leuke 4 schoppen

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

leuke 4 schoppen

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
N/allen
(sp) B86
(ha) HB72
(di) HV9653
(cl) -

(sp) AV954
(ha) 985
(di) 102
(cl) AH9

De tegenpartij heeft niet meegeboden.
Na 1 (di) - 1 (sp) ; 2 (di) - 3 (cl) (klein leugentje) ; 3 (sp) - 4 (sp) mag je proberen 10 slagen in schoppen te maken. Start (ha) A (oost (ha) 3 (laag is aan)), harten 4 na. Je mag aan de slag.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: leuke 4 schoppen

Post by Martin »

De start lijkt van Ax geweest te zijn, maar kan natuurlijk ook uit nood zijn (wij hebben de andere 3 kleuren geboden).
Als de start van Ax was, en je neemt de heer, verlies je altijd (di) A, (ha) A, vrijwel zeker een (sp) en je moet ook van je (cl) en (ha)-verliezers af. Er moet dan wel heel veel gebeuren. Het lijkt erop dat (sp) HT dan goed moet zitten, en liefst sec en (di) A moet het liefst bij de starter zitten.

Allemaal niet erg waarschijnlijk, maar een start van AVxx (anders is het aansignaal niet te verklaren) lijkt ook zeer onaantrekkelijk.

(ha) heer nemen, (di) heer na, (hopen dat die bij (ha) Ax zat), dan moet er iets nagekomen worden, stel (di), genomen, schoppensnit, (cl) AH (2x (ha) weg), (cl) getroefd, (di) getroefd en (ha) getroefd. ruiten terug, en als (sp) HT nu ervoor hebben gezeten gaat het allemaal net goed.

Er is dan gestart van
732
Ax
Axx
Vxxxx

Zou kunnen,

het alternatief is dom de (ha)-snit in slag 2.

Ik weet niet wat ik aan tafel zou doen. Als er lang over de start is nagedacht zou ik denk ik snijden in (ha), na een snelle start geloof ik niet meer in (ha) AVxx en neem ik (ha) heer in slag 2.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: leuke 4 schoppen

Post by Floris »

aan tafel kan ik al die kleine maakkansen niet zo makkelijk uitrekenen.

Ik zou een soort omgekeerde redenering van Jan volgen: "hartens snijden lijkt vrijwel zeker tot down te lijden. Dus (ha) H. Dan leven we nog..."

hierna hoop ik net als Martin op iets moois in de troefkleur...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: leuke 4 schoppen

Post by Erik »

Ik leg de (ha) H en snij meteen in schoppen. Om niet down te gaan moet West ook (di) A hebben en dan zal troefheer toch ondertussen wel eens een keer goed moeten zitten? Ik heb even over (sp) A, (sp) na nagedacht maar dat werkt alleen specifiek bij (sp) Hx en (ha) Ax bij west. Ook niet zo'n enorme kans.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: leuke 4 schoppen

Post by K-J »

Dit was dus het spel waarbij ik met een 16-punter besloot te passen in de sandwich. Tegen 4 (sp) had ik een moeilijk start. Omdat ik de kans op (ha) H in de dummy redelijk hoog inschatte, besloot ik maar (ha) A te starten. Wouter signaleerde heel mooi aan met zijn dubbelton. Harten na en dat deed de leider niet meer goed. Hij nam (ha) H en ging vervolgens kansloos down.

............... (sp) B86
............... (ha) HB72
............... (di) HV9653
............... (cl) -
(sp) H102.......................... (sp) 73
(ha) AV104......................... (ha) 63
(di) AB4............................ (di) 87
(cl) V42............................ (cl) B1087653
............... (sp) AV954
............... (ha) 985
............... (di) 102
............... (cl) AH9

Als je de hartensnit wel neemt ben je er overigens nog lang niet. Je moet daarna afzien van de troefsnit, maar (sp) A en schoppen na spelen. Het exacte verdere afspel hangt af van of west deze slag neemt met (sp) H of niet, maar 10 slagen zijn nu in ieder geval altijd mogelijk als je de ruiten goed taxeert (dus snijden op (di) B).
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: leuke 4 schoppen

Post by Floris »

Ik denk dat je aan tafel meer kans hebt om het goed te doen.

A) west heeft misschien naar zn hand zitten staren alvorens te passen

B) west heeft ongetwijfeld zitten aarzelen voordat hij gestart is. Dat gegeven had best in de vraagstelling meegenomen mogen worden 8-)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: leuke 4 schoppen

Post by K-J »

Floris wrote:Ik denk dat je aan tafel meer kans hebt om het goed te doen.

A) west heeft misschien naar zn hand zitten staren alvorens te passen

B) west heeft ongetwijfeld zitten aarzelen voordat hij gestart is. Dat gegeven had best in de vraagstelling meegenomen mogen worden 8-)
A) Nee, ik vond het zelf eigenlijk niet zo'n probleem.
B) Het biedverloop was langzaam genoeg geweest zodat ik tijdens het bieden al bedacht had wat ik ging starten :lol:
Post Reply