een heul hoge 5ruiten

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

een heul hoge 5ruiten

Post by Floris »

Viertallen, niemand kwets, Zuid


-------------- (sp) V4
-------------- (ha) B
-------------- (di) VB86
-------------- (cl) AH8754
(sp) ... ------------------ (sp) ...
(ha) ...------------------ (ha) ...
(di) ... ------------------ (di) ...
(cl) ... ------------------ (cl) ...
-------------- (sp) AHB5
-------------- (ha) T875
-------------- (di) H952
-------------- (cl) 3


1 (di) * - (1 (ha) ) - 3 (ha) * - (pas)
5 (di) - a.p.

1 (di) is bijna altijd een 5-kaart (daar gaat maat vanuit), en 3 (ha) is MF en toont een singleton met fit. Met een minimum en een ruitje "te weinig" zwaai je zo snel mogelijk af. helaas is dat al op het 5 niveau.

West start met (ha) A, (ha) B, (ha) 4, (ha) 5
West gaat stug verder met (ha) 2, (di) 6, (ha) 9, (ha) 7.
De troeven moeten eruit, maar als West (di) A blijkt te hebben, kan hij harten naspelen en dan dreigt er troefpromotie. Je steekt daarom met (sp) 4 over naar (sp) A, en speelt (di) 2 voor: (di) A, (di) 8, (di) 3.
West balt weer harten in: (ha) 3, (di) B, (ha) V, (ha) 8.

take it from here... (de rode kaarten zijn dus al gespeeld)
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een heul hoge 5ruiten

Post by K-J »

Met de ruitens 3-2 is het spel een redelijk eitje geworden. Er is nog een kleine downkans als west (di) A10x had en ik hem een uppercut moet geven, maar opstappen met (di) A van A10x is erg onwaarschijnlijk. Het lijkt er echter op dat de ruitens 4-1 zitten en dat oost dus oorspronkelijk (di) 10xxx had. Ook dat lijkt niet onoverkomelijk, zolang hij maar 4 schoppens erbij heeft, dan kan ik (di) 10 eruit troefcoupen. Helaas heb ik niet de mogelijkheid om eerst (di) V te cashen om te zien of de ruitens 3-2 dan wel 4-1 zitten, want als ze 4-1 zitten heb ik niet meer de communicatie om daarna m'n schoppens te cashen en vervolgens over te steken naar dummy voor de troefcoupe.
Ik zal dus nu moeten beslissen of oost een 4-3-4-2 of 3-3-4-3 heeft gehad of dat de ruitens simpel 3-2 hebben gezeten.
Nu het een probleem is ga ik zeker voor de 4-3-4-2 / 3-3-4-3 variant, maar in het echte leven had ik dat waarschijnlijk ook gedaan. Dus ik cash (sp) V, speel (cl) AH, klaver getroefd. Als oost een dubbelton klaver heeft gehad kan hij een schoppen lozen, maar dan had 'ie een vierkaart schoppen. Nu kan ik (sp) H cashen en een schoppen troeven met (di) V. Als oost nu (zoals verwacht) ondertroeft claim ik de laatste twee slagen met (di) H9 achter zijn (di) 10x.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een heul hoge 5ruiten

Post by Floris »

tja, goed gedaan Willem en KJ! Ik kan hier niets anders aan toevoegen dan:

"Tim Verbeek speelde zo tijdens de Zimmermann Cup, en maakte als enige in het veld 5 (di) (meeste down in 3SA)"
Post Reply