dunne: "dat heb ik nooit goed begrepen..."

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

dunne: "dat heb ik nooit goed begrepen..."

Post by Floris »

viertallen in de HK. de dunne zit met onderstaand spel in 3SA

-------------- (sp) VT83
-------------- (ha) 97
-------------- (di) V7
-------------- (cl) AT732
(sp) ... ------------------ (sp) ...
(ha) ...------------------ (ha) ...
(di) ... ------------------ (di) ...
(cl) ... ------------------ (cl) ...
-------------- (sp) 76
-------------- (ha) AV865
-------------- (di) AHB5
-------------- (cl) H6

zuid is deler, allen kwets:
1 (cl) [16+] - 1 (sp) [8+punten, 4+ (sp) , mogelijk canapé]
1SA [relay] - 2 (cl) [4+ (sp) en 4+ (cl) ]
2 (di) [relay] - 2 (ha) [4 (sp) en 5+ (cl) ]
2 (sp) [relay] - 3 (cl) [4225 of 4117]
3 (di) [relay] - 3 (ha) [4225]
3SA - a.p.

West start (di) 8 (kleintje plaatje; ToN), (di) 7 (dûh! :lol: ), (di) 6 (laag=aan/even), (di) A

wat nu? Als je (cl) H slaat moet je onderstaande zin selecteren...

(cl) H, (cl) 4, (cl) 2, (cl) V
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: dunne: "dat heb ik nooit goed begrepen..."

Post by K-J »

Ik sla (cl) H, selecteer de laatste zin. Hmmm, (cl) V valt in oost. Volgens de restricted choice moet ik nu in klaveren snijden over west, maar dan haal ik nooit meer dan drie klaverslagen.

Oké, ik ga mee met de restricted choice en speel in de volgende slag klaveren naar (cl) 10. Stel dat dat goed blijkt te zijn, dan heb ik nu 8 slagen (1 harten, 4 ruiten en 3 klaverslagen) en moet (ha) H goed zitten voor 9 slagen.
Stel dat ik de (cl) 10 leg en het was fout, dan begint het contract wel een bepaalde vorm van kansloosheid te krijgen. (ha) H goed en de hartens 3-3 lijkt dan zo ongeveer de enige echte kans, maar als de tegenpartij aan slag met (cl) B gewoon ruiten doorspeelt gaat dat volgens mij niet lukken, omdat ik dan geen communicatie meer heb.

Stel dat ik de restricted choice aan m'n laars lap en (cl) H leg. Als bij oost nu (cl) B naar beneden kukelt kan ik vier klaverslagen maken en begint het contract hele goede maakkansen te krijgen. Ik moet alleen wel in klaveren van slag. West aan slag kan het nog moeilijk maken door schoppen na te spelen. In het geval oost (sp) AB9x of HB9x heeft, kunnen OW 4 schoppenslagen oprapen en ook als oost aan slag komt en harten switched wordt het allemaal wat penibel ( (ha) H moet goed zitten). Maar aangezien oost de ruitens heeft aangesignaleerd verwacht ik dat west ruiten doorspeelt en dan kan ik 9 slagen oplepelen.
Stel ik leg (cl) H en het is fout. Dan zijn de kansen minder groot geworden. (ha) H goed en de hartens 3-3 is dan zo ongeveer de enige echte kans. Voordeel is nu wel dat ik kan beginnen met het uitduiken van een harten, waardoor het voor de tegenpartij veel lastiger wordt om de communicatie kapot te spelen.

Tja, wat is beter? Ik denk dat het elkaar weinig ontloopt. Ik weet eigenlijk niet hoeveel % de restricted choice beter is dan slaan. Is het meer dan 2x zo kansrijk dan moet ik volgens de kansberekening zeker snijden. Is het minder dan 2x zo kansrijk (en ga ik ervan uit dat ik het contract met slaan altijd ga maken (als slaan inderdaad goed was)), dan is (cl) A leggen waarschijnlijk beter.
Hmmm. mis ik nog een andere clue? Als ik de titel lees van dit onderwerp, lijkt het erop dat de Dunne (cl) A gelegd heeft. Aangezien jullie hebben gewonnen, lijkt me de kans dat dat goed uitpakte groter dan dat het fout was. Oké, ik leg (cl) A.
User avatar
Roelf
Posts: 353
Joined: 02 Apr 2009, 09:06

Re: dunne: "dat heb ik nooit goed begrepen..."

Post by Roelf »

Ik weet eigenlijk niet hoeveel % de restricted choice beter is dan slaan. Is het meer dan 2x zo kansrijk dan moet ik volgens de kansberekening zeker snijden. Is het minder dan 2x zo kansrijk (en ga ik ervan uit dat ik het contract met slaan altijd ga maken (als slaan inderdaad goed was)), dan is (cl) A leggen waarschijnlijk beter.
Tja het is bij restricted choice precies 2x zo kansrijk: 2/3 om 1/3. Dit omdat je bij snijden alle V-sec gevallen pakt, en bij slaan maar de helft van de VB-sec gevallen. Hoor jij dat niet te weten KJ ;)
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: dunne: "dat heb ik nooit goed begrepen..."

Post by Floris »

de oplossing

een spel dat vooral leuk is voor 'het verhaal'

viertallen in de HK.
-------------- (sp) VT83
-------------- (ha) 97
-------------- (di) V7
-------------- (cl) AT732
(sp) AHBx ---------------- (sp) xxx
(ha) Bxx------------------ (ha) HTx
(di) 82 ------------------- (di) T9643
(cl) 9854 ---------------- (cl) VB
-------------- (sp) 76
-------------- (ha) AV865
-------------- (di) AHB5
-------------- (cl) H6

zuid is deler, allen kwets:
1 (cl) [16+] - 1 (sp) [8+punten, 4+ (sp) , mogelijk canapé]
1SA [relay] - 2 (cl) [4+ (sp) en 4+ (cl) ]
2 (di) [relay] - 2 (ha) [4 (sp) en 5+ (cl) ]
2 (sp) [relay] - 3 (cl) [4225 of 4117]
3 (di) [relay] - 3 (ha) [4225]
3SA - a.p.

Dunne zat dus in 3SA.
West was voor de start nog wel geïnteresseerd naar mijn 1 (sp) bod, maar verder vroeg hij niks, dacht even na, en kwam met (di) 8 op de proppen (kleintje plaatje; ToN).
Frits zag het gevaar in schoppen, en wilde op de klavers afgaan. de eerste slag ging dus (di) 7, (di) 6 (laag=aan/even), (di) A. nu vervolgde hij met (cl) H, (cl) 4, (cl) 2, en bij Oost viel (cl) V. Frits vervolgde met (cl) 6 en sprak met een moeilijk gezicht "pfff... restricted choice... dat heb ik nooit goed begrepen... De Aas graag, partner." Toen (cl) B viel zorgde de snit op (ha) H voor 9 slagen. :lol:

Uiteraard had Frits de restricted choice juist wel goed begrepen: hij kon zich niet voorstellen dat West (cl) B9854 gehad zou hebben, en dan toch met (di) 8 zou starten. Erg goed gedaan dus door mijn onvolprezen partner! 8-)

Na afloop hadden wij binnen Dombo 2 nog wel een discussie over de vraag of je als leider nu juist op de klavers moet afgaan (kamp Frits, KJ) of toch direct een harten moet laten rennen (kamp Obelix, Willem). Obelix besloot deze discussie met de woorden: "Er zijn in ieder geval meerdere kansrijke speelwijzen waarvan Frits er één te pakken had, en onze tegenstander geen." Die tegenstander kreeg 3SA namelijk in de andere hand, Remco startte (cl) V (!) en desalniettemin ging de leider nu 2 down !? :oops:
Post Reply