7ru??

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
wouterf

7ru??

Post by wouterf »

Een afspeel spelletje
(sp) A10x
(ha) AJ
(di) AHxx
(sp) AH109
--
(sp) HJx
(ha) Vxxxx
(di) 109xxx
(cl) --
Bij mij kwamen de noren na een misverstand in 7ru, laat ik verklappen dat maakte niet.
Hoe speel je 6 (di) af na (cl) V start in West:
als je ru AH slaat bekent west de tweede keer niet

Edit: floris heeft gelijk: Oost heeft kl 4, inmiddels veranderd
Last edited by wouterf on 23 Mar 2016, 15:02, edited 2 times in total.
roeld

Re: 7ru??

Post by roeld »

Ik ga voor de dummy reversal. (cl) 9 getroefd en kleine troef naar de A. Twee mogelijkheden: 1) met ruiten 2-2 kan ik op (cl) T nog troeven en gooi ik op (cl) AK een schoppen weg, troef nog mijn laatste schoppen en speel de hartensnit. 2) plaatje rechts, dan speel ik voor 3-1 zitsel. Ik zou (cl) T troeven, troef trekken met de snit en gokken in (sp). Als we per se 2x over west zouden willen snijden, dan na (di) T gedoken eerst h snit.

... mmm ik zit 7r af te spelen, vond ook dat al ik niet zoveel keuzes had...
Last edited by roeld on 24 Mar 2016, 12:16, edited 1 time in total.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 7ru??

Post by Floris »

Nu ken ik t spel. Mocht Oost starten? Die heeft volgens K.T. (cl) 4...??
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: 7ru??

Post by Martin »

Moeilijk spelletje. De vraag is of je onder de (ha)-snit uitkunt als de (di)'s zich niet gedragen.

Ik krijg het zo snel niet voor elkaar, dus aan tafel ook niet.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1441
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: 7ru??

Post by K-J »

Ik zit al een tijdje naar het ingooien van oost te kijken, maar volgens mij werkt het allemaal net niet:
(cl) V start neem je met (cl) A (schoppen weg), (di) A slaan (er valt geen honneur bij oost), klavertje troeven en nu speel je ruiten naar de heer. Oost blijkt een driekaart ruiten te hebben. Dan speel ik nu (cl) H, klaver getroefd en (sp) H, (sp) A en schoppen getroefd. En nu wil ik oost ingooien met ruiten en dan hoop ik dat 'ie alleen nog maar harten overheeft en (ha) H moet brengen. Als dat zo is ben ik wel echt het mannetje.

Helaas loopt dit spaak als oost nog een schoppen of klaver heeft (die kans is best groot), in welk geval ik de schlemiel van de avond ben als (ha) H gewoon goed blijkt te zitten.
Een tweede probleem is dat ik met het bovenstaande afspel in zuid geen troeven meer heb om oost in te gooien (ik heb al 2x klaver en 1x schoppen afgetroefd en 2x troef getrokken), dus ik moet al die klaverslagen en schoppenslagen spelen voordat ik (di) H gespeeld heb. Dat is natuurlijk allemaal veel te link en een hele suffe hartensnit is een heel suf alternatief voor 50% maakkans.

Die hartensnit lijkt me niet slechter dan dit bovenstaande probeersel en kost heel wat minder energie, dus daar ga ik voor.
roeld

Re: 7ru??

Post by roeld »

nvm
Erik
Posts: 788
Joined: 27 Jul 2009, 23:27

Re: 7ru??

Post by Erik »

Met de ruitens 2-2 is het spel te saai voor woorden en met de ruiten 4-0 kansloos, dus die zitten 3-1. Ik zou in slag 1 een schopje weggooien, slag 2 een klaver vertroeven, meteen de schoppens elimineren, oversteken in troef, klaver vertroeven en nog een keer oversteken in troef. Nu speel ik de 4e klaver en als die niet is afgetroefd ga ik eruit met ruiten. Dit is het moment waarop ik er aan tafel achter kom dat ik helemaal geen troef meer heb in zuid en opps dus gewoon schoppen kunnen spelen. Ik noteer 1 down en vertel achteraf dat ik dus gewoon de hartensnit had moeten nemen, waarop iemand anders mij in mijn gezicht wrijft dat de klaveren 5-4 een grotere kans is (59%) dan de snit (50%) en ik dus (cl)AH moet spelen, de andere twee klaveren vertroeven en dan er met ruiten uit moet. Waarop ik nog maar eens een cola light bestel en over een ander spel ga nadenken waar ik het wel snapte.
Dingen simpel houden is vrij moeilijk,
Dingen moeilijk maken daarentegen, is vrij simpel
User avatar
Arnaud
Posts: 210
Joined: 19 Jun 2009, 12:18

Re: 7ru??

Post by Arnaud »

Denk dat ik het simpel hou.

Als de ruiten 2 2 zit is er niks aan de hand. Als ze 3-1 zitten moet harten heer maar goed zitten. Als ik nu ruiten aas en heer speel. vervolgens een klaveren getroefd. harten naar de boer, harten aas etc. moet het goed gaan.

Ik kan wel listig proberen te doen door klaveren te troeven en dan ruiten aas, schoppen naar de heer en ruiten tien voorspelen. Mocht links bekekene dan kan ik duiken en als de ruiten 2-2 zitten moet rechts in de vork spelen. Tenzij rechts zo suf is harten te spelen heb ik daar niks aan.
wouterf

Re: 7ru??

Post by wouterf »

Het hele spel, ik moet zeggen dat KJ er het het dichts bij kwam. Hij vergat alleen te vermelden dat deze speelwijze 100% werkt als oost een 2/3 zwart heeft!
---------------- (sp) A10x
---------------- (ha) AJ
---------------- (di) AHxx
---------------- (sp) AH109
(sp) V8xxx------------------------9x
(ha) x-----------------------------Hxxxx
(di) J------------------------------Vxx
(cl) VJxxxx-----------------------xxx
----------------- (sp) HJx
----------------- (ha) Vxxxx
----------------- (di) 109xxx
----------------- (cl) --

Troef een klaveren, vervolgens ruiten naar de heer, kl aas en kl getroefd. nu ru aas en 3x sch. Oost kan de derde schoppen introeven maar zit vervolgens ingegooid.
Uiteraard aan tafel niet of nauwelijks te vinden, al waren er tijdens het toernooi meerdere (buitenlandse) spelers in geslaagd om 6 (di) te maken met deze speelwijze. De noor waartegen ik speelde vond hem makkelijk, maar zat in 7 (di) gelukkig :D.
Post Reply