Dombo viertallentoernooi

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Dombo viertallentoernooi

Post by K-J »

Deze 3SA uit het Dombo viertallentoernooi was wel leuk:

(sp) Hxx
(ha) AVBxx
(di) B
(cl) A87x

(sp) B9x
(ha) 10x
(di) HV8xx
(cl) HBx

Iedereen kwetsbaar en west opende in de 3e hand met 1 (cl) (3+), noord volgde 1 (ha) , oost pas en via 1SA, 2SA, 3SA mocht zuid 3SA spelen. West start met (cl) 10 (kan een honneur boven zitten). Deze is voor je boer. (ha) 10 houdt, de volgende harten is voor de heer van oost. Deze speelt klaveren terug.
Hoe speel je verder?
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dombo viertallentoernooi

Post by Erik »

Je hebt de 8 en 7 van (cl) er niet voor niets apart vermeld, en gezien de start is het zeer waarschijnlijk dat hij van (cl)VT9x gestart is, ook aangezien links vrijwel alle punten zal hebben. Dus laat ik deze start lekker naar de boer toelopen en gooi meteen (ha)T voor het hok. Indien gedekt, mag links die houden. grappig als de hartens 1-5 zitten, want dan is deze al meteen een soort van ingegooid (kleine (di) voor de boer lijkt dan de beste nakomst) en anders als hij passief (ha) terugspeelt kan ik beginnen met 3x hartens (eentje bewaren om zelf niet in afgooiproblemen te komen. Daarna (di)B en nu heb ik al 8 slagen (4x harten, 1 ruiten en 3x klaver. Ik kan nu gratis (sp) naar de 9 spelen. De tegenpartij ontwikkelt nu minimaal 1 slag voor mij. Ze hebben al (ha)H en een (sp), maar kunnen alleen (di)A en (sp)A oprapen. Verliest (sp)9 aan de (sp)T en er komt een kleine (sp) terug, dan leg ik de heer. (sp)V kan rechts nog net hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo viertallentoernooi

Post by K-J »

Ik begrijp je begin, zo speelde ik namelijk ook. Alleen (ha) 10 hield (werd dus niet gedekt) en de tweede hartenslag was opeens voor rechts ((ha) H zat dus niet bij de opening!) die met klaveren vervolgt. Wat nu?

(ik wacht nog op de spelverdelingen van het Dombo toernooi om de exacte spelverdeling te kunnen geven en dan deze post te kunnen afronden)
User avatar
Remco
Posts: 432
Joined: 02 Apr 2009, 08:44

Re: Dombo viertallentoernooi

Post by Remco »

K-J wrote:(ik wacht nog op de spelverdelingen van het Dombo toernooi om de exacte spelverdeling te kunnen geven en dan deze post te kunnen afronden)
Mirjam is hier druk mee bezig maar het gaf wat frustratie dat de CSV bestanden niet herkend werden. Het lijkt erop dat de oplossing gevonden is maar alles moet met de hand gecorrigeerd worden.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: Dombo viertallentoernooi

Post by Erik »

hmm. Ik kwam er niet eerst niet uit, omdat ik na (cl)H en (cl)A de hartens afdraaide, maar ik kom dan zelf op de vrije klaver in dwang. Schoppen opspelen kan niet want dan verlies ik tempo en heeft links zijn 5 slagen eerder ontwikkeld dan ik mijn 9. Ik bewaar dus (cl)H neem dus met (cl)A om vervolgens de hartens af te draaien. Ik heb nu 2 slagen in (cl), 4 in (ha) (zij hebben er eentje) en dit blijft er volgens mij dit over:
________ (sp) Hxx
________ (ha) -
________ (di) B
________ (cl) 87
(sp) AV(x) ________ (sp) xx(x)
(ha) - ____________ (ha) -
(di) A(x) _________ (di) xx(x)
(cl) V9 ___________ (cl) -
________ (sp) B9x
________ (ha) -
________ (di) HV
________ (cl) H
Iets anders kan links volgens mij niet weggooien zonder mij makkelijk het contract te geven.

Nu speel ik (di) en heb ik voldoende tempo.
- komt er (cl) na dan is dat slag 7 en (di)H de 8e waarna ik rustig naar (sp) H toespeel.
- komt er (di) na is het exact hetzelfde
- komt er (sp) na dan heb ik meteen mijn 9 slagen
- wordt (di) nog een rondje gedoken (slag7 is dan dus al binnen) dan speel ik meteen naar (sp)H.

Het moge duidelijk zijn dat ik aan tafel kansloos down gegaan zou zijn omdat ik de nakomst met (cl)H genomen zou hebben.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Dombo viertallentoernooi

Post by K-J »

Ha, de spelverdelingen van het Dombotoernooi staan inmiddels online. Dankje , Mirjam, dat je dat voor elkaar hebt weten te krijgen!

Het besproken spel lag als volgt (toch net iets anders dan ik dacht):

........... (sp) H94
........... (ha) AVB86
........... (di) B
........... (cl) A742
(sp) AV73............. (sp) 1062
(ha) 974............... (ha) H53
(di) A7................ (di) 109653
(cl) V1093............ (cl) 65
........... (sp) B85
........... (ha) 102
........... (di) HV842
........... (cl) HB8

(cl) 10 voor de boer, (ha) 10 houdt, de volgende harten is voor de koning van oost die klaveren vervolgt.
En nu?
Eelco had het spel goed in de gaten. Oost moet (sp) A hebben, anders heeft 'ie echt geen opening gehad, dus (sp) H is een entree in de dummy. In je hand is de enige entree nog (cl) H, dus je moet deze tweede klaverslag in de dummy nemen, zodat je nog steeds een entree hebt voor potentiële ruitenslagen. Je hebt namelijk één ruitenslag nodig om tot 9 te komen (1 schoppenslag, 4 hartenslagen, 1 ruitenslag en 3 klaverslagen). Omdat je nog een entree naar je hand hebt ga je die ruitenslag zeker maken als je na (cl) A (di) B speelt (evt. cash je eerst nog wat hartenslagen)

10 slagen heb je overigens nooit, omdat de 4e klaver bij west hoog wordt voordat je én (di) A én (sp) A eruit gepest hebt.

@Erik: let wel op bij het weggooien in de zuidhand. Als je de hartens opraapt voordat je (di) B speelt, dan moet je in je hand wel (sp) B9 en (di) HVx vasthouden voor het geval dat west een vierkaart ruiten had gehad.
Post Reply