simpele 3SA?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

simpele 3SA?

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie
niet kwetsbaar tegen wel

(sp) H95
(ha) HB842
(di) V7
(cl) A86

(sp) A42
(ha) V10
(di) HB5
(cl) V10532

Zuid opent in de eerste hand een 12-14 sans, noord meldt zijn vijfkaart harten en biedt daarna 3SA.
Tegen dit contract start west met (sp) V. Wat wordt je speelplan?
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpele 3SA?

Post by Floris »

Zo gaat dit bij mij aan tafel:

Ik duik de schoppenstart automatisch, omdat iedere switch me lijkt te helpen. West speelt natuurlijk schoppen na... Ik realiseer me dat duiken ook wel erg kansloos was, met hxx in dummy. Tijd om eens slagen te tellen: "... Slechts 3 maar de ontwikkelmogelijkheden liggen voor het oprapen..."

Ik pak (sp) A en begin vrolijk met de hartens. De oppies duiken natuurlijk 2x.... "hmm... Irritant... Ik moet nu oversteken, maar ik wil zowel (sp) H, als (cl) A niet opofferen... O wacht! Ik kan natuurlijk ruiten naar (di) V spelen!"

Dat doe ik dus. Als (di) V houdt ga ik verder met de harten. Ik heb dan al 2+4+1+1= 8 slagen, en lig ik redelijk op koers.
Als (di) V gepakt wordt en ik krijg schoppen na voor mn H, ga ik ook verder met harten.... In dat geval heb ik 9 slagen, en moet het spel ongelukkig liggen willen zij er al 5 hebben...

Natuurlijk kun je zo makkelijk down, maar deze speelwijze slaagt als de schoppens 4-3 zitten, of als de korte schoppen bij een van de twee rode azen zit. Jammer dat ik niet bij de tegenpartij in de kaart heb kunnen kijken...
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: simpele 3SA?

Post by Erik »

Hartens ontwikkelen kost alleen maar entree's. Ik neem dus de 2e schoppen in de hand en speel meteen klaveren naar het aas en klaveren naar de tien. Ik kom dan zeker nog een keer in de dummy om een 3e keer klaveren vanuit de dummy te spelen. als ik nog aan slag ben dan speel ik maar eens een hartenvrouw. willen ze ook die niet dan neem ik de tien over. En speel klaver. Nu hoef ik alleen nog maar twee ruitens te ontwikkelen.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: simpele 3SA?

Post by Floris »

Erik wrote:Hartens ontwikkelen kost alleen maar entree's. Ik neem dus de 2e schoppen in de hand en speel meteen klaveren naar het aas en klaveren naar de tien. Ik kom dan zeker nog een keer in de dummy om een 3e keer klaveren vanuit de dummy te spelen. als ik nog aan slag ben dan speel ik maar eens een hartenvrouw. willen ze ook die niet dan neem ik de tien over. En speel klaver. Nu hoef ik alleen nog maar twee ruitens te ontwikkelen.
de ellende is dat ze dan minstens één klaverslag gaan maken. Als ze dan in slag 4 de schoppens ontwikkelen, dan hoef jij idd " alleen nog maar 2 ruitens te ontwikkelen", maar helaas hebben zij dan al 1 klaver, minstens 2 schoppens en 2 rode Azen... :(
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: simpele 3SA?

Post by K-J »

Zo lag deze eenvoudige 3SA:

............... (sp) H95
............... (ha) HB842
............... (di) V7
............... (cl) A86
(sp) VB1073................. (sp) 86
(ha) 9765.................... (ha) A3
(di) A94..................... (di) 108632
(cl) A86..................... (cl) HB74
............... (sp) A42
............... (ha) V10
............... (di) HB5
............... (cl) V10532

Goed om te lezen dat meeste van jullie hier geen probleem mee hebben. Gewoon de eerste schoppenslag duiken, daarna de twee rode azen eruit pesten en dan maar hopen dat de schoppens 5-2 zitten en dat de vijfkaart schoppen niet beide rode azen heeft. Dat simpele afspel werkt. In de tweede divisie was dit te hoog gegrepen voor de helft van de leiders. Zij namen de eerste schoppenslag direct, waardoor noord nog een schoppen had toen 'ie aan slag kwam met (ha) A en zuid dus drie vrije schoppens kon oprapen toen hij aan slag kwam met (di) A.
Ook bij ons sloeg dit spel uit in 3SA -1. Tja, 2e divisie, twee stapjes onder de meesterklasse.

O ja, ook het bijzondere afspel van Erik werkt perfect zoals het spel ligt, maar zal toch meestal niet winnend zijn (je bent bv. al down als zuid je (cl) 10 met (cl) B kan nemen)
Post Reply