kansloze 3SA?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

kansloze 3SA?

Post by K-J »

2e divisie 4tallen.

Onze derde wedstrijd tegen medepromovendus B3R. Het werd een hele gezellige, maar geen beste wedstrijd met veel fouten over en weer, veel bijzondere acties die soms goed en soms 'minder' goed uitpakten. We hielden elkaar wat debiliteiten betreft goed in evenwicht en uiteindelijk kwam het aan op de overslagen. Die hadden zij net iets meer gemaakt dan wij, waardoor we met exact twee impen verschil verloren, wat voldoende was voor een 9-11 nederlaag.

Het meest belachelijke spel zal ik maar niet laten zien. Hans en Remco dachten een lekkere score te hebben met 4 (sp) ! -3, vrijwillig geboden door de tegenpartij die met 22 punten de manche in de 5-2 fit wisten te bereiken. Helaas Patrick en KJ deden er nog een schepje bovenop met 5 (sp) ! -4.

We zullen hier geen woorden verder aan vuil maken, maar overgaan op een leuk afspeelspel:

Z/niemand, viertallen

(sp) HB3
(ha) V95
(di) HV532
(cl) B2

(sp) AV
(ha) 876
(di) 764
(cl) AH764

Het biedverloop was kort maar krachtig: zuid 1SA (12-14), noord 3SA. Start (ha) 2 (derde-vijfde start)
Je legt (ha) 5 in de dummy, oost de (ha) H. Oost vervolgt met een kleine harten, die is via de (ha) 10 van west voor de (ha) V in de dummy.
Vanaf hier mag je het beter gaan doen dan de leider.
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: kansloze 3SA?

Post by Roelf »

Als west van Txx is gestart dan is oost met AHBx wel heel erg de weg kwijt.
Als het van een 3k is, dan toch BT2. Dan is zowel de start als het naspel van oost een beetje vreemd.
Ik zou dus toch maar uitgaan van ABTx2 bij west.

Om het te maken moet (di) A dus bij oost zitten lijkt me. Ik moet dan ook de 2e ruitenverliezer aan oost zien te geven. Ik doe (sp) naar het aas, (di) voor, en als links de 8 speelt, deze laten doorlopen naar oost.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: kansloze 3SA?

Post by Erik »

West heeft zeker (ha)B en al (ha)2 en (ha)T laten zien. Twee mogelijkheden:
1) W ABTx2 - O Hx (de kleintjes zijn de 3 en de 4). (ha)A duiken is nu vreemd aangezien er geen communicatie is om in stand te te houden. Bovendien is het logischer om met deze hand de boer te starten (of de tien als je consequent 3e-5e speelt)
2) W BT2 - O AH43. Oost kan nu zien dat de hartens 4333 zitten en hij dus altijd 3 hartenslagen gaat maken. Hij kan wel wachten en hopen dat zijn maat nog een keer aan slag komt voor 4 hartenslagen, maar als de kleur blokkeert (meteen dekken met de V) is die vierde slag zonder entree niet binnen. En als Oost wel de entree heeft dan is het nog maar zeer twijfelachtig dat zijn maat eerder aan slag komt. Een kleine (ha) terugspelen is dus niet zo onlogisch als het op het eerste gezicht lijkt.

We gaan dus uit van situatie 2. Er is nu dus niet meer aan drie hartenslagen voor OW te ontkomen. Ook (di)A is een zekerheidje. De enige mogelijkheid om het contract te maken is de ruitens 3-2 met het aas bij west. Je hebt dan 10 slagen, ware het niet dat OW hun 4 slagen eerder hebben en je dus op 9 blijft steken. Je moet dus, zoals Jan al zei 2x naar het ruitenstuk toespelen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: kansloze 3SA?

Post by Roelf »

Als iemand bij mij aan tafel door heeft dat hij van xx8 niet de 8 moet leggen hier vind ik dat best een compliment waard hoor. Aan tafel met dichte kaarten is het allemaal niet zo makkelijk als voor het forum.
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: kansloze 3SA?

Post by K-J »

Nu blijkt dat west (ha) 10 heeft, is het voor mij 100% zeker dat hij een vijfkaart harten gehad heeft. Van (ha) AB1032 kan je best de 2 starten (hoewel ik denk dat (ha) B vaker beter zal zijn), er zijn best verdelingen te bedenken waarbij dat nodig is, zeker als je er geen entree naast hebt.
Van B102 start niemand de 2. De kans dat de hartens dan blokken is veel te groot.
Als west een 5-kaart heeft, dan moet oost (di) A hebben om het contract überhaupt een kans te laten hebben. Maar dan moet je 2x van slag in ruiten en in beide gevallen mag west niet aan slag komen.

De speelwijze van Roelf en Willem lijkt dan in eerste instantie de meest logische (en dat was de speelwijze die ik in de praktijk ook speelde): schoppen naar de aas en ruiten op. West speelde (di) B (hoog even), dus ik legde een ruitenplaat en die hield...

Nadat mijn blijdschap over het feit dat west (di) A niet had, weggezakt was, bedacht ik me dat ik nu best wel een probleem had. Ik kan oversteken in klaveren om nogmaals ruiten op te spelen en ervoor zorgen dat oost aan slag komt. Maar als daarna mijn ruiten nog niet hoog zijn (en die kans is erg groot), dan gaat oost heel vervelend klaveren ( (cl) V als 'ie die heeft), of, nog erger, schoppen naspelen (weg entree naar de ruitens) en dan ben je down.

De oplossing is al aangedragen door Eelco: je moet helemaal niet oversteken om ruiten naar de dummy te spelen, je moet de ruitens van tafel afspelen. Gewoon (di) H voor en als die houdt speel je (di) V. Je maakt 3SA dan altijd als oost (di) A in drieën heeft.

En zo zat het ook:


Z/niemand, viertallen

................ (sp) HB3
................ (ha) V95
................ (di) HV532
................ (cl) B2
(sp) 10982.................. (sp) 7654
(ha) AB1032................ (ha) H4
(di) B10..................... (di) A98
(cl) 93...................... (cl) V1085
................ (sp) AV
................ (ha) 876
................ (di) 764
................ (cl) AH764

Afloop van het spel:

nadat ik was overgestoken in schoppen, ruiten naar de heer had gespeeld en daarmee de slag had gemaakt, was ik in hogere sferen dus down in 3SA. Maar gelukkig had de tegenpartij het spel ook nog niet helemaal door. In de volgende slag stak ik niet over naar mijn hand in klaveren, maar speelde meteen (di) V van tafel. Oost had goed op het distributiesignaal van zijn maat gelet en wist dat ik een driekaart ruiten had en dook daarom (di) A nog een rondje.... Een lekkere 3SA +1 was het resultaat.

Maar ook Hans en Remco wisten deze avond de goede resultaten van hun nevenpaar te compenseren.
Op dit spel volgde Hans een wat scherpe 1 (ha) , waardoor 3SA gespeeld werd door noord. Remco startte met (ha) H en speelde harten na. Hans nam (ha) A en als hij nu harten had nagespeeld had de leider ongeveer hetzelfde probleem gehad als ik hier gegeven had (je moet nu (di) H van tafel spelen) en ik vraag me af of de leider dat bedacht zou hebben. Maar Hans speelde ruiten na (tja de noordhand was in dit geval de hand van de leider) en daarmee was 3SA aan die tafel ook geen probleem meer.

Het impje winst op dit spel was helaas net niet voldoende om de 9-11 nederlaag te voorkomen.
Post Reply