Wat als links gevolgd had?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Wat als links gevolgd had?

Post by K-J »

Uit onze laatste 4tallenwedstrijd kostte het mooiste afspeelspel ons 11 impen. Gelukkig bleek aan het eind van de strijd dat we dat konden hebben. Onze 18-2 overwinning en de 'slechts' 11-9 van BCO 7 betekende dat het kampioenschap in de hoofdklasse behaald is, terwijl de 'kampioenswedstrijd' tegen BCO 7, die in de laatste ronde gepland staat, nog gespeeld moet worden. Met 22 punten voorsprong kunnen we echter niet meer ingehaald worden.

Afijn, het spel waar dit forumprobleem over gaat lag als volgt:

O/OW

(sp) B7652
(ha) AH73
(di) A98
(cl) H

(sp) AH
(ha) B10642
(di) B
(cl) AB752

Bij Hans en Remco bereiken de tegenstanders met deze handen een solide 4 (ha) , nadat Hans, kwetsbaar, over de 1 (ha) opening van zuid, 2SA voor de minors heeft gevolgd.
Bij Patrick en Kees-Jan volgde west niet, waarna zij in 6 (ha) terecht komen. Zonder te weten dat er minimaal een 5-5 laag links van hem zat, ging KJ vrij roemloos down.
Maar.... wat als links wel gevolgd had? Hoe zou je het spel dan aangepakt hebben?
Je zit dus in 6 (ha), west heeft een 5-5 in de minors beloofd en komt uit met (di) H. Hoe speel je deze af?
User avatar
PatrickG
Posts: 95
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by PatrickG »

Aangezien ik het spel al lang weer ben vergeten kan ik er (niet gehinderd door enige voorkennis) naar kijken...

Ik zou uitgaan van een 2-1-5-5 verdeling bij west, de troeven zitten dan 3-1 (met waarschijnlijk Vxx bij oost).

Met dit zitsel is het altijd gemaakt:
Uitkomst pakken met ruiten A, schoppen AH, harten A (als west harten en schoppen bekend is de verdeling van west exact een 2-1-5-5 en heeft oost dus exact een 4-3-4-2 verdeling), ruiten getroefd, klaver heer, schoppen getroefd, klaver A (ruiten weg in dummy), troef naar de H, schoppen getroefd, in dummy liggen nu nog 2 troeven en een vrije schoppen B (oost maakt alleen zijn troef V nog).

Ook met de troeven 4-0 is het altijd gemaakt, dat zitsel weet je als op harten A niet wordt bekend door west (west heeft dan een 3-0-5-5 verdeling en oost een 3-4-4-2):
Dan in slag 5 schoppen getroefd, klaver H, kleine H naar de tien, klaver A (ruiten weg in dummy), kleine harten naar de H, schoppen B, schoppen 6, ruiten getroefd, oost maakt alleen zijn troef V nog (oost mag een keer met zijn vrouw voortroeven, maar dat brengt het contract niet in gevaar)

Zitten de troeven 2-2 (west heeft dan een 1-2-5-5 vedeling en oost een 5-2-4-2 verdeling):
dan zal west de tweede ronde schoppen troeven en waarschijnlijk troef naspelen en dan ben je down met boven beschreven speelwijze en had je contract gewoon kunnen maken door na ruiten A de troeven de trekken en 2 klavers te vertroeven in dummy.

De vraag is dus: hoe groot is de kans dat de troeven 3-1/4-0 zitten? Na een 5/5 laag volgbod lijkt met die kans veel groter dan een 2-2 troefzitsel en zou ik voor de eerstgenoemde speelwijze kiezen.

Groeten, Patrick
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by Arnaud »

Tsja ik zou ook zo ongeveer spelen als Patrick, maar dan eerst harten aas meenemen (en niet die ruiten een keer vertroeven), dan schoppen aas en heer, harten naar heer, schoppen vertroeft, klaveren naar heer, schoppen vertroefd. Dan hou je over

B
xx
xx
-

-
B
-
ABxx

Schoppen boer is hoog, en troef vrouw zit sec. Dus nu speel je klaveren aas, kl getroefd (ruiten weg) , schoppen boer voor). Je verliest alleen klaveren vrouw.

P.S. Ik was ook leider in dit spel, maar zat een niveautje hoger (ook geen tussenbiedingen).
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by Remco »

PatrickG wrote: Ik zou uitgaan van een 2-1-5-5 verdeling bij west, de troeven zitten dan 3-1 (met waarschijnlijk Vxx bij oost).
Helaas heb ik wel voorkennis dus ik ga slechts 1 opmerking maken:

Bij een 1-1-6/5 ben je nu dus down.
User avatar
PatrickG
Posts: 95
Joined: 28 Sep 2010, 09:55

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by PatrickG »

Remco wrote:
PatrickG wrote: Ik zou uitgaan van een 2-1-5-5 verdeling bij west, de troeven zitten dan 3-1 (met waarschijnlijk Vxx bij oost).
Helaas heb ik wel voorkennis dus ik ga slechts 1 opmerking maken:

Bij een 1-1-6/5 ben je nu dus down.
Met een 6/5 laag volg je natuurlijk 4SA ;) dus daar ga ik nu geen rekening mee houden...
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by K-J »

Helaas, deze speelwijzen zijn bij lange na niet goed genoeg.
Misschien dat rechts jullie op de goede weg kan helpen: de start van (di) H neem je namelijk op tafel met de aas en rechts gooit een hoge ruiten bij wat een oneven aantal aangeeft. De ruitens zitten dus 6-3.

Nu mogen jullie het nog eens proberen :)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by Floris »

ik ken het spel, maar als ik een uur de tijd had zou ik aan tafel vast tot dit komen:

na (di) A weet ik dus dat links een 6-5 laag heeft gehad. Daarmee is het vrijwel zeker dat de troeven 1-3 of 0-4 zitten. waarbij (ha) V ongetwijfeld achter (ha) AH zit. In de schoppens en de klavers zal ook niks moois gebeuren, ergo: ik heb rA, kAH, SAH en verder moet ik dus 7 slagen ophalen uit over en weer troeven.

probleem is dat west mogelijk ook nog een troef heeft waarmee hij mijn 2e (sp) honneur kan aftroeven...
we zullen dus toch echt een keer troef moeten trekken. Als daarna Oost kan (over)troeven en zijn 3e troef kan inspelen kom ik een slag tekort. kortom: Oost moet aan slag komen op het moment dat hij geen goed naspel meer heeft...

ik neem (di) A
ik troef een ruiten in de hand
ik cash (ha) A (West bekent! hij heeft dus een 1165; Oost dus een 5332)
ik strip Oost van zijn ruitens door de laatste ruiten uit dummy te vertroeven.
ik cash (sp) A
ik cash (sp) H (West bekent idd niet meer: hij gooit ruiten weg)
ik deblokkeer (cl) H
ik speel (sp) 6, gedekt door Oost, en getroefd met (ha) T
ik troef een klavertje in dummy
ik speel (sp) 7, gedekt door Oost, en getroefd met (ha) B

nu is nog over:

(sp) B
(ha) H7
(di) -
(cl) -

(sp) -
(ha) -
(di) -
(cl) ABx

Oost heeft nog (sp) V en (ha) V9; West doet niet meer mee

ik speel nu (cl) A en gooi in dummy (sp) B weg. Oost zit geslacht, en ik ren straks naar de bar om op te scheppen over deze dummy reversal-endplay.

Uiteraard had ik dit in de praktijk nooit gevonden, en had vast ergens (cl) A te vroeg opgeraapt :(
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by Floris »

Bij ons aan tafel heeft Frits op dit spel trouwens 6 (ha) gemaakt, ZONDER de informatie van een 5-5 laag.

Frits opende 1 (ha) , waarna ik zijn hand opvroeg en concludeerde dat 6 (ha) zeer kansrijk was: met troeven 2-2 ben je er altijd, en met troeven 3-1 moeten de klavers 4-3 zitten, of de schoppens niet erger dan 2-4, en als een zwarte vrouw valt is de zaak ook al binnen: zo'n 70-80% kans dus...

West startte (na lang aarzelen) met (sp) T. wat dus later zijn singleton bleek te zijn.
Frits vond de aarzeling verdacht en probeerde (sp) B, gedekt met (sp) V voor (sp) A.
Hij trok hoopvol (ha) AH: slecht nieuws: hartens 1-3.
Geen nood, over op plan B: (cl) H en (sp) H. slecht nieuws: schoppens zitten 1-5 en (sp) V valt niet.
nog niet erg, plan C: (cl) A en klavertje getroefd in dummy: slecht nieuws: klavers 5-2 en (cl) V valt niet. Oost troefde over.

De tegenstander had ons nu op -1 liggen (en wist dankzij ons onvolprezen biedsysteem (ahum!) de gehele verdeling van de leider (oost aan slag):

---------- (sp) 76
---------- (ha) 7
---------- (di) A98
---------- (cl) -
(sp) - --------------- (sp) 984
(ha) - --------------- (ha) -
(di) HVTx ---------- (di) 753
(cl) V9 ------------- (cl) -
---------- (sp) -
---------- (ha) BT6
---------- (di) B
---------- (cl) B7


ik stond op het punt om mijn tanden in de tafel te zetten, en weer te gaan klagen over onnoemelijk veel pech, toen Oost te hulp schoot. Hij speelde "veilig" zijn hoge schoppen voor, ipv de dodelijke ruiten!

Frits geep zijn laatste strohalm:
troefde de schoppen, troefde een klaver, troefde zijn laatste schoppen en speelde zijn hoge (ha) B voor.
West werd niet blij, want dankzij het feit dat (di) HVT en (cl) V allemaal bij haar zaten, zat zij nu in een lage kleurendwang!

6 (ha) C
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by K-J »

Mooi gezien, Floris. Je afspel is spot on!

Ik ben bang dat ik dit afspel ook niet aan tafel gevonden had, ook al had ik geweten dat links de lage kleuren had gehad. Vooral het niet direct oprapen van (cl) A, terwijl je weet dat rechts maar twee klavers heeft, is voor mij een brug te ver. Maar als je erover nadenkt wel logisch, want je hebt die tweede klaverentree nodig om nogmaals een schoppen te kunnen aftroeven en dat rechts vervolgens (cl) A aftroeft is niet erg, want die troefslag had 'ie toch al.

Er zit overigens één potentiële bug in dit afspel en dat is dat links ook een 0-2-6-5 kan hebben en je (sp) A aftroeft... Als rechts dan (ha) V heeft gehad ga je down in een contract die iedere simpele ziel maakt door gewoon troef te trekken. :D
Maar de kans op een 1-1-6-5 bij links is wel een stukje groter dan een 0-2-6-5.

Het volledige spel:

............. (sp) B7652
............. (ha) AH73
............. (di) A98
............. (cl) H
(sp) 10 .................. (sp) V9843
(ha) 8 .................... (ha) V95
(di) HV10642 ........... (di) 753
(cl) V10984 ............. (cl) 63
............. (sp) AH
............. (ha) B10642
............. (di) B
............. (cl) AB752

Mooi afspel van Frits trouwens. Ik begreep het spelen van (sp) B in de eerste slag totaal niet (je hebt (sp) AH sec in je hand ?!?), maar zie hier de essentie van het zetten van (sp) B in de eerste slag. Oost had nooit schoppen nagespeeld als (sp) B nog in de dummy gelegen had. :lol:
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Wat als links gevolgd had?

Post by Floris »

K-J wrote: Ik begreep het spelen van (sp) B in de eerste slag totaal niet (je hebt (sp) AH sec in je hand ?!?), maar zie hier de essentie van het zetten van (sp) B in de eerste slag. Oost had nooit schoppen nagespeeld als (sp) B nog in de dummy gelegen had. :lol:
sorry ik zit te klooien :oops: . hij heeft in de eerste slag niet (sp) B gespeeld, maar later wel... iig kon Oost aan slag met de overtroever 'zien' dat schoppen na veilig was :lol:
Post Reply