Beste kans?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Beste kans?

Post by Erik »

Je zit in 6 (sp) bij een districtsbekerwedstrijd. Het gaat om winnen met 18-2 of 19-1, dus geen druk voor de forumleden. Wat is de beste speelwijze in schoppen?

(sp) V42
(ha) 976
(di) A86
(cl) AV82

(sp) AB763
(ha) AHVT4
(di) B
(cl) H5

1 (sp) - 2NT*
3 (cl) ** - 4 (sp)
4NT - 5 (sp)
6 (sp) - a.p.

* 10-12 of 16+
** Helpsuit in klaveren
*** 2 met troefvrouw

Biedverloop aan de andere tafel weet ik niet maar die zitten in 7 (sp), konden waarschijnlijk (sp)H niet opvragen.

De ruitenstart neem je met het Aas en dan mag je de schoppens doen. Je mist HT985. Je speelt (sp)2 voor vanuit de dummy en bij oost verschijnt (sp)5. Volgens mij kun je je niet tegelijkertijd wapenen tegen H vs. T985 en 8 vs. HT95, dus moet je kiezen. Welke?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Roelf
Posts: 354
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: Beste kans?

Post by Roelf »

Volgens mij kun je Hxxx bij oost hoe dan ook niet aan, en dus lijkt het me goed om het aas te leggen voor het geval van H sec bij west.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Beste kans?

Post by Floris »

Je moet ook niet beginnen met een kleine schoppen, maar met (sp) V! En daarna (sp) 2 naar (sp) 7.

3-2 is geen probleem. En de 4-1 kun je OF h sec in west aan (sA slaan) OF T, 9 of 8 sec in west (V laten rennen).

Die laatste kans is dus 3x zo groot.

Jammer van de overslag als precies (sp) Hx goed zit.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Beste kans?

Post by Floris »

Herstel: H sec andersom kan je ook nog aan.

Maar (sp) V voor wint dus 3x tegen (sp) A 2x
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Beste kans?

Post by K-J »

willemm wrote:grapjas. Als jij de vrouw voorspeelt en die word gedekt, dan ga je daarna echt niet een kleintje naar de 7 spelen, ook al valt de T of de 9 of de 8 links.
Hoezo niet? Puur sec naar de schoppenpositie gekeken geeft (sp) V voorspelen en later een kleintje naar de 7 de beste kans op slechts 1 troefverliezer.
Op dit specifieke spel heb je wat communicatieproblemen en met een hartenstart kan je niet te vroeg een schoppenslag afgeven, want dan loop je zomaar tegen een aftroever aan. Maar met een ruitenstart zou ik zeker ook beginnen met (sp) V. Als deze gedekt wordt met (sp) H en bij west valt (sp) 8,9 of 10, dan speel ik in de volgende slag (sp) 7 uit m'n hand.

Edit: kleine schoppen naar de boer wint nog wel van bovenstaande speelwijze als de schoppen 3-2 zitten en de hartens 4-1 (met Bxxx + 3-kaart schoppen bij west). (sp) A slaan wint in dat geval alleen als (sp) H dubbelton zit (bij oost dus). Dit lijkt mij echter een kleinere kans.
Post Reply