Showdown

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Showdown

Post by Floris »

Je mag afspelen na
2SA - 3 (cl)
3 (sp) - 3SA

(sp) 64
(ha) T86
(di) 95
(cl) HV9632


(sp) AVBT9
(ha) AH3
(di) HVB
(cl) B7

West start met (ha) 4 (4e van boven). Je legt (ha) 8, en bij oost verschijnt (ha) B.

Nu jij... (als je bukt, speelt oost (ha) 7 na)
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Showdown

Post by Gary McAlley »

niet zo origineel, maar ik volg de speelwijze van willemm. Volgens mij heb ik dan 9 slagen. En een schietgebedje doen dat ik die wel tijdens de eerste 13 ronden kan incasseren.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Showdown

Post by K-J »

Hmmm, de speelwijze van willemm en Willem W gaan er wel ernstig vanuit dat de harten 5-2 zitten. Is dat wel zo? Als de hartens 4-3 zitten heb je zomaar 5 verliezers (2 harten + een slag in elke andere kleur).

Is het paren of viertallen? Nogal belangrijk om te weten hoeveel risico ik kan nemen om m'n contract te maken.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Showdown

Post by Gary McAlley »

er is nog wel een minikansje, maar volgens mij is dat gratis: (cl) B overnemen met (cl) H en dan schoppensnit, heel misschien heb je dan 5 schoppenslagen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Showdown

Post by K-J »

willemm wrote:Je hebt nog niet meteen 2 harten verliezers, dan moet degene met de vierde harten wel als laatste aan slag komen.
Ze hebben ook nog communicatie in klaveren, dus (cl) A mag ook niet bij de vierde harten zitten.
willemm wrote:Bij een afspeelprobleem mag je uitgaan van viertallen, tenzij er staat dat het paren is.
Oké, dan ga ik uit van viertallen.
Als je van plan bent de eerste slag te duiken, hoor je in slag 1 de 10 te leggen. Eens met Willem. Het feit dat je in de eerste slag de 8 hebt gelegd, betekent dus automatisch dat je plan is om de eerste slag meteen te nemen.

Ik vind het verre van eenvoudig wat het beste speelplan is, maar ik neig ernaar om de eerste hartenslag te nemen. De kans dat de harten 5-2 zitten én dat de vijfkaart daar maar één entree bij heeft (van de drie! : (cl) A, (di) A en (sp) H zijn allemaal mogelijke entrees bij west), is mij te klein. Dus ik leg wel de 8 in de eerste slag (al is het opgeven van een start onder VB uit wel een zwak punt bij deze speelwijze), neem de slag met (ha) A en speel nu (cl) 7 naar de koning (met iets al (cl) ATx zal het lastig te zien zijn voor de tegenstander dat hij deze slag meteen kan nemen, want ik kan (cl) Bxx hebben. Met (cl) Ax zou een tegenstander kunnen beredeneren dat hij meteen kan nemen, maar dat zal niet eenvoudig zijn).

Als (cl) H de slag maakt, dan neem ik vervolgens de schoppensnit.

Ik hoop natuurlijk dat west deze neemt.
Als dat niet zo is speel ik oost op (sp) H en speel ik west op (di) A en speel ik (di) H. De rest van het afspel hangt teveel af van hoe er door de tegenpartij weggegooid wordt om dat nu verder te bespreken. Ik hoor eerst wel even van Floris wat er allemaal gebeurt op de slagen die gespeeld zijn.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Showdown

Post by Roelf »

Toen ik Willems speelwijze zag leek me dat intuitief meteen de goede. Maar nu KJ een alternatief heeft ben ik toch nieuwsgierig en aan het rekenen geslagen. Dat was nog best lastig, en zeker niet tot achter de komma correct. De kansen liggen heel dicht bij elkaar, maar het lijkt erop dat Willem wint.

- ik kijk alleen naar de (ha) behandeling.
- geval (sp) H sec neem ik niet mee (daarmee gaat elke speelwijze goed)
Ik doe de volgende aannames:
- links is van lengte gestart en wel met de 4e van boven
- links kan niet VB94(2) hebben want dan was hij de vrouw gestart

Er zijn dan 9 mogelijke 4-3 zitsels en 9 5-2 zitsels

Willem: 10 leggen en als die verliest ophouden, 2e (ha) nemen. 1 keer (cl) en als die houdt (sp) van boven.
1. start onder VB 2/9 = 22%
2. anders, maar (cl) en (di) azen rechts (vrije Ha kunnen niet gecasht) 7/9 x 1/4 = 19,5%
3. Ha 5-2, (sp) Sc H rechts, lage azen niet beide links
(laatste Ha stop kan niet door rechts weggespeeld, en na oversteek naar links wordt die entreeloos)
7/9 x 3/4 x ½ x ½ x 2/3= 10%
Totale kans 51,5%

KJ: 8 leggen en nemen, 1 keer (cl) en als die houdt (sp) van boven. 2e (ha) ronde ophouden
1. VB sec rechts (blokkade) 1/18 = 5,5%
2. De 9 links en (sp) scH bij resterende Ha plaat (de 10 wordt een stop) 9/18 x ½ = 25%
3, Anders, maar (cl) en (di) azen rechts (vrije (ha) Ha kunnen niet gecasht) 25/36 x 1/4 = 17,3%
Totale kans: 48%
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Showdown

Post by Floris »

de oplossing:

Dit spel komt uit The Bridge World van september uit het artikel 'showdown in Sanya'.

-------------- (sp) 64
-------------- (ha) T86
-------------- (di) 95
-------------- (cl) HV9632
(sp) H75 ----------------- (sp) 832
(ha) V9542 -------------- (ha) B7
(di) T43------------------ (di) A8762
(cl) AT------------------- (cl) 854
-------------- (sp) AVBT9
-------------- (ha) AH3
-------------- (di) HVB
-------------- (cl) B7

Aan beide tafels ging de leider down in 3SA:
Gawrys zette de (ha) T, voor (ha) B, en gedoken. de nagespeelde harten nam hij waarna hij (cl) B liet rennen, gevolgd door (sp) B. West nam speelde (ha) 2 in (lavinthal) voor (ha) A. Toen Oost aan slag kwam met (di) A speelde deze braaf klaveren in, waarna West het contract -2 speelde.
In de andere kamer, ging het vergelijkbaar: ook Fantoni zette (ha) T, maar nam (ha) B direct. hij speelde (cl) 7 naar de (cl) H en vervolgde met een schopje voor (sp) V en (sp) H. De nagespeelde harten werd door Fantoni gedoken, maar daarna moest hij nemen. hij nam zijn schoppens mee en exitte met (cl) B. ook -2.

ik blijf het vreemd vinden waarom beide leiders (ha) T speelden... de kans op V9xxx of B9xxx is toch 2x zo groot als op VBxxx? bovendien heb je mensen die wel eens met (ha) V starten van VBxxx...

als je (ha) 8 legt, speelt het spel zich vanzelf omdat West geen harten kan inspelen zonder je daarmee een harten kado te doen.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Showdown

Post by K-J »

Een groot voordeel van het spelen van (ha) 10 is dat je afspeelplan duidelijk is. Als (ha) 10 houdt ga je je contract eenvoudig maken en anders duik je de eerste hartenslag en hoop je dat de harten 5-2 zitten met slechts één entree bij de vijfkaart harten.
Als je (ha) 8 legt en oost speelt een honneur dan wordt het wel allemaal een stuk lastiger. Stel je steekt over in klaveren en je neemt de schoppensnit en deze houdt. Wat nu? Zoals het spel ligt moet je verder gaan met schoppen, maar als (di) A en (sp) H omgedraaid zitten moet je dat juist niet doen (en als oost de (cl) A en west de (di) A heeft kan de tegenpartij 3SA nog steeds downspelen ook al pest je (sp) H er als eerste uit).
Al met al zorgt het leggen van (ha) 8 er voor dat je 3SA waarschijnlijk wel kán maken (zolang oost niet (ha) 9 heeft), maar het komt wel neer op het hebben van een goede neus (of een goede partner die als dummy doorseint waar de plaatjes bij de tegenpartij zitten :lol: )
User avatar
Tijntje
Posts: 523
Joined: 01 Apr 2009, 14:36
Location: Utrecht

Re: Showdown

Post by Tijntje »

K-J wrote:...een goede partner die als dummy doorseint waar de plaatjes bij de tegenpartij zitten...
Dat werkt toch alleen maar in 6 (di) ?
I have certain god-like powers in the presence of alcohol.
(Bilious, the Oh God of Hangovers, from Hogfather by Terry Pratchett)
Post Reply