... (ha) HT
.................... (di) J

Als west laag troeft troef ik over en speel ruiten na. West moet troeven en daarna harten naar HT spelen. Als west hoog troeft gooi ik een ruiten weg en maak de rest van de harten slagen:)

Uiteraaard zal klaveren vrouw wel fout hebben gezeten, maar wie weet...
Plato

Re: Waar gehakt wordt...

Post by Plato »

Hehe, weet ik ook weer waarom jij mijn maat bent, Wezel 8-)

(cl) Q zat uiteraard goed. Ik besloot inderdaad om links te spelen op een 3514 verdeling en volgde het speelplan van Arnaud voor contract.
Post Reply