800 of 1100

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

800 of 1100

Post by Floris »

4t, Allen kwets

(sp) 53
(ha) HVT76
(di) V8642
(cl) 5

(sp) HVT972
(ha) 3
(di) H5
(cl) T863

Je besluit als Zuid agressief (debiel?) 3 (sp) te openen in de eerste hand. Links doubleert, maat past, en rechts denkt enkele seconden na en past.

Links start (cl) A en switcht dan naar (sp) 6 voor (sp) A in Oost. Nu komt er (sp) 2 na...

a). snijden of slaan?
b). zou je je beslissing af laten hangen van het niveau van de tegenstanders?
wouterf

Re: 800 of 1100

Post by wouterf »

Ooit opende ik ook 3 (sp) met zulke handen maar tijdens WHJ kreeg ik van Joris van Lankveld te horen dat het een goede regel is om (bijna) altijd een 7krt te hebben op 3niv. (had hij weer van Bauke Muller)
Nou ben ik het niet helemaal hiermee eens, met name 3 minor en 6-5 handen maar kwetsbaar 3niv preempt moet wel wat betekenen.

Tja nu moet je gokken, geen idee wat beter is. Links kan makkelijk een beul hebben met Bx van schoppen. Toch snij ik maar, rechts heeft vrijwel zeker 3+ schoppens en links minstens 1 de kans dat snijden goed gaat zelfs met de schoppens 3-2 lijkt erg groot.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: 800 of 1100

Post by Floris »

Nou... Overweldigende respons weer... :( terwijl dit echt een leuk probleem was.

Ik speelde tegen Aarnoud Helmich en Tim Verbeek. Ik had exact dezelfde redenering zoals Wouter en sneed. Mis en -1100: Aarnoud had (sp) Bx en Tim (sp) Axx.

Met een vriendelijk ditiswaaromwijzogoedzijnenjijeenhoofdklassepatiëntbent-hoofd legde een van de heren uit waarom ik slecht had gespeeld: met ABx (of ABxx) zou Tim al heel snel 3SA geboden hebben. De langzame pas suggereert juist precies Axx.

Weer wat geleerd :? al denk ik dat ik in een hoofdklasse pot of lager toch zou snijden, omdat ik verwacht dat een langzame pas daar juist WEL duidt op ABx...

PS: De heren waren het er overigens mee eens dat 3 (sp) agressief, maar zeker niet gek was.
Post Reply