Viertallen toernooi

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
esther
Posts: 38
Joined: 29 Nov 2013, 20:06

Viertallen toernooi

Post by esther »

Tijdens het viertallentoernooi kwam het volgende spel voorbij (ronde 5 spel 13):
(sp) 3
(ha) HT962
(di) HT6
(cl) H943

(sp) AVT762
(ha) 43
(di) A
(cl) AVT2
Allen kwets, Zuid deler
Na het biedverloop
1sch-(2ru)-2ha-pas
3kl-pas-3ha-pas
3sch-pas-5kl- a.p.
ben je in 5kl belandt. Ze starten (ha) V, die dek je voor het aas, harten naar de boer in west, waarna ruiten terug wordt gespeeld.
Wat is nu het beste speelplan? Neem je de schoppensnit of niet?

Edit: Als je een keer klaver speelt, valt links de boer.
User avatar
Martin
Posts: 571
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: Viertallen toernooi

Post by Martin »

Ik neem de (sp)-snit niet. De 2 (di)-bieder heeft tot nu toe weinig laten zien voor zijn kwetsbare volgbod, dus die zal wel (sp) heer hebben, vermoedelijk met (di) V en B.
Ik speel (cl) AV (als de (cl)'s rondzitten ben je al binnen), en nog 2 x (cl) eindigend in dummy. Vervolgens neem ik al mijn rode winners in dummy mee en sla ik (sp) aas als (di) T nog niet hoog is.
De dwang lijkt me kansrijker dan de snit.

De dwang werkt niet, terwijl de snit wel werkt, als west kwetsbaar gevolgd heeft op iets als
Bxx
VB
VBxxxxxx
B

In dat geval feliciteer ik de tegenstanders en heb ik nog goede hoop de wedstrijd te winnen ondanks dit mindere spel.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Viertallen toernooi

Post by Floris »

Ik speel ook zo als Martin. Jammer dat (cl) 9 en (cl) T niet omgedraaid zitten, want dan had je na het vallen van (cl) B ook altijd 11 slagen.
esther
Posts: 38
Joined: 29 Nov 2013, 20:06

Re: Viertallen toernooi

Post by esther »

Het spel zat alsvolgt:
------------- (sp) 3
-------------- (ha) HT962
-------------- (di) HT6
-------------- (cl) H943
(sp) B95----------------- (sp) H84
(ha) VB7---------------- (ha) A85
(di) V98753------------- (di) B42
(cl) B--------------------- (cl) 8765
-------------- (sp) AVT762
-------------- (ha) 43
-------------- (di) A
-------------- (cl) AVT2
Ikzelf dacht ook dat de snit wel fout zou zitten, maar de dwang zag ik niet, dus ik heb schoppen aas, schoppen getroeft, over in klaver (boer valt bij west), schoppen getroeft. Nu zaten de schoppens 3-3, maar ik had communicatieproblemen. Eerst heb ik nog een keer troef getrokken, in de dummy blijvend, want de klaver K overnemen kost een slag. Daarna heb ik hoge hartens en ruitens vanuit de dummy voorgespeeld, tot oost troeft, dan overtroeven en de laatste troef trekken. Ook met de schoppens 4-2 gaat het bij dit troefzitsel goed, dan moet ik alleen niet een keer troeftrekken.
Maar tijdens het spelen leek het al alsof dit niet een hele kansrijke speelwijze was, maar zoals het zit kan je ook de snit en op de schoppens 3-3 spelen.
Post Reply