start gevraagd

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

start gevraagd

Post by K-J »

Uit de viertallen van vandaag:
(sp) K8542
(ha) -
(di) A8765
(cl) T53

Niemand kwetsbaar opent maat in de tweede hand 2 (di) , een zwakke 2 in harten (kan een vijfkaart zijn). Rechtertegenstander volgt 2SA (16-18) en links gooit de 3SA vol.

Wat start je?
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: start gevraagd

Post by dirk »

(di) 7 natuurlijk. En je beoogde laatste slag weet je ook al. ;)


Had maat trouwens ook een zwak tweekleurenspel met harten en schoppen kunnen aangeven, met bijvoorbeeld 2 (ha) ? En had links nog op zoek kunnen gaan naar een vijfkaart schopppen bij maat? Als maat schoppens ontkent, dan start ik ruiten, in de hoop dat we daar de nodige slagen in kunnen maken voordat de optie binnenlopen op klaveren met (sp) heer als mogelijke aankomer. Ik twijfel dan wel over welke: aas en klein na is goed als ze twee-twee zitten bij de oppies, maar kan ook rampzalig uitpakken, zelfs als maat er inderdaad vier heeft en hij blij een evenaantal of aansignaleert met een kleintje waarna ze blokkeren. Dus ik doe denk ik in de praktijk (di) 5 (1e, 3e, 5e).
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: start gevraagd

Post by Tijntje »

Dirk wrote: (di) 7 natuurlijk. <snip>
This ^.
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
dirk
Posts: 75
Joined: 03 Apr 2009, 09:27

Re: start gevraagd

Post by dirk »

Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit een onderdeel is van K-J's kruistocht tegen 1e,3e,5e omdat je dan geen (di) 7 kan starten :)
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: start gevraagd

Post by Tijntje »

Dirk wrote:Ik vermoed eerlijk gezegd dat dit een onderdeel is van K-J's kruistocht tegen 1e,3e,5e omdat je dan geen (di) 7 kan starten :)
Hoezo niet? De 7 is toch de derde van boven en de derde van onderen? Wat wil je nog meer? :lol:
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
roeld

Re: start gevraagd

Post by roeld »

Ik ben geen startfenomeen, maar ik zou juist nu met (sp) 2 starten. Reden: na 2SA van rechts heeft een normaal partnership allerlei mogelijkheden om 53 en 44 fits te vinden. Rechts heeft er maximaal 4, want heeft geen 2 (sp) geboden. Links heeft er sowieso minder dan 4. Bovendien lijkt 2sa-3sa biedverloop mij eerder lage kleuren aangeven dan de hoge kleuren, terwijl ze ook echt wel wat hartens zullen hebben, maar goed, Daarnaast is van Axxx starten vaak niet goed en weet ik niet zo zeker of Axxxx zoveel beter is, zeker gezien bovenstaande. Je hebt veel nodig bij maat. Het voelt alsof maat minder nodig heeft als ik met schoppen start.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: start gevraagd

Post by nijn11 »

Tijntje wrote:
Dirk wrote: (di) 7 natuurlijk. <snip>
This ^.
Yep. Systematisch verplicht.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: start gevraagd

Post by K-J »

Tja, maat had:
(sp) A96
(ha) H86543
(di) 9
(cl) B97

De schoppenstart is dodelijk, de ruitenstart die aan beide tafels bedacht werd zorgde er alleen maar voor dat de leider wat sneller zijn werkkleur aan de gang had.
Als maat niet opent heb je een opgelegde schoppenstart, aangezien je dan met (di) A een zekere entree hebt.
Maar nu :?:
Ik denk dat de schoppenstart nog steeds de beste is, vooral omdat de kans best aanwezig is dat geen van de tegenstanders een vierkaart schoppen heeft. De kans op een vierkaart ruiten is groter. Maar veel hangt af van wat je maat bij een zwakke twee in de andere hoge kleur mag hebben. Is (sp) Axx toegestaan naast een zwakke twee in harten? Patrick en ik vinden van wel. Het zorgt er alleen wel eens voor dat je de verkeerde kleur prikt.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: start gevraagd

Post by nijn11 »

Hoezo is de schoppenstart dodelijk? Als de leider de (derde) schoppen maakt heeft hij ongetwijfeld negen slagen (vijf of zes in klaveren, en harten heer vindt-ie ook wel). If anything geeft de schoppenstart juist de negende slag cadeau.
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: start gevraagd

Post by K-J »

nijn11 wrote:Hoezo is de schoppenstart dodelijk? Als de leider de (derde) schoppen maakt heeft hij ongetwijfeld negen slagen (vijf of zes in klaveren, en harten heer vindt-ie ook wel). If anything geeft de schoppenstart juist de negende slag cadeau.
De leider had een 3-3-4-3 verdeling, dus met de schoppenstart had 'ie pas 8 slagen zonder de ruitens.
Post Reply