tikkie weinig punten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

tikkie weinig punten

Post by Erik »

Zoals te doen gebruikelijk is bridge vaak een zeer frustrerend spel. Je laat je door de tegenstanders naar een pletterdood klein slem jagen met 15 tegenover 8 punten. Na het spelen is je nevenpaar nog niet klaar en kijk je even mee met het uitslaan van een ander viertal. Daar is het slem aan beide tafels niet geboden, dus je begint in een goede score te geloven. Maar natuurlijk slaat het uit.

Als je later in 4 harten terecht bent gekomen hoop je op meer succes. Dan zie je de dummy
(sp) T863
(ha) HT2
(di) 5
(cl) VBT62

(sp) -
(ha) AB932
(di) A8643
(cl) A43

Zuid - West - Noord - Oost
1 (ha) - dbl - 2 (ha) - 2 (sp)
3 (di) - pas - 4 (ha) - allen pas

Ondanks alle zware onvoldoendes was het toch een 0553 en na herwaardering heb je toch een 17 punter en omdat het troef gaat worden zijn de azen wel fraai. Een vederlichte longsuittrial leek mij wel wat hier.
Toen West was uitgekomen met (sp) 2 aan mij de taak om hier de schade te beperken... Of zijn er toch nog maakkansen?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: tikkie weinig punten

Post by HenkU »

Ben ik nu gek maar ik begin gewoon mijn 10 slagen op te rapen: schoppen getroefd, ruiten aas, klaveren
aas en nu 3x ruiten in de dummy en 3x harten vertroeven. HA is mijn 10e slag. De schoppens zullen wel
4-5 zitten, dus daar hoef je je weinig zorgen over te maken, dit vereist dat de ruitens 3-4 of 5-2 zitten.
In het laatste geval zijn er een hele riedel gevallen waarin het contract nog steeds gemaakt wordt omdat
je kan overtroeven. Gaat het onderweg ergens mis, dan gaat het maar mis.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: tikkie weinig punten

Post by Martin »

De cross-ruff lijkt mij ook het meest logische plan.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: tikkie weinig punten

Post by HenkU »

Nee, tenminste, als de (di) V echt een singleton is, dan heeft west iets van 4-1-6-2 en zie ik zo gauw niet hoe het contract nog te maken valt.
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: tikkie weinig punten

Post by Erik »

De cross-ruff leek mij gevaarlijk. Ik krijg altijd overtroevers en als ze dan ook nog eens troef terugspelen zijn de rapen helemaal gaar. Overigens de mensen die voor de cross-ruff gaan, maken hun contract omdat de hand met de korte ruitens (Oost VB sec) en de 3 kaart harten niet de (ha) V bezit en dus niet over de 10 heen kan troeven.

Ik ben nog altijd maar een knoeiertje die af en toe eens probeert wat beter te worden. Hier had ik bedacht dat ik met 1 hartenverliezer, 1 klaververliezer en 1 ruitenverliezer het contract binnen kon slepen door meteen op de klaveren af te gaan, op voorwaarde dat de troeven zich een beetje gedroegen. Als (cl) H goed zit dan heb ik geen verliezer in die kleur en kan ik niet troefkort worden omdat de tegenstanders geen (sp) in kunnen spelen. (Met kans op een overslag als de klaveren gewoon 3-2 zitten) Als de (cl) H verkeerd zit kunnen ze wel (sp) terugspelen, maar dan kan ik klaveren blijven spelen totdat ze met (ha) V introeven en dan heb ik nog 2 afzonderlijke troeven over om de 3e schoppenronde te troeven en met een ruitenaftroever naar de resterende vrij klaveren te komen. Ik sloeg dus (ha) A en (ha) H en voerde bovenstaande plan uit en haalde zo mijn 11 slagen, omdat de vrouw naar beneden kwam en ik de laatste harten van Oost kon overtroeven.

Nu iedereen zo zelfverzekerd de cross-ruff prefereert begin ik te twijfelen, maar ik dacht hier toch een verantwoord en kansrijk speelplan te hebben verzonnen. Is het zo zot om de troeven op 3-2 te spelen i.p.v. de ruiten 4-3?
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
Kees

Re: tikkie weinig punten

Post by Kees »

Vooral niet klagen over een speelplan dat werkt, maar er zijn wel een paar kanttekeningen te maken.
West heeft een informatiedoublet gegeven, hetgeen in een ideale hand iets als 4144 zou beloven en een opening.
Hij komt met een kleine schoppen uit. In dat geval heeft rechts schoppen aas en minstens schoppen vrouw. Dan zijn er voor west nog maar 15 punten over om te hebben en zonder klaveren heer is die hand niet zo mooi. Dus lijkt de snit te verliezen in klaveren en je communicatie is ook niet geweldig.

Kijk eens naar de uiteindelijke westhand en waarmee hij een doublet heeft gegeven:

HBxx
Vx
Hxxxx
Hx

Doublet kan, maar zal niet ieders keuze zijn.
Als we de hand wat opschonen:

HBxx
x
HVxxx
Hxx

is doublet al een stuk beter.
Vindaloo

Re: tikkie weinig punten

Post by Vindaloo »

Kees wrote: ... Als we de hand wat opschonen:

HBxx
x
HVxxx
Hxx

is doublet al een stuk beter.
En in mijn ogen een 3SCH bod waard. Ik vind er wel wat voor te zeggen om op de troeven 3-2 te spelen als de tegenpartij relatief zo rustig blijft (wat was de kwetsbaarheid?). Ik begin denk ik met een kleine (cl) richting dummy.
Post Reply