wilde Madeirese two-suiter

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

wilde Madeirese two-suiter

Post by Floris »

Vanuit Madeira het volgende afspeelprobleem. Wat is 'the best line of play' in deze 4 (sp) ?

(sp) 92
(ha) -
(di) HVBT976
(cl) AB42


(sp) ABT753
(ha) AH8754
(di) -
(cl) 8

Het is cross-imps. Z/OW kwets.
Op mijn bieden is trouwens wel wat aan te merken maar daar gaat het even niet om:
1 (cl) (=16+!!) - 3SA (= 2074 met 8+ punten)
4 (sp) - a.p.

West start (cl) H
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: wilde Madeirese two-suiter

Post by Floris »

cor wrote:Ik zou ruiten heer laten doorlopen.
Ok wow... En dat helpt, want?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wilde Madeirese two-suiter

Post by K-J »

Ik zie globaal twee speelwijzen.
Variant 1, de rechttoe rechtaan speelwijze:
Ik troef een lage kleur af en ik troef een harten, daarna steek ik over naar (sp) A en geef een schoppen af. Ik troef de nagespeelde lage kleur, sla (ha) AH en geef een harten af. Ik maak 4 (sp) als de schoppens 3-2 en de hartens 4-3 zitten. Niet heel erg kansrijk, maar ook niet kansloos.

Het alternatief, waarvan ik geen idee heb of het beter is:
Variant 2, (di) H laten lopen:
Stel dat deze voor links is, dan zal 'ie wel troef naspelen. Die neem ik en ik troef een harten. Maar dan :?:
Ik kan twee hartens weggooien op hoge ruitens. Als de ruitens 4-2 zitten, met de dubbelton links, ga ik down. Ik verlies dan (di) A, deze aftroever, nog een schoppenslag en nog een hartenslag. Als rechts de dubbelton heeft, heb ik het goed gedaan, want rechts zal moeten aftroeven (anders kan ik al mijn kleine hartens kwijt) en ik kan 4-1 zitsels in schoppen aan (als de hartens 4-3 zitten)
Zitten de ruitens 3-3 dan speel ik een vierde ronde ruiten en waar ik mijn laatste kleine harten op weggooi. Ik mag nu nog steeds een schoppenslag verliezen en word niet troefkort.
Stel dat rechts (di) A heeft, dan kan je (di) A aftroeven, een harten troeven en er twee weggooien op hoge ruitens. Ook nu zijn er weer allerlei varianten te bedenken, bij de verschillende ruitenzitsels.

Pff, lastig te bedenken bij exact welke zitsels het contract gemaakt wordt als je (di) H laat rennen en of dat kansrijker is dan de rechttoe rechtaan speelwijze.

Je kunt overigens ook nog beide combinaties combineren door (di) H voor te spelen en als rechts (di) A heeft variant 2 te spelen en als rechts (di) A niet legt, deze toch gewoon af te troeven en over te stappen op variant 1.

Na lang nadenken zegt mijn gevoel me dat (di) H laten doorlopen iets kansrijker is, ook al is variant 1 mijn intuïtieve speelwijze.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: wilde Madeirese two-suiter

Post by K-J »

willemm wrote:op die vierde ruiten is de laatste kleine harten wel hartenheer die je weggooit... Je hebt al 3 harten weggedaan en eentje getroefd.
Je hebt gelijk. In dat geval ben ik er ook wel van overtuigd dat (di) H laten lopen de beste speelwijze is. Je hoeft daarna alleen nog maar een harten af te troeven en er twee weg te gooien op hoge ruitens. Als die laatste ruiten wordt afgetroefd (door links, ruitens 4-2) dan moet dat maar van de driekaart troef zijn.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: wilde Madeirese two-suiter

Post by Floris »

helaas heb ik de spelverdeling niet meer, maar de troeven zaten 3-2, de hartens 3-4 en de ruitens 3-3 met (di) A in Oost.

Dit is volgens mij typisch een spelletje dat je aan tafel te snel afspeelt. Zo ook ik. Ik nam (cl) H speelde (di) H voor (sommige mannen hebben nu eenmaal ondenkbaar hardnekkige dekreflexen... wie weet...?). getroefd. troefde een harten. troefde nog een ruiten, troefde nog een harten...

waarna ik me realiseerde dat ik mezelf troefkort had weten te maken met een 6-kaart in een 6-2 fit! :o :shock: wauw! ik was dus down, domkop die ik ben... :oops:

Toch heb ik het spel met diverse goede spelers besproken, en het blijft lastig wat de beste speelwijze is. nu ik alle discussies denk ik ook dat (di) H laten lopen het beste is...
Post Reply