een spelletje op BIC

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

een spelletje op BIC

Post by Floris »

hier een spel van BIC van een paar dagen geleden. Ik vraag me af wat de beste speelwijze is.

paren/west/ allen kwets

(sp) 8
(ha) AVB73
(di) A32
(cl) AV95


(sp) AV542
(ha) 65
(di) 865
(cl) HT6


het ongestoorde biedverloop: 1 (cl) (sterk) - 1 (sp) (MF) - 2 (ha) - 2SA - 3SA

de eerste 3 slagen:
(di) H, (di) 2, (di) B, (di) 5
(di) V, (di) 3, (di) 4, (di) 6
(di) 7, (di) A, (di) 9 (!), (di) 5

Eens met de eerste slagen? hoe combineer je nu de beste kansen? (en ja, als je een keer harten naar de vrouw speelt, houdt die natuurlijk)
User avatar
Martin
Posts: 570
Joined: 02 Apr 2009, 17:44

Re: een spelletje op BIC

Post by Martin »

Als ik het goed begrijp heeft links op de eerste hand gepast. Daarnaast heeft links een uitermate riskante start bedacht, van (di) HV7. Dat duidt erop dat er geen andere aantrekkelijke start was.
Ik zou west taxeren op iets als
(sp) Hxxx
(ha) xxx
(di) HV7
(cl) Bxx

dan zijn de andere starts ook onaantrekkelijk, maar iets als
(sp) BTxx
(ha) Hxx
(di) HV7
(cl) Bxx
kan natuurlijk ook, dus echt zicht op hoe de plaatjes zitten heb je niet. Wel lijkt het waarschijnlijk dat de andere tafels ook een (di)-start krijgen, zonder sterke (cl) gaat het bieden
1 (ha) - 1 (sp)
2 (cl) - 2 (ha)
2NT - 3NT

en zal oost van (di) BT94 ook wel (di) starten.

Je zal (ha) -slagen moeten maken.

Ik denk dat ik begin met (cl) naar de heer, de (ha)-snit, (cl) aas, en als (cl) boer niet is gevallen, een (sp) naar het aas en nogmaals de (ha)-snit. Als (ha) heer goed zit, ga ik in ieder geval 1 (sp), 3 (ha)’s, 1 (di) en 3 (cl)’s maken, ik test dan eerst de (cl)’s, als die niet rondzitten dan hoop ik dat west (sp) heer heeft en de doubleton (cl), zodat ik west kan ingooien om van (sp) heer af te spelen (dus initieel
(sp) Hxxx
(ha) Hxxx
(di) HVx
(cl) xx
)



Als oost (ha) H een keer gedoken heeft, dan heb ik het fout gedaan, dan verlies is 3 (di)'s, 1 (ha) en minstens 1 (sp). Maar deze speelwijze lijkt me kansrijker dan op de (ha)'s 3-3 spelen.
Werk fascineert me: ik kan er urenlang naar kijken!
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een spelletje op BIC

Post by K-J »

-bericht mag door de editor verwijderd worden-
Last edited by K-J on 29 Oct 2016, 01:11, edited 1 time in total.
User avatar
K-J
Posts: 1438
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: een spelletje op BIC

Post by K-J »

Martin wrote:Daarnaast heeft links een uitermate riskante start bedacht, van (di) HV7.
Waarom heeft links niet 'gewoon' (di) HV107 ? Veel tegenspelers spelen dat een start tegen sans met een heer vraagt om het bijspelen van de boer als maat die heeft om zo een mogelijke badkuippositie te zien aankomen.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: een spelletje op BIC

Post by Floris »

oplossing:

in de praktijk zat alles goed en ging iedereen +2. (behalve de mensen die de eerste of tweede ruitenronde hadden gepakt). ik vond het lastig om alle kansen met elkaar mee te nemen.

ik koos voor een vergelijkbare aanpak als Martin, maar ipv (cl) H en (sp) A als entrees te gebruiken, wilde ik 2x in klaver oversteken. Dus in slag 4: klaver naar (cl) T... dat voelde vreemd, maar heeft wel als voordeel dat je niet meteen down bent als oost (ha) H een keertje heeft gedoken.

zoals gezegd zat alles vriendelijk en ging ook ik +2... Martin zou hetzelfde hebben bereikt. Oost was idd van HV7 gestart, trouwens.

welke speelwijze is beter denken jullie?
Post Reply