Voodoo of wetenschap?

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Voodoo of wetenschap?

Post by Gary McAlley »

Twee situaties.

Situatie 1: hand A, dummy HVBxxxx
Situatie 2: hand AHVBx, dummy xxx

In welke situatie is de kans dat op een 5-0 zitsel bij de tegenstanders het grootst? Ik hoor wel eens roepen dat als je zelf een extreme verdeling hebt, de kans groter is dat de tegenstanders ook extreme verdelingen hebben. Dat lijkt me nogal vreemd, ik ben geneigd te zeggen dat dit niet afhangt van je eigen verdeling. Maar ik liep wel tegen de eerste situatie aan, hoopte op 4-1 of beter en dat kostte vrij veel. Is er iemand die iets verstandigs kan zeggen hierover? Slechte schudtechnieken, etc?
HenkU
Posts: 145
Joined: 03 Apr 2009, 08:15
Location: Rozendaal
Contact:

Re: Voodoo of wetenschap?

Post by HenkU »

Culbertson heeft ergens in de jaren '30 van de vorige eeuw de law of symmetry uitgevonden. Zijn idee was dat als er een kleurtje 3-1 bij jou zat, de kans groot was dat een kleur bij de tegenstander ook 3-1 zou zitten. Dat had dan weer consequenties als jij in je 9-kaart fit moest besluiten om te slaan of sniijden.

Volstrekte onzin natuurlijk. Bij goed schudden (computer of lang genoeg ritsen), zijn de verdelingen praktische gesproken onafhankelijk. Langzaam of slecht schudden natuurlijk niet maar dat is iets anders.
User avatar
nijn11
Posts: 720
Joined: 01 Apr 2009, 22:21
Location: Utrecht

Re: Voodoo of wetenschap?

Post by nijn11 »

HenkU wrote:...Bij goed schudden (computer of lang genoeg ritsen), zijn de verdelingen praktische gesproken onafhankelijk. Langzaam of slecht schudden natuurlijk niet maar dat is iets anders.
En bij niet goed schudden?

Maar ja, the miller tells his tale.
Je kunt in feite alleen aan het bieden van de tegenstanders iets over een zitsel zeggen. En dus ook bij de absentie van een bod. Met een renonce of singleton wordt een hand nu eenmaal opgewaardeerd en dus wordt er sneller mee geboden door de tegenstanders. Andresom: als de tegenstanders bijvoorbeeld een zeskaart bieden (beloven) gaat de theorie van de vrije plaatsen in werking: één tegenstander heeft nog maar zeven kaarten 'over', de andere nog dertien.
En toen speelde je tegen oma's die een volgbod maar eng vinden. Dus slaperig op troeven rond gespeeld and your face at first just ghostly turns a whiter shade of pale
(twuuuuuu tudu tudi tudi tuuuuu, twuu di twududuu..)
Laatst een prachtige samengestelde dwang gemaakt. Helaas is dit vakje te klein om het spel te bevatten.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Voodoo of wetenschap?

Post by Gary McAlley »

dit was het , dummy:
xx
B
Vxx
HVBxxxx

hand:

AHVBx
HVxxxx
x
A

Na de schoppenstart deblokkeerde ik 'voor de zekerheid' (cl) A maar. Die werd getroefd. Daarna nog een keer schoppen voor mijn H, troef voor A, waarna crossruff door tegenstanders. Dus ik werd inderdaad wat pips om de neus. Volgende keer toch maar beginnen met troeftrekken.
User avatar
een domme aap
Posts: 437
Joined: 02 Apr 2009, 11:50
Location: Utrecht

Re: Voodoo of wetenschap?

Post by een domme aap »

Maar, maar. Als ik het goed begrijp is harten troef. Maar, dan heeft deblokkeren van die klaver toch niet veel zin, omdat je toch geen entree in dummy hebt... Of mis ik iets?
Liever een domme aap in de boom, dan tegenover je aan tafel.
User avatar
Gary McAlley
Posts: 850
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Voodoo of wetenschap?

Post by Gary McAlley »

een domme aap wrote:Maar, dan heeft deblokkeren van die klaver toch niet veel zin, omdat je toch geen entree in dummy hebt... Of mis ik iets?
inderdaad, vandaar de aanhalingstekens. Maar je weet nooit wat zo'n (ha) B kan doen. Maar ik ben al weer veel te eerlijk geweest door dit op het forum te zetten. Dat gaat een volgende keer Anders & Beter...
Post Reply