lastige 3SA

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

lastige 3SA

Post by K-J »

2e divisie, 4-tallen
Z/allen

(sp) 7654
(ha) H4
(di) 96
(cl) AHB83

(sp) VB8
(ha) AB83
(di) AHB8
(cl) 62

Zuid opent 1 (cl) , waarna NZ in 3SA eindigen waarbij zuid een 15-17 sans met een driekaart schoppen heeft aangegeven en noord vertelt heeft dat 'ie (minimaal) een vierkaart schoppen heeft. West start (cl) 10.

Wat gaat je speelplan worden?

Selecteer de zin hieronder om te zien hoe de eerste slagen verliepen (bedenk daarna hoe je verder zou spelen):
Als je klaveren B legt houdt 'ie en als je vervolgens klaveren A speelt gooit oost een ruiten weg
roeld

Re: lastige 3SA

Post by roeld »

Misschien ben ik nog ongelofelijk naief, maar ik zou op slag 2 een (sp) opspelen. In ieder geval niet (cl) A, omdat west nu gemarkeerd is met VT9(x+). Zo ver als ik kan zien gaan de opps ons in de rode kleuren vanzelf helpen en maken we er samen 3SA van.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: lastige 3SA

Post by Floris »

1. (cl) B.

De klaverstart is onverwacht (harten lijkt logisch). Dus dat suggereert dat oost hartens heeft en west klavers. Mocht (cl) B aan de V verliezen dan speel ik later klaveren naar (cl) 8.

2. (di) 9 laten rennen

Dat zou ik overigens direct al doen. (cl) A meenemen levert niks op (klaverpositie lijkt sowieso al wel duidelijk), en geeft alleen maar communicatie ellende.

Ik mik op 3 klavers, 3 ruitens, twee hartens en een schoppen.
wouterf

Re: lastige 3SA

Post by wouterf »

laat ik maar eens simpel slagen tellen: ik heb 2kl, 2ru, 2ha. Klaver boer lijkt normaal (hoewel met 1/3/5 start ontkent 10 de vrouw). Hierna heb ik dus 7 slagen. waar moet die andere 2 vandaan komen.

- Klaveren aas door lijkt niet goed omdat met een 4-2 zitsel je weliswaar een kl ontwikkeld maar je hebt er 2 nodig. Voor slag 9 moet je vervolgens een snit gokken met alleen ha heer als entree. Met een 5-1 zitsel heb je nu de communicatie kapot gespeeld.
- Ha is zeker niet goed omdat de snit niet wegloopt en (ha) heer een belangrijke entree vormt.
- Sch ontwikkeld ook waarschijnlijk 1 slag maar aangezien je 1098 mist kun je er makkelijk 3 verliezen als de (sp) 4-2 zitten.
- (di) 9 laten rennen dan maar. het grote voordeel hiervan is dat West aan slag komt als het fout gaat. Je sch en ha zitsel blijft hierdoor beschermd.

Verdomme Floris, ik kan nu al 5 forum problemen niks anders verzinnen.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: lastige 3SA

Post by Erik »

grmbl. Ik sluit me maar weer aan bij de guppekoppen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: lastige 3SA

Post by Gary McAlley »

Ik neig ook naar (di) 9 rennen. Een alternatief zou m.i. kunnen zijn om na (cl) B ook (cl) AH te cashen en (cl) door te spelen. Links moet je nu slag 8 komen brengen door een van de drie overige kleuren open te breken. Slag 9 moet dan uit het laatste snitje komen.
Edit: nee dat lukt ook niet omdat je in de hand te veel moet afgooien :oops:
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: lastige 3SA

Post by K-J »

Het hele spel lag als volgt:

............... (sp) 7654
............... (ha) H4
............... (di) 96
............... (cl) AHB83
(sp) AH10.......................... (sp) 932
(ha) V952.......................... (ha) 1076
(di) 10............................. (di) V75432
(cl) V10975....................... (cl) 4
............... (sp) VB8
............... (ha) AB83
............... (di) AHB8
............... (cl) 62

Wat de beste speelwijze is weet ik niet, KJ begon in ieder geval met snijden op (cl) V. Gelukt :lol: , maar dit verhoogde slechts het aantal vaste slagen naar 7. Maar goed, als de klavers 4-2 zitten heb je nu als leider een 100% kansrijke speelwijze die leidt tot 9 slagen, namelijk de klavers afdraaien en er eentje weggeven aan west die ingegooid zit en je de 9e slag moet brengen.
Helaas zaten de klavers 5-1, waarna KJ aan de slag ging met verkeerde beslissingen nemen. Eerst de ruitensnit op (di) 10. Mis! Vervolgens plakte west me weer in de dummy met klaveren. Nu speelde KJ schoppen, waarna west weer aan slag kwam en harten in de vork naspeelde. KJ had nu 8 slagen, maar moest nog een negende. Afijn, met (ha) H naar de tafel, de hoge klaver opgeraapt en daarna moest KJ beslissen of hij (sp) naar de boer of (di) naar de boer zou spelen. En dat deed KJ deze keer verkeerd!
Post Reply