een slechte uitnemer...

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

een slechte uitnemer...

Post by Floris »

viertallen.

W/allen

(sp) AH73
(ha) 9532
(di) 5
(cl) B953


(sp) B52
(ha) AHV86
(di) HB87
(cl) 8

het bieden:
(2SA)* - p - (3 (cl) ) - 3 (ha)
(pas) - 4 (ha) - a.p.
* zwak met minors, vanaf 5-5

west start (cl) 2 (1e, 3e, 5e). (cl) 3, (cl) V, (cl) 8.
Oost retourneert (ha) B. (ha) A, (ha) 4, (ha) 2.

je bent aan slag. Take it from there.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een slechte uitnemer...

Post by K-J »

Harten pakken, schoppen naar de aas en ruiten op lijkt mij een logisch begin (als rechts een kleintje bijspeelt, leg ik de boer).
Daarna kan het spel allerlei kanten op gaan.

Dit begin is overigens wel fout als de hartens 2-2 zitten en links (di) AV heeft:
Links speelt dan namelijk, aan slag met (di) V, harten na. Nu kan ik wel een ruiten aftroeven en een kleine schoppen opspelen, maar rechts kan (sp) V pakken en een derde ronde ruiten spelen, waardoor ik geen entree meer in de dummy heb om (sp) B te maken en dan later op (sp) H mijn 4e ruiten te lozen.
Maar ik vind het iets teveel van den zotte om meteen op dit zitsel en defence te spelen en in slag 3 een tweede ronde harten te spelen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een slechte uitnemer...

Post by Floris »

wat jammer toch weer dat er zo weinig mensen reageren op een afspelprobleem, terwijl het volgens mij best een leuk probleem is.

KJ's aanpak leidt waarschijnlijk tot succes, want dit was de verdeling:


W/allen

----------------- (sp) AH73
----------------- (ha) 9532
----------------- (di) 5
----------------- (cl) B953
(sp) T9 --------------------- (sp) V864
(ha) 4 ---------------------- (ha) BT7
(di) AVT64 ----------------- (di) 932
(cl) T7642 ----------------- (cl) AHV
----------------- (sp) B52
----------------- (ha) AHV86
----------------- (di) HB87
----------------- (cl) 8

(2SA)* - p - (3 (cl) ) - 3 (ha)
(pas) - 4 (ha) - a.p.
* zwak met minors, vanaf 5-5

west start (cl) 2 (1e, 3e, 5e). (cl) 3, (cl) V, (cl) 8.
Oost retourneert (ha) B. (ha) A, (ha) 4, (ha) 2.

Zoals KJ al aangaf: het enige wat je NIET moet doen is nu een tweede hartenronde spelen onder het motto: "met de hartens 2-2 ben ik er al". Ik denk dat dit afspel wel te vinden moet zijn: Je weet immers dat West hooguit 3 kaarten in de hoge kleuren heeft. gezien het aantal hartens en schoppens in jouw hand en in dummy, mag je veronderstellen dat de kans veel hoger is dat west 2 schopejes en één hartje heeft, dan andersom. Verder lijkt het er door de eerste slag sterk op dat Oost (cl) AHV heeft, wat West vrijwel markeert met (di) AV.

Of mijn tegenstander dit afspel had gevonden zullen we nooit weten. Ik besloot namelijk om met de Oosthand 5 (cl) te proberen. Gezien de klaverplaten verwachtte ik eigenlijk (di) AVBxx/AHBxx en een 6-5 leek ook heel goed mogelijk. De hand die Frits neerlegde was een absoluut (sub?)minimum.

5 (cl) werd gedoubleerd, en dat was geen feest: Zuid startte met twee hoge hartens. ik troefde de 2e harten in dummy, en begon maar eens aan de troeven. toen in de tweede ronde het 4-1 zitsel bekend werd, werd ik niet blij. Uit arrenmoede speelde ik maar ruiten naar (di) V, en sloeg (di) A, die getroefd werd. (AU!). Noord retourneerde zijn laatste troef en ik bleef hangen op 5 klavers en één ruitenslag voor maarliefst -1400!!!

Aan de andere tafel moest Roelf zonder enige informatie over de verdeling bij OW 4 (ha) thuisbrengen. Begrijpelijkerwijs lukte dat natuurlijk niet. -100, voor een totaal van -1500 op dit spel.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een slechte uitnemer...

Post by K-J »

Mijn aanpak leidt tot succes omdat (cl) AHV naar benden komt, waardoor (cl) B een slag wordt.
Maar ik begreep dat dit probleem zich in het echt niet echt heeft voorgedaan.
Overigens lijkt mij dat je ook zonder de info dat links een 5-5 laag heeft, niet direct een tweede ronde troef moet spelen.

Maar jouw bieden vind ik ook niet geweldig. Zelf een kwetsbare uitnemer lanceren met een 4-3-3-3 en dus niet meer dan slechts twee keer een 5-3 fit in de lage kleuren lijkt mij te vaak dit soort jaartallen opleveren.
Als je met deze kaart uitneemkriebels krijgt, dan kan je beter je maat laten meedenken mocht hij een keer toevallig die 6-5 verdeling hebben. En dan kan je beter in de vorige biedronde 4 (cl) bieden. Dan heb je je maat tenminste echte fit verteld en kan je verdere uitnemers aan hem overlaten.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een slechte uitnemer...

Post by Floris »

K-J wrote: Maar jouw bieden vind ik ook niet geweldig. Zelf een kwetsbare uitnemer lanceren met een 4-3-3-3 en dus niet meer dan slechts twee keer een 5-3 fit in de lage kleuren lijkt mij te vaak dit soort jaartallen opleveren.
Als je met deze kaart uitneemkriebels krijgt, dan kan je beter je maat laten meedenken mocht hij een keer toevallig die 6-5 verdeling hebben. En dan kan je beter in de vorige biedronde 4 (cl) bieden. Dan heb je je maat tenminste echte fit verteld en kan je verdere uitnemers aan hem overlaten.
mee eens. ik was ook zeker niet tevreden over mijn bieden! Aan tafel bood ik het met het idee dat het mogelijk zou maken, en anders ws een goede uitnemer zou zijn tegen 4 (ha) . Dat was allemaal wel erg optimistisch. 8-) maarja, aan tafel doe je wel eens iets wat je niet zou doen als je langer de tijd hebt om er over na te denken... :oops:

aan de andere kant: met een zekere dubbele fit en AHV in troef ligt het ook niet voor de hand dat het ZO dramatisch zou aflopen, toch?
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een slechte uitnemer...

Post by K-J »

Nou, je afspel is misschien wat ongelukkig, maar je houdt ook niet erg rekening met scheve zitsels. Ik denk dat slechts één rondje troef en dan (di) 9 laten rennen een logischere speelwijze is. Met open kaarten misschien wel erg makkelijk om deze speelwijze te bedenken, maar ik denk dat het ook met gesloten kaarten de juiste speelwijze is. Op die manier hou je het waarschijnlijk op 3 down.
Post Reply