Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by dirk »

Viertallen, allen kwets, het spel direct na de 4 (di) die op het biedforum staat.

Na een biedverloop waarin iedereen zich heeft laten horen, ben je leider geworden in 2 (di). Na de eerste 7 slagen, hebben de opps er al 4, waaronder een introever met (di) 2 voor rho. Verder is er geen troef gespeeld. Dit is nog over, je bent in de hand:

Dummy:
(sp) ---
(ha) V10
(di) 96
(cl) Bx

Hand:
(sp) ---
(ha) ---
(di) HB10853
(cl) ---

En dit moet je voor max. één verliezer spelen. Dat leek me vrijwel onmogelijk, maar je weet nooit hoe een koe een haas vangt. Eerst eens een kleintje naar dummy. LHO bekent met de vrouw, je legt de 6 in dummy en rechts neemt de slag wonder boven wonder met het aas.

Wow, het wonder geschiedde. Je hebt met nog 5 slagen de 5 hoogste troeven! Je laat dus je hand zien en meldt 'dat je alle hoge troeven hebt.' RHO meldt hierop echter dat hij harten inspeelt. Je trekt a tempo de Heer uit je (open) hand. Hierop melden de opps dat dit te laat is, je had direct bij de claim een speelplan moeten geven. Nu moet je laag troeven waarna LHO overtroeft.

De scheids is dit met ze eens. Jullie ook? Oke, ik had de hele discussie makkelijk kunnen voorkomen door direct meer uitleg kunnen geven, maar als je vijf hoge troeven hebt, dan is het toch heel erg verschrikkelijk logisch dat je niet laag troeft, zeker als je meldt dat je alle hoge troeven hebt (je bent dus niet vergeten dat er troeven zijn). Met alleen troeven kan je ook niet anders dan introeven. Of is dit inderdaad een situatie waarin je nog moet melden dat je elke nakomst hoog voortroeft om daarna de troeven van boven af verder te spelen? (en zo ja, moet je dan ook nog melden -in dit geval niet van belang- dat je dus eerst een kleine troef naar de hoge troef in dummy speelt om met de 3 hoge in de hand te eindigen?)

Wat zijn eigenlijk de regels en besliscriteria voor dit soort situaties?
Last edited by dirk on 02 Oct 2014, 09:55, edited 1 time in total.
guus
Posts: 286
Joined: 01 Apr 2009, 08:42

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by guus »

Hoi maatje,

Ik heb de spelregel even opgezocht.

ARTIKEL 70
Terug naar geopende artikel
Betwist opeisen of afstaan van slagen

Opmerking 1 algemeen

Algemene doelstelling
Bij het beslissen over een betwist opeisen of afstaan van slagen stelt de wedstrijdleider het resultaat op het spel voor beide partijen zo billijk mogelijk vast maar elk twijfelachtig punt in verband met het opeisen of afstaan dient in het nadeel van de eiser te worden beslist. De wedstrijdleider gaat als volgt te werk:

Herhalen van de toelichting
1 De wedstrijdleider verlangt van de eiser dat hij de toelichting die hij bij zijn opeisen gegeven heeft, herhaalt.
2 Vervolgens luistert de wedstrijdleider naar de bezwaren die de tegenstanders tegen het opeisen of afstaan hebben (maar in zijn overwegingen is de wedstrijdleider niet uitsluitend beperkt tot de bezwaren van de tegenstanders).
3 De wedstrijdleider kan van de spelers verlangen dat zij hun overgebleven kaarten met de beeldzijde naar boven op tafel leggen.

Tegenpartij heeft nog een troef
Wanneer één van de tegenstanders nog een troef heeft, moet de wedstrijdleider de tegenpartij nog één of meerdere slagen toekennen indien voldaan wordt aan elk van de volgende drie voorwaarden:
1 de eiser maakte geen melding van die troef; en
2 het is aannemelijk dat de eiser op het moment van zijn claim vergeten was dat de tegenpartij nog een troef had; en
3 bij een normale (Voor het gebruik van de artikel 70 en artikel 71 geldt dat "normaal" omvat: een speelwijze die zorgeloos of minder goed zou zijn, rekening houdend met het niveau van de betrokken speler) speelwijze zou met die troef een slag gemaakt kunnen worden.

Overwegingen van de wedstrijdleider
1 Indien de eiser een succesvolle speelwijze voorstelt die niet was opgenomen in zijn oorspronkelijke toelichting, mag de wedstrijdleider die niet accepteren als er een alternatieve normale (Voor het gebruik van de artikel 70 en artikel 71 geldt dat "normaal" omvat: een speelwijze die zorgeloos of minder goed zou zijn, rekening houdend met het niveau van de betrokken speler) speelwijze is die minder succesvol zou zijn.
2 De wedstrijdleider accepteert geen enkel deel van het opeisen van een tegenspeler dat afhangt van de keuze van zijn partner voor een bepaalde speelwijze uit meerdere normale 1 speelwijzen.
3 In overeenstemming met artikel 68D zou het spel gestaakt moeten zijn maar als er nog gespeeld werd na het opeisen, kan dit geacht worden deel uit te maken van de toelichting van het opeisen. De wedstrijdleider mag dit spelen gebruiken als bewijs voor de waarschijnlijke speelwijzen van de spelers na het opeisen en/of van de nauwkeurigheid van het opeisen.

Niet genoemde speelwijze
1 Als de eiser een nog niet genoemde speelwijze voorstelt waarbij het succes afhankelijk is van het ontdekken of een bepaalde kaart al dan niet in de hand van een bepaalde tegenstander aanwezig is, mag de wedstrijdleider dit niet accepteren, tenzij een tegenstander niet heeft bekend in die kleur voordat slagen werden opgeëist, of later niet zou bekennen bij iedere normale (Voor het gebruik van de artikel 70 en artikel 71 geldt dat "normaal" omvat: een speelwijze die zorgeloos o minder goed zou zijn, rekening houdend met het niveau van de betrokken speler.) speelwijze, of tenzij het dwaas zou zijn die speelwijze niet te volgen.
2 Het Bondsbestuur mag een volgorde bepalen (bijvoorbeeld "te beginnen met de hoogste") waarin een kleur gespeeld moet worden, die de wedstrijdleider moet opleggen als die volgorde niet duidelijk was in de toelichting van het opeisen (maar altijd ondergeschikt aan alle andere bepalingen van dit artikel). Opmerking 1
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by Erik »

De eerste zin in het artikel zegt "billijk". Met de 5 hoogste troeven laag voortroeven is niet billijk. Ik zou de claim van de tegenstanders afwijzen en nu in jullie geval zou ik in beroep gaan.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by Floris »

Eens met Erik.

Je bent pas echt dom als je hier niet tegen in beroep gaat.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by Gary McAlley »

Inderdaad. Te flauw om los te lopen dit. Keihard aanpakken bij de returnwedstrijd ;) :twisted:
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by K-J »

Ik vind laag troeven een vorm van onachtzaamheid die best wel voorkomt. Ik begrijp wel dat de arbiter een slag overdraagt aan de tegenpartij. Ik kan me ook voorstellen dat je daartegen in beroep gaat, maar ik denk dat je weinig kans maakt dat beroep te winnen.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Hoe dom ben je als je claimt zonder speelplan?

Post by nijn11 »

... lekker sfeertje aan tafel zeker?
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
Post Reply