Hoofdpijnslem!

Deel hier je afspeel problemen/vragen/verhalen
Post Reply
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Hoofdpijnslem!

Post by K-J »

4tallen, 2e divisie.

Ongestoord ben je met de volgende handen in 6 (ha) terechtgekomen:

(sp) A93
(ha) AV73
(di) AVB852
(cl) -

(sp) HB7
(ha) B942
(di) 10
(cl) AVB95

De tegenpartij trapt af met (sp) 2 (1e, 3e, 5e), deze loopt via de (sp) V voor je (sp) H.
Hoe speel je verder?
Als je in het spel een keer harten naar de vrouw speelt dan houdt die.
User avatar
Floris
Posts: 698
Joined: 09 Dec 2010, 23:26

Re: Hoofdpijnslem!

Post by Floris »

vooruit, ik trap af (zal wel suboptimaal zijn)

Na de eerste slag heb ik 5 slagen in de zijkleuren. De troefkleur wil ik voor 1 verliezer spelen (misschien 0) dus dat zijn ook 3 slagen = 8 slagen. er moeten dus nog 4 slagen uit een andere kleur komen en de meest makkelijke is ruiten.

Nadat ik de eerste slag genomen heb, speel ik idd harten naar (ha) V. Die houdt? mooi.
ik sla nu (ha) A:
- als links (ha) Hx had, ben ik binnen: ik trek de laatste troef en sta (di) H af.
- zitten de troeven 4-1 ergens, dan had ik volgens mij toch al geen kans
- zitten ze 3-2, maar valt (ha) H niet, dan speel ik (di) A, (di) getroefd, (cl) getroefd, (di) getroefd. hopelijk is ruitenheer gevallen en kan ik met (sp) A oversteken om van mijn ruitens te genieten. OW mogen ergens een keer (ha) H maken.

samengevat: dit wint met (ha) Hx in west en anders elke 3-2 troefverdeling zolang de ruitens maar 3-3 zitten of (di) H bij de korte ruitens. en ik heb ook nog extra kansjes als (cl) H sec of dubbel zit...
User avatar
Gary McAlley
Posts: 846
Joined: 09 Apr 2009, 18:39

Re: Hoofdpijnslem!

Post by Gary McAlley »

ik doe ruiten naar aas
ruiten laag getroefd
harten naar vrouw
ruiten getroefd met 9
klaveren getroefd
ruiten getroefd
schoppen naar aas
harten aas
zou moeten werken met ruiten 4-2 en troeven goed gedrag. Kan misgaan als links (ha) H109 heeft en de tweede ruitenintroever overtroeft en (ha) H naspeelt. Dan moeten de ruiten maar 3-3 zitten.
Edit: ik laat de laatste twee zinnen toch maar staan omdat internet toch niets vergeet, maar voel iets van een contradictie :oops:
User avatar
K-J
Posts: 1439
Joined: 06 Apr 2009, 20:35

Re: Hoofdpijnslem!

Post by K-J »

Ik volgde bijna het speelplan van Floris. Dus 2x troef, helaas, de hartens zitten wel 3-2, maar (ha) H valt niet. En nu speelde ik (di) A, ruiten getroefd, overgestoken en (di) V voor en die liet ik doorlopen. Mis, oost had (di) H niet, terwijl de ruitens wel 3-3 zaten.
Is spelen op de ruitens 3-3 beter dan spelen op (di) H bij oost?
Ik vond het nogal een fifty-fifty beslissing, maar het was wel een dure. Bij het nevenpaar zaten ze slechts in de manche, zodat dit spel 13 impen kostte, terwijl het 13 impen had kunnen opleveren.
In de tweede divisie wisten 6 leiders 6 (ha) te maken. 3 gingen er down.

p.s. De speelwijze van Gert-Jan is denk ik minder goed dan de speelwijze van Floris. Je gaat nu down als de ruitens 4-2 zitten. Heeft west (ha) Hxx dan zal west overtroeven en troef naspelen, zodat je een ruitenverliezer overhoudt. Met deze verdeling gaat Floris echter ook down.
Heef west (ha) Hx (en de ruitens 4-2), dan gaat Gert-Jan echter nog steeds down, want west zal overtroeven en nu kan je nog wel een 4e ruitenronde in je hand aftroeven (met (ha) B), maar dan heeft oost met van oorsprong (ha) 10xx opeens een troefslag. Floris maakt 6 (ha) echter wel, omdat (ha) H in de tweede troefronde onder de aas valt en hij dus de troeven kan trekken en alleen (di) 10 afgeeft.
Post Reply