lastige 3SA ?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

lastige 3SA ?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie

niet kwetsbaar tegen wel zit je met de volgende handen in 3SA:

(sp) AH3
(ha) AVB96
(di) 84
(cl) 963

(sp) B96
(ha) 32
(di) HVB52
(cl) AB8

Biedverloop bij ons aan tafel (tegenpartij past): 1SA (11-14) - 2 (di) - 2 (ha) - 3SA - a.p.
Start is (cl) 2 (kleintje plaatje), oost speelt de (cl) H.

Wat wordt je speelplan? (en is je speelplan anders als de tegenpartij 1e-3e-5e start?)
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: lastige 3SA ?

Post by Martin »

Lastig,
Zelfs al zit (ha) H derde goed, dan is het nog niet gemaakt, naast entree-problemen heb je aan 1 (cl), 5 (ha) en 2 (sp) niet genoeg. Idem, als (di) aas in de veilige hand zit of als je de communciatie hebt verbroken door (cl) aas een rondje te duiken heb je aan 4 (di) slagen niet genoeg. Daarnaast kun je de (di)'s niet cashen als ze het aas een rondje ophouden. Ik ga daarom de (ha)'s ontwikkelen, daar kunnen de tegenstanders minder aan verknoeien.

Als de start 3e/5e was, zal het wel een 5-kaart zijn geweest, dan is er veel voor te zeggen de eerste (cl) te duiken, de tweede te nemen, dan een (ha)-snit, ruiten terug (hopen dat het aas niet bij de (cl)'s zit). Dat is kansrijker dan de 1e (cl) nemen, dat gaat fout als (ha) heer fout zit of (di) aas bij de korte (cl).
Ik hoop op 5 (ha)'s, 2 (sp)'s, 1 (di) en 1 (cl). Als de (ha)'s zich niet ideaal gedragen moet er iets in (sp) gebeuren of moet ik een extra (di) maken.

Met de start, kleintje plaatje, is het nog moeilijker. Met de (cl) 4-4 wil je de eerste (cl) misschien wel nemen, maar ik denk dat de oorspronkelijke speelwijze dan nog steeds niet slecter is.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: lastige 3SA ?

Post by Floris »

Ik heb het niet uitgerekend, maar ik zou zakken (wie weet klavers 6-1), en de tweede nemen en vervolgens harten naar de V.

Indien dat goed gaat speel ik ruiten naar de H. Gaat weer goed met rA bij oost, maar ook rA in West met klavers 4-3. Hierna harten naar hB en bidden maar...
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: lastige 3SA ?

Post by Arnaud »

Lastig spel. Als ik klaveren duik, dan wordt mijn aas er na klaveren en klaveren na wel uitgespeeld. Ook is de kans <> 0 dat rechts klaveren 10 heeft. Dus ik neem toch maar en dan speel ik ruiten heer. Als links het aas heeft en klaveren na speelt kan ik daarna wel de harten snit naar de veilige hand spelen. Als rechts het aas heeft hoop ik op klaveren 10 goed of op de klaveren 4/3 met harten snit goed. Mocht de klaveren 5-2 zitten en rechts heeft ruiten aas en geen klaveren 10 dan doe ik het nu fout.

Speelt de tegenstander 1/3/5e is de keus lastiger. Als links ruiten aas heeft dan moet ik nemen, anders duiken. Ook met harten snit goed (n 33) heb ik maar 8 slagen, tenzij je iets met schoppen kunt (links schoppen vrouw, dan kan die niet al z'n klaveren en ruiten aas bewaren).
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lastige 3SA ?

Post by K-J »

............... (sp) AH3
............... (ha) AVB96
............... (di) 84
............... (cl) 963
(sp) 1085....................... (sp) V742
(ha) H54........................ (ha) 1087
(di) 93.......................... (di) A1076
(cl) V10542.................... (cl) H7
............... (sp) B96
............... (ha) 32
............... (di) HVB52
............... (cl) AB8

Geen lekkere 3SA en de tegenpartij valt ook je zwakste kleur aan. Je hebt slechts één echte stop, maar je kan kiezen welke speler je de gevaarlijke speler maakt. Als je (cl) A pakt mag oost niet meer aan slag komen. Als je (cl) A zakt mag west niet meer aan slag komen. Wie (di) A heeft weet je niet, dus dat is gewoon een muntje opgooien. Maar zelfs als je de ruitens goed raad en de ruitens 4 slagen opleveren ben je er nog niet en zal je dus de (ha)-snit moeten nemen voor je 9e slag. En daar zit volgens mij de crux van dit probleem. In harten kan alleen oost aan slag komen (als deze (ha) H heeft), dus moet je zo spelen dat oost niet de gevaarlijke man is en is het de beste speelwijze om (cl) A te zakken.
(ha) H zit op dit spel gewoon goed, maar (cl) A zakken is de winnende speelwijze op dit spel, aangezien oost (di) A heeft.
Bij onze wedstrijd gingen beide zuidspelers down omdat ze (cl) A in de eerste slag meteen namen.
In de gehele 2e divisie ging meer dan de helft van de westspelers die een klaverstart kregen down in deze 3SA.
Post Reply